"Ik ben verslaafd aan de stilte." > Technology > Audi België
Audi België Technology
"Ik ben verslaafd aan de stilte."

"Ik ben verslaafd aan de stilte."

Fotograaf Tom Klocker inspireert met zijn foto's honderdduizenden mensen op sociale media. De bergen staan altijd centraal. In dit deel van de 'Audi e-tron stories' vertelt hij welke voordelen het heeft om met de auto heel stil in de natuur op pad te zijn.

Tekst: Nadia Riaz-Ahmed - Foto: Tom Klocker, Anna Maria Gürtler  Leestijd: 5 min

Only consumption and emission values according to WLTP and not according to NEDC are available for the vehicle.

Een dronebeeld van bovenaf toont een witte auto op een weg in de bergen.

De bergen zijn volgens Tom Klocker altijd zijn thuis geweest. Als de dag net begint en de meeste mensen nog in bed liggen, staat de fotograaf al op de top - altijd op jacht naar de meest spectaculaire zonsopgangen. "Ik ben verslaafd aan de stilte in de natuur", zegt de voormalige professionele snowboarder. Dan is het dus perfect om zelf in de Audi Q4 e-tron stil onderweg te zijn. "Dat kende ik zo nog niet. Het verbaast me telkens weer, hoe anders ik de omgeving met deze veranderde achtergrondgeluiden waarneem." Als hij vroeg in de ochtend of 's avonds in de bergen is, opent hij vaak de ramen en is hij er telkens weer door gefascineerd dat hij geen luid motorgeluid hoort, maar het kraken van de stenen of de koebellen en de vogels. Het mooiste daarbij is, zelf vrijwel geen geluid te maken dat de dieren verstoort. "Met de elektrische auto weet ik zeker dat ik niemand stoor", zegt de Tiroler, die vaak en veel met zijn auto onderweg is.

"In het algemeen zou ik wel eens willen dat de Audi Q4 e-tron een nog grotere actieradius had", zegt Klocker, maar hij weet zich te redden. In zijn garage thuis heeft hij wat hij noemt een 'laadoplossing' gecreëerd, zodat hij de ochtend kan beginnen met een volle accu. En als Klocker de bergen oprijdt, moet hij ook weer naar beneden. Vooral daarbij maakt hij gebruik van een gunstige eigenschap van elektromobiliteit: "Ik win behoorlijk wat bereik terug tijdens het rijden", aldus de fotograaf, verwijzend naar de recuperatie, d.w.z. het omzetten van kinetische energie naar elektrische energie, bijvoorbeeld bij het remmen. "In de bergen is de recuperatie daarom voor mij een enorm voordeel", zegt Klocker.

Nadat hij het berglandschap ook 's avonds, bij een sombere maar unieke stemming met zijn camera heeft vastgelegd, rijdt hij weer naar huis en plant hij in gedachten al de volgende bergtocht.


Audi Q4 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 19,4–16,2 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.

Tom Klocker sluit de laadkabel aan op zijn Audi Q4 e-tron.
Een witte Audi Q4 e-tron rijdt een bergweg omlaag.
De Audi virtual cockpit toont het recuperatieproces.



Audi Q4 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 19,4–16,2 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.

"Ik plan geen laadstops"

Tom Klocker was professioneel snowboarder tot 2015, nam wereldwijd deel aan verschillende wedstrijden en behoorde tot de elite in zijn sport. Daarna maakte hij met fotografie van zijn passie zijn beroep.

Drie vragen aan Tom Klocker over elektromobiliteit

01. Waarom hebt u voor elektromobiliteit gekozen?

Ik was eigenlijk gewoon nieuwsgierig. Omdat ik voor mijn werk ook veel auto's fotografeer en elektromobiliteit steeds meer in opkomst is, wilde ik gewoon eens zelf uitproberen hoe het voelt om met een elektrische aandrijving te rijden en of ik daar überhaupt het juiste type bestuurder voor ben. En ik moet zeggen dat ik tot nu toe zeer tevreden ben.

02. Wat bevalt u het meest aan de Audi Q4 e-tron?

Persoonlijk vond ik het heel belangrijk dat hij me visueel aanspreekt, ik ben immers bijna dagelijks met de auto onderweg. Bij mijn witte Audi Q4 e-tron vind ik de getinte ruiten en de zwarte Audi-ringen, sierlijsten en velgen mooi. Alles past goed bij elkaar, vind ik.

03. Welke rol speelt voor u de route-/tijdplanning?

Voordat ik vertrek, bekijk ik kort mijn route. Maar ik plan geen laadstops. Nu ik al een paar duizend kilometer in de Audi Q4 e-tron heb gereden, weet ik hoe ver ik kan komen. En openbare laadstations zijn er op snelwegen inmiddels bijna overal. Ik maak me daar geen zorgen over.


Audi Q4 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 19,4–16,2 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.

Tom Klocker staat bij het geopende portier van de Audi Q4 e-tron en kijkt in de verte.
Uitzicht op een meer vanuit de auto.

Het verbaast me telkens weer hoe anders ik de omgeving waarneem.

Tom Klocker

Tom Klocker staat voor een geopend portier en kijkt in de verte.
De witte Audi Q4 e-tron staat voor een berg waar Tom Klocker naar boven wandelt.
 



Audi Q4 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 19,4–16,2 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.

Een witte Audi Q4 e-tron staat voor een meer.

De Audi Q4 e-tron verzet bergen

Compact, veelzijdig en innovatief: ervaar hier hoe de volledig elektrisch aangedreven Audi Q4 e-tron hierbij sportiviteit, functionaliteit en comfort combineert.

Audi Q4 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 19,4–16,2 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.