Trillingen meten voor een vlotter verkeer
Audi België Technology
Trillingen meten voor een vlotter verkeer
Optische vezels: de oplossing om vlotter door de stad te rijden

Optische vezels: de oplossing om vlotter door de stad te rijden

Een technologie gebaseerd op geluidsgolven, die lang beperkt bleef tot het domein van aardbevingsmonitoring, verandert onze visie op stadsverkeer. Is het einde van de files in zicht?

27.11.2024 Leestijd: 4 min

Verspilde filetijd

Verkeersstromen zijn moeilijk te analyseren en voorspellen. Als we hun dynamiek begrijpen, kunnen we de mobiliteit veranderen en grote stadscentra helpen ontlasten. België is wereldwijd een van de koplopers op het vlak van files. Volgens een onderzoek van navigatiesoftwarebedrijf Tom Tom staat Brussel in de Europese top 5 van steden met de langste autoreistijden. Met 27 minuten voor 10 kilometer staat onze hoofdstad achter Londen (37 minuten), Dublin (29 minuten), Milaan (28 minuten) en Boekarest (27 minuten en 40 seconden). In totaal staan pendelaars elk jaar 236 uur in de file. Volgens berekeningen van verkeersanalysebedrijf Inrix bedragen de kosten van verkeersopstoppingen op Europese schaal jaarlijks 120 miljard euro.


Luisteren naar de weg

Luisteren naar de weg

Er bestaat geen miraculeuze oplossing voor dit probleem waar elk stadscentrum mee te maken heeft, maar de technologische vooruitgang biedt perspectieven. Hierbij gaat het vooral over een proces dat Distributed Acoustic Sensing of DAS heet. Het principe: kabels met optische vezels gebruiken om akoestische variaties in de bodem te detecteren – net zoals een seismograaf - over het hele stedelijke netwerk. Via honderden kilometers kabels worden verkeerstrillingen in realtime verzameld en vervolgens naar een rekencentrale verzonden. De massa aan data moet immers verwerkt worden volgens complexe algoritmen die het uiteindelijk mogelijk maken om op elk moment van de dag een nauwkeurig beeld te krijgen van de verkeerssituatie.


Alles veranderen zonder te veranderen

Alles veranderen zonder te veranderen

Er zijn uiteraard nog andere manieren om het wegverkeer te monitoren, zoals cameratoezicht of mobiele telefoons volgen. Voor de eerste optie is vaak duur onderhoud nodig, met daarenboven de arbeidsintensieve verwerking van videobeelden. De tweede optie, waarbij de telefoonsignalen van bestuurders worden opgevangen en hun bewegingen gevolgd worden, brengt lastige privacykwesties met zich mee. Het vertrouwt bovendien op gegevens die ook in het bezit zijn van externe bedrijven. DAS-technologie, oorspronkelijk ontwikkeld om aardbevingen en tsunami's te detecteren, kan deze monitoringmethodes veilig en anoniem aanvullen of vervangen. Een van de belangrijkste voordelen is dat er geen specifieke infrastructuur voor nodig is, omdat deze zich rechtstreeks aanpast aan het bestaande netwerk van optische kabels, waarbij ongebruikte vezels gebruikt worden als sensoren en om informatie te verzenden.


Dromen van een wereld zonder files

Dromen van een wereld zonder files

Om de verzamelde akoestische gegevens te vertalen in tastbare data, is AI nodig die deze signalen kan decoderen en matchen met voertuigtypes. De meest geavanceerde machine learning-modellen in dit gebied zijn vandaag 98% betrouwbaar. Door de trillingen van de weg op te vangen, kan het DAS-systeem het aantal wagens of vrachtwagens, hun snelheid en route afleiden. De toepassingen zijn talrijk: van ongevallen meteen detecteren om de responsiviteit van de hulpdiensten te vergroten,  tot de planning van werken of evenementen. Maar vooral door meer inzicht te creëren in de specifieke verkeersmechanismen van elke stad, kan DAS zorgen voor een toekomst met vlotter verkeer, en hopelijk voor wegen zonder files ...