Een zaak van het hart > Sustainability > Audi België
Audi België Sustainability
Een zaak van het hart

Een zaak van het hart

Audi biedt tal van features die auto’s bijzonder maken. Wat Jutta Schoberer belangrijk vindt aan de huidige Audi A4 Avant heeft veel te maken met haar werk en de steeds duurzamere mobiliteit in de toekomst.

Tekst: Patrick Morda – Foto: Robert Fischer Leestijd: 3 min

Only consumption and emission values according to WLTP and not according to NEDC are available for the vehicle.

Jutta Schoberer strijkt met haar hand langs de wielkast bekleding.

De Audi A4 Avant waar Jutta Schoberer voor staat, heeft één opvallende eigenschap. Één die hem onderscheidt van veel andere huidige Audi-modellen. Dat moet gezegd worden. "De wielkast bekleding van deze Audi A4 Avant is een goed voorbeeld van hoe de circulaire economie kan werken", zegt Schoberer over iets dat haar na aan het hart ligt. Wat er tussen het wiel en het spatbord is geïnstalleerd, bestaat uit kunststofafval dat is verwerkt en gerecycled. "De doorslaggevende factor hierbij is de verwijzing naar het feit dat het kunststof van autowrakken is," zegt Schoberer.

Audi A4 Avant: Brandstofgebruik (gecombineerd*) in l/100 km: 8,1–4,7 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 183–124 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.

De wielkast bekleding is een goed voorbeeld van hoe de circulaire economie kan werken.

Jutta Schoberer

Portret van Jutta Schoberer.
Close-up van de wielkast bekleding.

MaterialLoop

Met het samenwerkingsproject "MaterialLoop" zet Audi de volgende stap naar het sluiten van materiaalkringlopen binnen de auto-industrie. De focus ligt op materialen zoals staal, aluminium, glas en kunststoffen. Samen met 15 partnerbedrijven uit de onderzoekswereld, de recyclingsector en de toeleveringsindustrie wordt het hergebruik van zogenaamde post-consumer materialen uit auto's van klanten die aan het einde van hun levenscyclus zijn beland, getest voor de productie van nieuwe auto's. Het project maakt deel uit van de strategie van Audi voor een circulaire economie (CE) en biedt waardevolle inzichten die in de praktijk kunnen worden toegepast.

Momenteel worden veel van de gebruikte kunststoffen thermisch gerecycled. Jutta Schoberer wil samen met partnerbedrijven dat Audi daar steeds meer verandering in teweegbrengt. "Het is mijn persoonlijke zorg dat we nog beter worden in het recyclen van kunststoffen uit autowrakken. Het is noodzakelijk om de materiaalkringlopen, die wereldwijd zo essentieel zijn, te sluiten." De wielkast bekleding is een begin, maar, zegt Schoberer, andere onderdelen met nog hogere eisen aan uiterlijk, UV-stabiliteit of crashbestendigheid worden momenteel getest.

Dit is precies het gebied waar Jutta Schoberer zich mee bezighoudt. Op het gebied van technologie- en bouwbaarheid borging en over de hele linie in projecten zoals "MaterialLoop" streven zij en haar collega's een duidelijk doel na: "We helpen betere recyclebare componenten concepten te ontwikkelen en stellen deze veilig voor serieproductie." Bijna 15 jaar geleden liep ze voor het eerst stage in de modelbouw bij Audi, waarna ze kunststoftechnologie ging studeren. Sinds 2019 is Schoberer terug bij het bedrijf. "Ik ben al heel lang bezig met materialen en hun eigenschappen, en recycling ligt me ook al een tijdje na aan het hart. Wat ik persoonlijk al een paar jaar probeer te bereiken, is dat we aan het einde van de levensduur van autowrakken kunststoffen kunnen recyclen en hergebruiken."


Kunststof onderdelen en kunststof korrels verdeeld over een tafel.
Jutta Schoberer loopt langs de Audi A4 Avant.

Klanten merken geen verschil. De onderdelen, benadrukt Schoberer, zouden niet minderwaardig zijn in kwaliteit - en toch stap voor stap duurzamer worden. Er zijn en worden nog steeds verschillende tests uitgevoerd om na te gaan hoe de kunststoffen verder kunnen worden gesorteerd en met welke recycling technologieën ze kunnen worden opgewaardeerd. "Materiaalrecycling heeft altijd de hoogste prioriteit, omdat dit de minste energie vereist," zegt Schoberer. Het kunststofafval wordt eerst versnipperd. Dan wordt het granulaat gesmolten en uiteindelijk wordt er een nieuwe vorm van gemaakt. Hiervoor is het belangrijk dat de zogenaamde fracties zo zuiver mogelijk zijn. De noodzakelijke sortering van kunststoffen heeft echter technische grenzen. Om toch oplossingen te hebben voor kunststof afval, werkt Jutta Schoberer naast het aanpassen van het sorteerproces aan fysische en chemische recycling.

De weg wordt steeds duidelijker: "We hebben al eerste oplossingen gevonden voor bestaande problemen en blijven eraan werken om meer kunststoffen uit autowrakken te kunnen recyclen en hergebruiken. Onze tests en toekomstige auto projecten laten zien dat het kan werken." Niet te vergeten, de wielkast bekleding van de Audi A4 Avant.

Zijaanzicht van de Audi A4 Avant.

Doordacht in elk detail

De Audi A4 Avant is niet alleen toekomstgericht: hij staat voor sportiviteit, kwaliteit, digitalisering en een hoge mate van geschiktheid en variabiliteit voor alledaags gebruik.

Audi A4 Avant: Brandstofgebruik (gecombineerd*) in l/100 km: 8,1–4,7 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 183–124 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.