De Audi-fabriek in Brussel heeft de voertuigproductie ontworpen om duurzaam te zijn. Een kijkje in de hedendaagse actie en de productie van de volledig elektrische Audi Q8 e-tron.
Audi Q8 e-tron:Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,4–20,1CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0
Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Een aantal maatregelen onderstreept de aanpak van een grotere duurzaamheid in de Audi-fabriek in Brussel: Het fotovoltaïsche systeem met een oppervlakte van ca. 107.000 m² levert onder andere groene stroom voor productie.
Audi Q8 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,4–20,1 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Een aantal maatregelen onderstreept de aanpak van een grotere duurzaamheid in de Audi-fabriek in Brussel: Het fotovoltaïsche systeem met een oppervlakte van ca. 107.000 m² levert onder andere groene stroom voor productie.
Audi Q8 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,4–20,1 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
In het zuidwesten van de Belgische hoofdstad Brussel ligt een centrum voor duurzame mobiliteit: Audi Brussel. In de fabriek wordt niet alleen de nieuwe Audi Q8 e-tron geproduceerd. Deze is ook bijzonder progressief voor wat betreft koolstofarme productie: "Wij waren de eerste Audi-fabriek die balans matig CO₂-neutraal¹ produceerde, die ook sinds 2018 gecertificeerd is", legt Christian Stragier, milieufunctionaris bij Audi Brussel uit. Hierdoor is de locatie ook 's werelds eerste CO₂-neutrale hoogvolume productie in het premium segment gecertificeerd door onafhankelijke deskundigen.
Dit werd bereikt door middel van een pakket maatregelen. Een leeuwendeel van de CO₂-besparingen (ongeveer 95 procent) is te danken aan de overschakeling op hernieuwbare energie. Zo gebruikt de bijna 54 hectare grote centrale uitsluitend Belgische groene stroom en biogas, die in heel Europa wordt aangekocht. Daarnaast produceert de locatie zelf energie; één van de grootste fotovoltaïsche systemen in de regio genereert jaarlijks ongeveer 9.000 megawattuur elektriciteit op ongeveer 107.000 vierkante meter.
Om zoet water te besparen, bijvoorbeeld in de lakspuiterij, zal vanaf eind 2023 steeds meer grijs water worden gebruikt in de productie, dat afkomstig is van de naburige rioolwaterzuiveringsinstallatie.
Als hoofd productie bij Audi Brussel heeft Jan Maris de overgang van voertuigen met verbrandingsmotor naar de e-tron modellen meegemaakt en mede vormgegeven. Voor hem is het ook een kwestie van houding.
Om zoet water te besparen, bijvoorbeeld in de lakspuiterij, zal vanaf eind 2023 steeds meer grijs water worden gebruikt in de productie, dat afkomstig is van de naburige rioolwaterzuiveringsinstallatie.
Als hoofd productie bij Audi Brussel heeft Jan Maris de overgang van voertuigen met verbrandingsmotor naar de e-tron modellen meegemaakt en mede vormgegeven. Voor hem is het ook een kwestie van houding.
Jan Maris
Even belangrijk: Energie besparen. "Dit vereist bovenal een mentaliteitsverandering", zegt Jan Maris, hoofd productie bij Audi Brussel. Zijn team in de carrosseriewerkplaats, lakspuiterij en assemblage stond voor vele uitdagingen met de overstap naar e-mobiliteit. Vóór de grote elektrische Audi e-tron werd in Brussel tot 2018 de relatief kleine Audi A1 met verbrandingsmotor gebouwd. Dus niet alleen de aandrijftechnologie en dus verschillende werkprocessen veranderden, maar ook de grootte en het gewicht van de voertuigen. Daarom moesten de systemen worden uitgebreid en omgebouwd. Bovendien is de accuproductie verplaatst naar een volledig nieuwe fabriek voor Audi op het fabrieksterrein. De wederopbouw tijdens de lopende productie duurde twee jaar, waarbij grote delen van het personeel werd opgeleid of omgeschoold.
Tegelijkertijd werd de productie onderzocht op mogelijkheden voor meer duurzaamheid en geoptimaliseerd: De temperatuur in de hallen werd bijvoorbeeld verlaagd van 22 naar 18 graden of het licht in de hallen werd volledig gedimd tijdens de pauzes en tot 80 procent tijdens het werk. Veel volledig automatische systemen werken nu in het donker, andere zijn vervangen door meer hulpbronnenefficiënte alternatieven. "Voor ons is dit een filosofie: Een premium voertuig kan alleen worden gebouwd in een premium omgeving", zegt Maris. En Audi is het ermee eens dat het niet langer mogelijk is om aan premium te denken zonder te streven naar duurzaamheid, vooral bij elektrische voertuigen.
