Met het project "MaterialLoop" test Audi hoe gerecycled materiaal van oude voertuigen nog meer kan worden hergebruikt voor de productie van nieuwe voertuigen. De visie: een efficiënt concept voor circulaire economie zonder kwaliteitsverlies.
Only consumption and emission values according to WLTP and not according to NEDC are available for the vehicle.
Glasrecycling: autoruiten die niet meer gerepareerd kunnen worden, worden eerst versnipperd en gesorteerd. Het, op deze manier verkregen, glasgranulaat wordt gesmolten, verwerkt tot nieuw vlakglas en al gebruikt in de productie van de Audi Q4 e-tron.
Audi Q4 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 19,4–16,2 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Glasrecycling: autoruiten die niet meer gerepareerd kunnen worden, worden eerst versnipperd en gesorteerd. Het, op deze manier verkregen, glasgranulaat wordt gesmolten, verwerkt tot nieuw vlakglas en al gebruikt in de productie van de Audi Q4 e-tron.
Audi Q4 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 19,4–16,2 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Circulaire economie is een van de grote thema's van deze tijd. Deze moet het traditionele, lineaire economische model, dat afhankelijk is van grote hoeveelheden gemakkelijk toegankelijke grondstoffen en goedkope energie, in toenemende mate vervangen. Audi wil het concept van de circulaire economie blijven stimuleren om de waarde van producten en materialen zo lang mogelijk te behouden.
Verantwoordelijk handelen begint in dit verband met de lange levensduur en repareerbaarheid van de voertuigen – optimale recycling is pas de laatste stap. Zodra een voertuig het einde van zijn levenscyclus heeft bereikt, moeten de gebruikte grondstoffen zo veel mogelijk in het productieproces worden teruggebracht. Tot nu toe werd slechts een klein deel van de materialen die voor de productie van nieuwe voertuigen worden gebruikt, teruggewonnen uit oude voertuigen. Staal krijgt na het recyclingproces van oude voertuigen bijvoorbeeld meestal een tweede leven als constructiestaal. Audi wil dit veranderen en secundaire materialen uit oude voertuigen in de toekomst terugvoeren naar de automobielproductie. Downcycling, dat wil zeggen dat het kwaliteitsverlies van de materialen in het recyclingproces zo veel mogelijk voorkomen moet worden.
Na de ontmanteling werden de overblijvende voertuigcarrosserieën door de shredder gehaald en samen met de betrokken partnerbedrijven gescheiden in verschillende materiaalgroepen, zoals staal, aluminium en kunststof.
Na de ontmanteling werden de overblijvende voertuigcarrosserieën door de shredder gehaald en samen met de betrokken partnerbedrijven gescheiden in verschillende materiaalgroepen, zoals staal, aluminium en kunststof.
Audi Q4 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 19,4–16,2 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. Audi Q8 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,4–20,1 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Kunststof-recycling: kunststof-onderdelen die niet meer gerepareerd kunnen worden, gaan door de shredder. Het verkregen kunststofgranulaat wordt gebruikt voor de productie van gordelsluitingen van de Audi Q8 e-tron.
Audi Q8 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,4–20,1 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Kunststof-recycling: kunststof-onderdelen die niet meer gerepareerd kunnen worden, gaan door de shredder. Het verkregen kunststofgranulaat wordt gebruikt voor de productie van gordelsluitingen van de Audi Q8 e-tron.
Audi Q8 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,4–20,1 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.