Een magnetische trein die door de geluidsmuur kan rijden
Audi België Future
Een magnetische trein die door de geluidsmuur kan rijden

Hyperloop, de trein die door de geluidsmuur raast

Gekke droom of toekomstvisie? De Hyperloop is een magnetisch aangedreven trein die de grenzen van onze verbeelding tart, want hij neemt ons mee op een reis aan geluidssnelheid door tunnels onder lage druk. Om deze sciencefictiontechnologie realiteit te laten worden, test een Europees onderzoekscentrum nu de verschillende prototypes.

Leestijd: 5 min

Hyperloop

Een revolutionair concept

Een capsule met tientallen passagiers wordt zwevend in een vacuümbuis voortgestuwd door een magnetisch veld. En dat met 1.000 km/u, waardoor pakweg de reis van Brussel naar Parijs amper 30 minuten zou duren. Het Hyperloop-project is een waanzinnig idee dat sinds de lancering in 2012 al veel veranderd is. Maar terwijl de Amerikaanse miljardair Elon Musk er al heel wat aandacht voor kreeg, onderzocht het European Hyperloop Center (EHC) deze ‘vactrains’ met iets meer discretie. Het is een nieuwe generatie transportmiddelen die sneller moet zijn dan vliegtuigen, even efficiënt als wagens en net zo comfortabel als treinen. En die zeker nog voor grote technologische uitdagingen komt te staan.


Hyperloop

Tussen waanzin en werkelijkheid

Het idee van aandrijving in een vacuümtunnel om luchtwrijving te verminderen is niet nieuw. Het concept van een metro in luchtbuizen kwam voor het eerst aan bod in de 19de eeuw dankzij de Britse ingenieur George Medhurst. Hij volgde hiervoor het voorbeeld van de buizen die in het Victoriaanse tijdperk werden gebruikt om post en telegrammen te versturen. Die droom zag Jules Verne pas uitkomen in het derde millennium in ‘A Day in the Life of an American Journalist in 2899’, een kortverhaal uit 1899. Technologische ontwikkelingen in magnetische geleiding en supergeleiders bliezen deze visie nieuw leven in. Maar er zijn wel wat praktische obstakels als het gaat over reizen met zo’n hoge snelheden en het doorbreken van de geluidsbarrière. Er moet namelijk een geschikte infrastructuur worden gebouwd, met perfect rechte tunnels – zodat de treinen tot op de millimeter stabiel zijn – maar ook volledig luchtdicht, zodat ze luchtledig gemaakt kunnen worden en de druk kunnen verlagen.


Hyperloop

De tunnel van de toekomst

In het Noord-Nederlandse Groningen is het European Hyperloop Center ontworpen als een levensgrote testruimte. Hier kunnen verschillende start-ups, bedrijven en openbare diensten werken aan projecten met magnetische treinen. Ze kunnen er terecht om hun prototypes te testen en experimenten uit te voeren. In de lente van 2024 finaliseerde de Belgische constructiespecialist Denys er een 420 meter lange Hyperloop-buis. Deze zomer was het Center ook de locatie voor de European Hyperloop Week, waarin studententeams hun proefprojecten konden vergelijken. En er werden ook de eerste versnellingstests uitgevoerd bij 0,2 g en de eerste drukverlagingen om een bijna-vacuüm te bereiken bij een druk van 0,1 millibar.


Hyperloop

Mobiliteit heruitgevonden

Het is natuurlijk niet zeker dat er binnenkort een echt Hyperloop-netwerk zal zijn, maar deze vooruitgang heeft wel wat voordelen. Het zorgt er namelijk voor dat we opnieuw gaan nadenken over hoe de multimodale mobiliteit van morgen eruit zou kunnen zien: zoals ultrasnelle verbindingen in combinatie met (voor)stedelijk verkeer dat bestaat uit elektrische wagens en openbaar vervoer. Er worden ook heel wat nieuwe technologieën gebruikt waarvan alle transportvormen kunnen profiteren, niet alleen op het vlak van magnetische aandrijving, maar ook qua aerodynamica, communicatie tussen voertuigen en wegeninfrastructuur. En hoewel er nog een lange weg te gaan is voordat we Europa met geluidssnelheid doorkruisen, krijgt de droom van Jules Verne elke dag een beetje meer vorm.