Misschien hebt u in de voorbije maanden al vernomen dat Vlaanderen op 1 januari 2023 het capaciteitstarief voor elektriciteit introduceert. Door hier op een slimme manier mee om te gaan, kunt u besparen op uw elektriciteitsfactuur, dus ook die van uw elektrische wagen. Audi vertelt u hoe.
Eerst even de technische kant van de zaak: uw energiefactuur bestaat uit 3 delen, namelijk de energiekost, een aantal heffingen en de nettarieven. Vandaag worden deze laatste berekend op basis van uw afname qua volume op jaarbasis (kWh), maar begin 2023 verandert dat.
Vanaf 1 januari zal een deel van de nettarieven aangerekend worden op basis van de netcapaciteit (kW) die u gebruikt: het ”capaciteitstarief”. Dit is dus geen bijkomend tarief, maar een andere manier om de netkosten te verdelen. Op hetzelfde moment verdwijnt ook het onderscheid tussen het dag- en nachttarief.
Energieverbruik spreiden
Waarom dit nieuwe tarief? Door de huidige transitie naar een CO2-neutrale samenleving gaan we steeds meer elektriciteit nodig hebben ter vervanging van fossiele brandstoffen, bijvoorbeeld om onze wagens op te laden of huizen te verwarmen met warmtepompen. Maar als iedereen op dezelfde momenten grote hoeveelheden elektriciteit zou verbruiken (bijvoorbeeld op het einde van de werkdag), dreigt een overbelasting van het net.
Om dat te voorkomen, worden mensen via het capaciteitstarief aangemoedigd om hun elektriciteitsverbruik zoveel mogelijk te spreiden. In een notendop: wie hoge pieken veroorzaakt, zal meer betalen dan wie zijn verbruik spreidt. Vooral wie veel energie nodig heeft, bijvoorbeeld met een elektrische wagen of warmtepomp, moet zijn verbruik zoveel mogelijk spreiden en de installatie liefst slim aansturen. Op deze manier kunt u besparen op uw elektriciteitsfactuur.
5 tips om te besparen met een digitale meter
1.
Ontdek uw piekvermogen (kW) op https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/simulator
2.
Schakel toestellen die veel energie verbruiken niet gelijktijdig in om hoge pieken te vermijden. Enkele voorbeelden: een elektrische laadpaal, wasmachine of droogkast.
3.
Hebt u zonnepanelen? Gebruik vooral stroom wanneer de zon schijnt.
4.
Kies voor slimme toestellen, zoals een slimme aansturing van uw warmtepomp of een slim laadstation.
5.
Elektrische wagens kunnen doorgaans ook met een timerfunctie starten met laden. Je kan in de wagen of via de myAudi app het tijdstip voor het laden zelf bepalen.
De slimme EDI-laadstations voor uw Audi
Meer dan ooit wordt het dus belangrijk om te kiezen voor een slim thuislaadstation, dat rekening houdt met verschillende factoren. Beschikt u bijvoorbeeld over zonnepanelen, dan kunt u instellen dat laden met zonne-energie de voorkeur moet krijgen. Uw wagen wordt dan zoveel mogelijk met “gratis” duurzame elektriciteit geladen én u houdt uw piekverbruik laag.
Via een app kunt u ook aangeven op welk moment uw Audi opgeladen moet zijn, zodat de laadpaal weet wanneer hij de zonne-energie toch moet aanvullen met stroom van het elektriciteitsnet.
Bovendien kan een slim laadstation rekening houden met het energieverbruik van andere apparaten in huis via “load balancing’-technologie. Op het moment dat bepaalde huishoudtoestellen veel stroom verbruiken - en er dus een piek gecreëerd dreigt te worden - kan de laadpaal hieraan prioriteit geven door de laadsnelheid van de wagen te verminderen. Dankzij de optie split billing kunt u de laadkosten van uw Audi dan weer scheiden van het huishoudelijk energieverbruik.