Sebastian Copeland zet zich in voor klimaatbescherming. Het feit dat hij ook privé autorijdt is voor niet tegenstrijdig daaraan – zolang het om een elektrische auto gaat, zoals hij uitlegt in deze Audi e-tron story.
Only consumption and emission values according to WLTP and not according to NEDC are available for the vehicle.
In de 'Audi e-tron stories' vertellen autorijders wat hen enthousiast maakt over elektromobiliteit. In deze editie neemt poolonderzoeker en klimaatbeschermer Sebastian Copeland u mee in zijn Audi e-tron S Sportback tijdens zijn voorbereiding op zijn aanstaande Antarctische expeditie.
Audi e-tron S Sportback: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 26,0–24,6 (NEDC) | 28,1–25,7 (WLTP) CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
In de 'Audi e-tron stories' vertellen autorijders wat hen enthousiast maakt over elektromobiliteit. In deze editie neemt poolonderzoeker en klimaatbeschermer Sebastian Copeland u mee in zijn Audi e-tron S Sportback tijdens zijn voorbereiding op zijn aanstaande Antarctische expeditie.
Audi e-tron S Sportback: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 26,0–24,6 (NEDC) | 28,1–25,7 (WLTP) CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
Even verdwijnt Sebastian Copeland in het besneeuwde Perlacher Forst. Het duurt enige tijd voordat het gele jack van de 58-jarige weer te zien is tussen de bomen. Copeland traint vele uren in het bos, ongeacht het weer en het seizoen. Op dit moment baant hij zich echter een weg door de sneeuw op langlaufski's om zich voor te bereiden op zijn volgende expeditie naar de Zuidpool.
Sebastian Copeland is klimaatanalist en heeft onder meer geologie en glaciologie gestudeerd. Maar hij is ook fotograaf, auteur, poolonderzoeker, en je kunt hem ook gerust een avonturier noemen – en hij heeft een missie: hij zet zich al vijfentwintig jaar lang in voor klimaatbescherming. Hij doorkruiste Groenland en Antarctica over en bereikte te voet de geografische Noordpool. "De natuur heeft een stem. Om deze stem te horen moet je de taal begrijpen."
Copeland traint vele uren in het bos, ongeacht het weer en het seizoen. Hier baant hij zich een weg door de sneeuw op langlaufski's.
Zijn persoonlijke belangstelling voor milieuonderzoek en -analyse en zijn onvermoeibare inzet voor een duurzame toekomst hebben Sebastian Copeland ertoe aangezet zich te richten op beeldende kunst als instrument voor maatschappelijke verandering.
Copeland traint vele uren in het bos, ongeacht het weer en het seizoen. Hier baant hij zich een weg door de sneeuw op langlaufski's.
Zijn persoonlijke belangstelling voor milieuonderzoek en -analyse en zijn onvermoeibare inzet voor een duurzame toekomst hebben Sebastian Copeland ertoe aangezet zich te richten op beeldende kunst als instrument voor maatschappelijke verandering.
Met zijn camera legt hij vast wat hij onderweg beleeft. "Ik gebruik mijn foto's," zegt hij, "om de stem van de natuur te vertalen in menselijke gevoelens. We zijn tenslotte niet allemaal wetenschappers die gegevens en modellen kunnen lezen en interpreteren. En weinigen van ons hebben het voorrecht om naar de plaatsen te reizen die ik met eigen ogen heb mogen zien." Daarom zijn er documentaires en boeken over de expedities van Sebastian Copeland, waarvan vele internationale prijzen hebben gewonnen. In lezingen en exposities laat de onderzoeker zijn ervaringen zien en maakt hij de verre breedtegraden toegankelijk voor de hele samenleving. "De ongelooflijke schoonheid van de natuur, die uit de indrukwekkende beelden spreekt, moet het hart en vervolgens het verstand van een breed publiek bereiken en hopelijk leiden tot een actie."
Sommige van zijn foto's zijn ook geëxposeerd bij de Audi-stand op het Greentech Festival in 2021 en 2022, om ideeën voor een duurzame levensstijl te promoten. Copeland is twee jaar geleden al een partnerschap aangegaan met Audi, hoewel de term "duurzaamheid" voor hem veel te kortzichtig is. "Het is een modewoord geworden. Ik denk dat het tijd is voor een upgrade van het begrip duurzaamheid. De term is goed, maar niet langer voldoende. Specifieker gezegd, moeten we het hele systeem vernieuwen.”
Als internationaal spreker op het gebied van de klimaatcrisis is Copeland al op televisie en radio vertegenwoordigd en heeft hij onder meer gesproken voor de Verenigde Naties en de COP21 in Parijs. Sommige van zijn foto's werden ook geëxposeerd bij de Audi-stand op het Greentech Festival.
Als internationaal spreker op het gebied van de klimaatcrisis is Copeland al op televisie en radio vertegenwoordigd en heeft hij onder meer gesproken voor de Verenigde Naties en de COP21 in Parijs. Sommige van zijn foto's werden ook geëxposeerd bij de Audi-stand op het Greentech Festival.
