Een technologie gebaseerd op geluidsgolven, die lang beperkt bleef tot het domein van aardbevingsmonitoring, verandert onze visie op stadsverkeer. Is het einde van de files in zicht?
Verkeersstromen zijn moeilijk te analyseren en voorspellen. Als we hun dynamiek begrijpen, kunnen we de mobiliteit veranderen en grote stadscentra helpen ontlasten. België is wereldwijd een van de koplopers op het vlak van files. Volgens een onderzoek van navigatiesoftwarebedrijf Tom Tom staat Brussel in de Europese top 5 van steden met de langste autoreistijden. Met 27 minuten voor 10 kilometer staat onze hoofdstad achter Londen (37 minuten), Dublin (29 minuten), Milaan (28 minuten) en Boekarest (27 minuten en 40 seconden). In totaal staan pendelaars elk jaar 236 uur in de file. Volgens berekeningen van verkeersanalysebedrijf Inrix bedragen de kosten van verkeersopstoppingen op Europese schaal jaarlijks 120 miljard euro.
Er zijn uiteraard nog andere manieren om het wegverkeer te monitoren, zoals cameratoezicht of mobiele telefoons volgen. Voor de eerste optie is vaak duur onderhoud nodig, met daarenboven de arbeidsintensieve verwerking van videobeelden. De tweede optie, waarbij de telefoonsignalen van bestuurders worden opgevangen en hun bewegingen gevolgd worden, brengt lastige privacykwesties met zich mee. Het vertrouwt bovendien op gegevens die ook in het bezit zijn van externe bedrijven. DAS-technologie, oorspronkelijk ontwikkeld om aardbevingen en tsunami's te detecteren, kan deze monitoringmethodes veilig en anoniem aanvullen of vervangen. Een van de belangrijkste voordelen is dat er geen specifieke infrastructuur voor nodig is, omdat deze zich rechtstreeks aanpast aan het bestaande netwerk van optische kabels, waarbij ongebruikte vezels gebruikt worden als sensoren en om informatie te verzenden.
Om de verzamelde akoestische gegevens te vertalen in tastbare data, is AI nodig die deze signalen kan decoderen en matchen met voertuigtypes. De meest geavanceerde machine learning-modellen in dit gebied zijn vandaag 98% betrouwbaar. Door de trillingen van de weg op te vangen, kan het DAS-systeem het aantal wagens of vrachtwagens, hun snelheid en route afleiden. De toepassingen zijn talrijk: van ongevallen meteen detecteren om de responsiviteit van de hulpdiensten te vergroten, tot de planning van werken of evenementen. Maar vooral door meer inzicht te creëren in de specifieke verkeersmechanismen van elke stad, kan DAS zorgen voor een toekomst met vlotter verkeer, en hopelijk voor wegen zonder files ...