Project "MaterialLoop": oud wordt nieuw > Sustainability > Audi België
Audi België Sustainability
Project "MaterialLoop": oud wordt nieuw

Project "MaterialLoop": oud wordt nieuw

Met het project "MaterialLoop" test Audi hoe gerecycled materiaal van oude voertuigen nog meer kan worden hergebruikt voor de productie van nieuwe voertuigen. De visie: een efficiënt concept voor circulaire economie zonder kwaliteitsverlies.

Tekst: Nadia Riaz-Ahmed - Foto: KieferWorXAUDI AGKG Media Factory Leestijd: 3 min

Only consumption and emission values according to WLTP and not according to NEDC are available for the vehicle.

Een grote verzameling oude autoruiten.

Circulaire economie is een van de grote thema's van deze tijd. Deze moet het traditionele, lineaire economische model, dat afhankelijk is van grote hoeveelheden gemakkelijk toegankelijke grondstoffen en goedkope energie, in toenemende mate vervangen. Audi wil het concept van de circulaire economie blijven stimuleren om de waarde van producten en materialen zo lang mogelijk te behouden.

Verantwoordelijk handelen begint in dit verband met de lange levensduur en repareerbaarheid van de voertuigen – optimale recycling is pas de laatste stap. Zodra een voertuig het einde van zijn levenscyclus heeft bereikt, moeten de gebruikte grondstoffen zo veel mogelijk in het productieproces worden teruggebracht. Tot nu toe werd slechts een klein deel van de materialen die voor de productie van nieuwe voertuigen worden gebruikt, teruggewonnen uit oude voertuigen. Staal krijgt na het recyclingproces van oude voertuigen bijvoorbeeld meestal een tweede leven als constructiestaal. Audi wil dit veranderen en secundaire materialen uit oude voertuigen in de toekomst terugvoeren naar de automobielproductie. Downcycling, dat wil zeggen dat het kwaliteitsverlies van de materialen in het recyclingproces zo veel mogelijk voorkomen moet worden.


Een grote verzameling versnipperde metaalresten.
In het project "MaterialLoop", dat Audi in oktober 2022 samen met 15 partners uit de industrie en de onderzoekswereld lanceerde, wordt het idee tot eind april 2023 uitgebreid getest op in totaal 100 voertuigen. De deelnemers onderzoeken welke recyclebare materialen nog meer potentie hebben, welke nieuwe technische processen moeten worden ontwikkeld en wat nu al economisch en ecologisch zinvol kan worden gerealiseerd. Het doel is om in de toekomst binnen de automobielindustrie meer materiaalkringlopen te sluiten voor recyclebare materialen zoals staal, aluminium, kunststof of glas en om hulpbronnen een "tweede leven" te geven. Hoewel het proefproject nog loopt, worden de eerste materialen door de deelnemers al teruggevoerd in de automobielproductie. Zo kan een groot deel van het gerecyclede staal worden gebruikt voor de productie van nieuwe modellen. Audi wil een groot deel van het MaterialLoop-project gerecyclede staal gebruiken voor de productie van maximaal 15.000 binnendelen van portieren van de Audi A4 serie.

Op het gebied van kunststof- en glasrecycling is men zelfs nog een stap verder en wordt de fundamentele aanpak al tastbaar voor klanten. Glasgranulaat dat wordt verkregen uit autoruiten die niet meer gerepareerd kunnen worden, wordt gesmolten, verwerkt tot nieuw vlakglas en al gebruikt in de productie van de Audi Q4 e-tron. In de gordelsluiting van de nieuwe Audi Q8 e-tron is gemengd kunststofafval uit oude voertuigen verwerkt. Zoals bij alles geldt en is het hier van cruciaal belang: het gebruik van secundaire materialen mag niet in strijd zijn met de hoge kwaliteitsnormen.

Met de bevindingen van MaterialLoop moeten materiaalkringlopen voor automotive-gebruik worden vastgesteld die technisch mogelijk, en economisch en ecologisch zinvol zijn. Het project maakt deel uit van de strategie van Audi voor een circulaire economie en biedt waardevolle inzichten die in de praktijk kunnen worden toegepast.

Audi Q4 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 19,4–16,2 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. Audi Q8 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,4–20,1 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.

Kunststofgranulaat op een transportband.
 
Een Audi Q4 e-tron Sportback bij het strand.

Laat een blijvende indruk achter

De Audi Q4 e-tron bevat tot 27 componenten met gerecycled materiaal. Duurzaamheid is echter slechts één aspect dat de Audi Q4 e-tron zo interessant maakt. Hier vindt u meer informatie over de volledig elektrisch aangedreven Audi.

Audi Q4 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 19,4–16,2 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.