Audi Brussel is zo een rolmodel geworden op het vlak van decarbonisatie, waar andere vestigingen van de groep ook inspiratie uit kunnen putten en van kunnen leren, zegt Christian Stragier. De reden hiervoor is dat alle Audi-vestigingen in 2025 balans matig CO₂-neutraal¹ moeten produceren; dit is een van de kerndoelen van het milieuprogramma "Mission:Zero".
Ook in Brussel is de missie nog niet voorbij. Op de locatie zijn mensen voortdurend op zoek naar ideeën om jaarlijks nog eens drie procent energie te besparen. Keer op keer bereikt de fabriek ook nieuwe mijlpalen. Zo zal de naburige rioolwaterzuiveringsinstallatie vanaf eind 2023 het afvalwater van Audi Brussel zuiveren tot zogenaamd grijs water, dat vervolgens wordt hergebruikt in de productie. Zo wordt elk jaar 100.000 kubieke meter drinkwater bespaard. Voor milieufunctionaris Stragier staat, met het oog op de toekomst, de zoektocht naar alternatieve energiebronnen die gas kunnen vervangen bovenaan de agenda.
Christian Stragier
Christian Stragier, milieufunctionaris bij Audi Brussel, onderzoekt de maatregelen voor het koolstofarm maken van de productie.
De installatie van bijna 54 hectare gebruikt alleen groene stroom en biogas als energiebronnen. Daarnaast produceert de locatie zelf energie.
Christian Stragier, milieufunctionaris bij Audi Brussel, onderzoekt de maatregelen voor het koolstofarm maken van de productie.
De installatie van bijna 54 hectare gebruikt alleen groene stroom en biogas als energiebronnen. Daarnaast produceert de locatie zelf energie.
Innovaties zoals kunstmatige intelligentie kunnen in de toekomst nog steeds potentieel in de productie vergroten, zegt Jan Maris. Er bestaan al voorbeelden, zoals FinRob. De samenwerkende robot gebruikt een sensor om te detecteren of er genoeg lijm is gebruikt tussen de groeven van een voertuigdeur, waarvoor de deuren vroeger willekeurig moesten worden opengebroken. "We besparen nu vele tonnen aan CO₂, omdat we de materialen niet hoeven te slopen." Daarnaast is het noodzakelijk om verder te denken dan de locatie, zodat een voertuig als de Audi Q8 e-tron uiteindelijk duurzaam kan worden geproduceerd. Audi roept leveranciers ook op om accucellen uitsluitend uit hernieuwbare energiebronnen te produceren. En onderdelen van andere locaties die nodig zijn voor de voltooiing van de Audi Q8 e-tron, zoals accumodules, worden nu vanuit de Audi Györ-fabriek in Hongarije per vrachtwagen naar Brussel vervoerd. Allemaal maatregelen om CO₂ te besparen.
Momenteel wordt ongeveer vijf procent van de uitstoot van de fabriek in Brussel gecompenseerd door milieuprojecten om een neutrale CO₂-balans¹ te bereiken, omdat deze nog niet op een andere manier kan worden vermeden. Hieronder vallen onder andere emissies die worden veroorzaakt door productiegerelateerde zakenreizen. Voor hem is het doel duidelijk, zegt Stragier: blijven werken zodat de behoefte aan compensatie verder kan worden verminderd. "Een zero-impact fabriek, een energie-zelfvoorzienend bedrijf met alle circuits gesloten, dat zou de visie zijn."
Audi Q8 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,4–20,1 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
De Audi Q8 e-tron rolt sinds 14 december 2022 van de productielijn in Brussel en vervangt zijn voorganger, de Audi e-tron, die eerder al sinds 2018 in België werd geproduceerd.
Audi Q8 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,4–20,1 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
De Audi Q8 e-tron rolt sinds 14 december 2022 van de productielijn in Brussel en vervangt zijn voorganger, de Audi e-tron, die eerder al sinds 2018 in België werd geproduceerd.
Audi Q8 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,4–20,1 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
¹Onder balansmatige CO₂-neutraliteit verstaat Audi een toestand waarin, na het volledig benutten van andere in aanmerking komende reductiemaatregelen met betrekking tot veroorzaakte CO₂-emissies door de producten of activiteiten van Audi, bestaande en/of in het kader van de toeleveringsketen, de productie en recycling van de Audi-voertuigen op dit moment niet te vermijden CO₂-emissies door vrijwillige en wereldwijd uitgevoerde compensatieprojecten ten minste qua hoeveelheid worden gecompenseerd. CO₂-emissies die tijdens de gebruiksfase van een voertuig – dat wil zeggen vanaf de levering aan de klant – ontstaan, worden hierbij buiten beschouwing gelaten.