Audi, koploper op het vlak van licht
Audi België Technology
Audi, koploper op het vlak van licht

Koploper op het vlak van licht

Om zijn baanbrekende lichttechnologie te creëren, gebruikt Audi een eigen lichttunnel. César Muntada, hoofd van Audi Lighting Design, vertelt u alles over creatieve vrijheid, licht als uiting van sportiviteit en de misverstanden rond ledverlichting.

Copy: AUDI AG - Photo: Dirk Bruniecki, AUDI AG Leestijd: 5 min

Portrait shot of Cesar Muntada.

Meneer Muntada, hoe zou u het werk van Audi Lighting Design samenvatten?
Wij werken aan zaken waardoor we gepassioneerd zijn, en stellen ons niet tevreden met wat al bestaat. Als de technologie die wij willen gebruiken nog niet beschikbaar is, ontwikkelen wij deze. Zo konden we werken met ledverlichting, lasertechnologie, oleds en projecties. Wij beperken ons niet tot de bestaande technologie, maar zijn vooral bezig met research.

Vindt u niet dat de technologie nog nooit zo spannend is geweest als vandaag?
De lichttechnologie heeft zich de laatste jaren inderdaad razendsnel ontwikkeld. De elektronische evolutie biedt ons een enorme creatieve vrijheid. Dat betekent dat we nu objecten kunnen ontwerpen die perfect passen bij het design van een wagen. Elke wagen draagt een boodschap uit en wij maken daar deel van uit, wij onderstrepen die boodschap. Deze vrijheid en mogelijkheden ontstonden dankzij leds, die we eindelijk op precieze plekken konden plaatsen om een vorm of lijn te beschrijven.

Close-up of the daytime running lights on the Audi A6 Sportback e-tron.
Close-up of César Muntada

Wat is de gemeenschappelijke aanpak voor Audi lichtprojecten?
De lichtsignatuur van elk Audi model is uiteraard anders. Ze hebben echter gemeenschappelijk dat ze allemaal een zeer sportief karakter hebben, maar nooit onnauwkeurig of nerveus. Wij willen helderheid en rust overbrengen, of het nu op afstand is of in details.

Sommigen vinden ledverlichting te koud, vooral vanop een afstand.
Ledlampen kunnen zich aan vrijwel elke situatie aanpassen door van kleur, lichttemperatuur of intensiteit te veranderen. Een koud gevoel ontstaat alleen als er misbruik van wordt gemaakt. Zo kan je een te hoge lichtintensiteit gebruiken als dat niet nodig is. Dan wordt deze storend, en dat willen we uiteraard vermijden. Bovendien is de normale lichttemperatuur van leds zeker niet kunstmatig of koud, maar komt deze dicht in de buurt van daglicht. Toch lijkt zelfs de temperatuur van daglicht ongewoon als we 's nachts rijden. 's Nachts associëren we licht vaak met warme kleuren.

Glimpse of the Audi “light tunnel”.

Wat zijn de huidige trends op het vlak van verlichting?
Wat ik vooral spannend vind, is dat er een volledig nieuwe betekenis rond beweging ontstaat. Ik vergelijk het graag met een equalizer, zo’n oud toestel waarmee je het geluid kon zien doordat er licht bewoog. Tegenwoordig visualiseren we stilte, dat wil zeggen elektronische impulsen die geen geluid meer uitzenden, maar waarvan de functie aan de gebruiker wordt onthuld via lichtsignalen.

Audi staat bekend als een koploper op het vlak van lichtdesign. Wat inspireerde u om zo'n bijzondere ontwerper te worden?
Mijn hele familie is geïnteresseerd in design en kunst. Ik ben altijd omringd geweest door creatieve objecten en heb vaak gezien hoe er - met slechts een paar lijnen op een leeg blad - schijnbaar uit het niets iets nieuws kan ontstaan. Ook mijn studie autodesign in Groot-Brittannië heeft de weg voor mij vrijgemaakt. In het begin was mijn Engels zo slecht dat ik bijna niets van de les begreep. We kregen de opdracht om een telefoon te ontwerpen, dat wist ik tenminste. Ik startte in de bibliotheek en nam er boeken over allerlei onderwerpen door. Ik vond het allemaal fascinerend. Op de dag dat we ons werk moesten presenteren, had iedereen telefoons gemaakt die op telefoons leken. Behalve ik. En ik besefte: als je hetzelfde perspectief hebt als iedereen, doe je uiteindelijk ook dezelfde dingen als iedereen. Ik besloot om zo vaak mogelijk nieuwe perspectieven te zoeken, en dat probeer ik nog steeds. Zo’n ontwerper wil ik zijn.


Close-up of a rear light on the Audi A6 Sportback e-tron.
César Muntada walks away from the camera along the light tunnel.

Waar haalt u vandaag uw inspiratie?
In de natuur, waar alles min of meer gebaseerd is op licht. En uit boeken. Ik lees veel, soms heel langzaam, om precies te begrijpen waarom dit of dat woord is gekozen. De kracht van een uitspraak zit vaak in de details. Maar ik waardeer vooral de inspiratie uit gesprekken met mijn team. We praten over van alles en nog wat, we springen van het ene onderwerp naar het andere, maar bijna altijd komt er een punt waarop iemand zegt: "Kunnen we dit eens proberen?" En dan zeg ik: “Ja natuurlijk, waarom niet?" Die houding zit in onze genen, en volgens mij ook in die van Audi. Pas als er geen verdere verbetering nodig is, laten we de zaken zoals ze zijn.


Audi A6 Sportback e-tron

Audi A6 e-tron en Audi Q6 e-tron: slimme verlichting vol leven

De nieuwe Audi modellen zijn de beste ambassadeurs van de evoluerende Audi lichttechnologie. De nieuwe Audi A6 e-tron en Audi Q6 e-tron zijn hiervan perfecte voorbeelden. Op esthetisch vlak kunnen bestuurders hun wagen aanpassen volgens hun stijl door lichtsignaturen te kiezen. Dit kan zowel voor de Matrix ledkoplampen vooraan als de oledverlichting achteraan, via het MMI-systeem of de myAudi app. Op het vlak van veiligheid zijn alle koplampen bovendien uitgerust met een actieve digitale lichtsignatuur, een Audi primeur. Deze technologie maakt communicatie met andere weggebruikers via de verlichting mogelijk.