3D-printing schakelt een versnelling hoger
Audi België Technology
3D-printing schakelt een versnelling hoger
L'impression 3D passe à la vitesse supérieure

3D-printing schakelt een versnelling hoger

Wat begon als een nichetechnologie in de jaren '80, is ondertussen uitgegroeid tot een veelzijdige tool die inzetbaar is in talloze industrieën. Nieuwe technieken en een verbeterde precisie en snelheid hebben de toepassingen van 3D-printing enorm vergroot. Zelfs tot in uw huidige of toekomstige Audi.

Leestijd: 5 min

Waar we enkele jaren geleden nog een hype zagen rond 3D-printers waarmee hobbyisten allerlei objecten gingen creëren, is deze technologie ondertussen volwassen geworden. Een van de grootste vooruitgangen is de verhoogde snelheid en de diversificatie van de gebruikte materialen. Vandaag kunnen we printen met een breed gamma materialen, waaronder metalen, kunststoffen en zelfs levende weefsels. Deze diversiteit heeft de toepassingen enorm vergroot, van medische implantaten tot auto-onderdelen.


3D

Visueel aantrekkelijker

Dat 3D-printing kan zorgen voor ongeziene creatieve mogelijkheden, toont het Wave House datacenter in het Duitse Heidelberg, dat in februari 2024 werd afgewerkt. Dit project is een van de eerste en wereldwijd grootste industriële gebouwen die geproduceerd werden via deze technologie. Door de typische afwezigheid van ramen en grote openingen bij datacenters - om veiligheids- of andere redenen - zien deze er meestal saai en weinig inspirerend uit. Zolang ze ver buiten de steden worden geplaatst, vormt dit geen probleem. De trend om datacenters meer in de buurt van de gebruikers te plaatsen, creëert echter de behoefte om ze visueel aantrekkelijker te maken. Een uitdaging die door de architecten werd opgelost door de muren een golvend ontwerp te geven, wat meteen de naam van het gebouw verklaart: The Wave House. Dit type muren is onmogelijk realiseerbaar met traditionele bouwmethoden, dus werd 3D-technologie gebruikt vanwege de ontwerpvrijheid. Het geprinte beton is bovendien 100% recycleerbaar als mineraal bouwmateriaal. Tijdens een eventuele afbraak kan het vrijwel perfect worden gescheiden in de componenten zand, grind en cement, waardoor het bijdraagt aan de circulaire economie.


Plus attrayant visuellement

Architectuur en ecologie combineren

Het Earth Forest Campus project in Barcelona is dan weer een indrukwekkend voorbeeld van duurzaamheidsdenken via 3D-printing. Dit prototype van een woning, ontwikkeld door het Institute for Advanced Architecture of Catalonia (IAAC), kan overal ter wereld worden gebouwd. Het project is een reactie op voorspellingen van een acute huizencrisis als gevolg van de toenemende klimaatverandering. De bouw ervan verloopt snel en maakt gebruik van lokale materialen zoals aarde. Ondanks de lichtgewicht constructie kan het gebouw zware klimaatomstandigheden weerstaan. Het ontwerp is bovendien optimaal afgestemd op het mediterrane klimaat, met een compact formaat en een open structuur. Voor het 3D-printmateriaal wordt aarde gebruikt waaraan water, organische vezels en natuurlijke enzymen worden toegevoegd. De muren worden geprint met een snelheid van 25 cm hoogte per dag en bereiken hun totale hoogte van 2,5 meter in ongeveer 10 dagen. Bovendien heeft dit project bijna geen uitstoot. Dankzij geavanceerde 3D-printtechnologie ontstaat een levende, ademende entiteit die architectuur en ecologie perfect combineert. Het project kan een nieuwe generatie architecten en ingenieurs inspireren om duurzame technieken te ontwikkelen met respect voor mens en planeet.


Iwan Baan
Iwan Baan

Goedkoper en sneller

Ook Audi zet vandaag in op 3D-printing om bepaalde processen kostefficiënter te maken. In de Böllinger Höfe fabriek, waar o.a. de 100% elektrische Audi e-tron GT modellen worden geproduceerd, worden hiermee bevestigingsonderdelen gemaakt. Voor de Audi e-tron GT zijn zo’n 200 bevestigingsonderdelen nodig, die aangepast moeten worden als er nieuwe modelvarianten komen. Om deze goedkoper en sneller te maken, wordt 3D-printing gebruikt. Met behulp van software en 3D-printers kan Audi snel van een idee naar een bevestigingsonderdeel schakelen, terwijl dat vroeger een paar weken kon duren en bovendien veel duurder was. Böllinger Höfe is een relatief kleine Audi fabriek, maar ligt in de buurt van een van de belangrijkste productiesites in Neckarsulm. De fabriek is onderdeel van Audi Sport en maakt de high-performance Audi RS modellen, S line-componenten en Audi exclusive personalisaties. Door de hoge mate van handenarbeid en maatwerk is dit de perfecte plek om te experimenteren en nieuwe ideeën te implementeren. Wanneer ze succesvol blijken, kunnen deze technieken gebruikt worden in de andere vestigingen van Audi en Volkswagen. Wat start als een klein onderdeel, wordt op een dag misschien een volledig Audi model dat uit de printer komt.