Dat mag nooit worden vergeten, zegt hij. "Af en toe," legt hij uit, terwijl hij na zijn training in het bos bij München zijn uitrusting opbergt in zijn blauwe Audi e-tron Sportback, "moeten we onze comfortzone verlaten en onze individuele werkelijkheid achter ons laten. Want deze werkelijkheid is, gezien de 8,7 miljoen bekende soorten op onze planeet, heel exclusief." Verbinding, zegt hij, verandert percepties. Maar het is niet nodig om naar afgelegen, extreme gebieden te reizen om een band met de natuur te creëren. "Een wandeling in het park is al een goed begin," verzekert hij.
Audi e-tron S Sportback: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 26,0–24,6 (NEDC) | 28,1–25,7 (WLTP) CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
Sebastian Copeland
Wat mobiliteit betreft, speelt voor Copeland niet mindering, maar verantwoording een rol. Hij fietst veel. Maar soms gaat het nu eenmaal sneller met de auto. En tijd is kostbaar voor hem.
Dus als hij toch met de auto rijdt, moet dat zo min mogelijk invloed op de natuur hebben. Voor hem is elektromobiliteit een belangrijke technologie om een van de meest urgente doelen te bereiken: een vermindering van de aanhoudende uitstoot van CO2.
Audi e-tron S Sportback: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 26,0–24,6 (NEDC) | 28,1–25,7 (WLTP) CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
Wat mobiliteit betreft, speelt voor Copeland niet mindering, maar verantwoording een rol. Hij fietst veel. Maar soms gaat het nu eenmaal sneller met de auto. En tijd is kostbaar voor hem.
Dus als hij toch met de auto rijdt, moet dat zo min mogelijk invloed op de natuur hebben. Voor hem is elektromobiliteit een belangrijke technologie om een van de meest urgente doelen te bereiken: een vermindering van de aanhoudende uitstoot van CO2.
Audi e-tron S Sportback: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 26,0–24,6 (NEDC) | 28,1–25,7 (WLTP) CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
Copeland laadt zijn Audi e-tron S Sportback vaak thuis aan zijn wallbox op. Het bereik is geen probleem voor hem voor de dagelijkse ritten.
Audi e-tron S Sportback: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 26,0–24,6 (NEDC) | 28,1–25,7 (WLTP) CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
De Audi e-tron S Sportback heeft een laadaansluiting aan de linker- en rechterkant. Het groene licht geeft aan dat de auto wordt opgeladen.
Audi e-tron S Sportback: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 26,0–24,6 (NEDC) | 28,1–25,7 (WLTP) CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
Copeland laadt zijn Audi e-tron S Sportback vaak thuis aan zijn wallbox op. Het bereik is geen probleem voor hem voor de dagelijkse ritten.
Audi e-tron S Sportback: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 26,0–24,6 (NEDC) | 28,1–25,7 (WLTP) CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
De Audi e-tron S Sportback heeft een laadaansluiting aan de linker- en rechterkant. Het groene licht geeft aan dat de auto wordt opgeladen.
Audi e-tron S Sportback: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 26,0–24,6 (NEDC) | 28,1–25,7 (WLTP) CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
Sebastian Copeland beschrijft zichzelf als marketeer, met de natuur als zijn marketingobject. Voor hem is elektromobiliteit een belangrijke technologie om een van de meest urgente doelen te bereiken: een vermindering van de aanhoudende uitstoot van CO2.
Drie vragen over elektromobiliteit aan Sebastian Copeland
Wat vindt u van elektromobiliteit in het algemeen?
Elektromobiliteit is ideaal voor de transitie naar milieuvriendelijk vervoer en transport. Ik geloof niet dat het laatste woord wordt is gesproken over mobiliteit, en dat er nog verdere verbeteringen nodig zijn voordat de verandering in het vervoer is doorgevoerd. Daarbij is er geen tijd te verliezen.
En hoe ziet u de huidige ontwikkelingen?
Het is opmerkelijk hoe alles zich heeft ontwikkeld. Nog maar een paar jaar geleden had ik in München geen enkel probleem om een speciale parkeerplaats voor elektrische auto's te vinden. Tegenwoordig is dit lang niet meer zo gemakkelijk. Doen we genoeg om onze planeet zich te laten herstellen? Waarschijnlijk niet, maar we moeten de technologie vieren die ons helpt dit doel te bereiken.
Dus autorijden is geen tegenstrijdigheid op zich?
Het autorijden achterwege laten, is volgens mij niet per definitie de oplossing. Te veel mensen zijn afhankelijk van hun auto. Voor mij gaat het meer om ons gedrag dan om verboden. Ik fiets bijvoorbeeld veel. Maar soms gaat het nu eenmaal sneller met de auto. En tijd is kostbaar. Dus als ik toch met de auto rijdt, moet dat zo min mogelijk invloed op de natuur hebben.