Geïnspireerd door bijna 130 jaar ervaring creëert Atelier Rebul hoogwaardige huidverzorgings- en geurproducten met een verhaal. Enkele jaren geleden brachten de Limburgse ondernemers Kris en Xander Gielen het merk naar de Benelux. Op korte termijn zijn ze erin geslaagd om een breed publiek met een liefde voor premium kwaliteit aan te spreken, waaronder Audi Belgium.
Het verhaal van Atelier Rebul startte in 1895 bij Jean Cesar Reboul, een ondernemende Franse apotheker die in Istanbul een van de eerste apotheken van Turkije opende: Grande Pharmacie Parisienne. In 1938 creëerde hij Rebul Lavanda, een eau de cologne gemaakt van lavendel uit zijn eigen tuin. Deze verfijnde geur werd al snel een icoon dat de reputatie van de apotheek versterkte. Met zijn superieure producten, gebaseerd op natuurlijke puurheid en wetenschappelijke precisie, blijft het merk vandaag trouw aan zijn wortels.
© Karolien Coenen
© Karolien Coenen
Kris Gielen (CEO Atelier Rebul Benelux): “Mijn verhaal bij Atelier Rebul startte in 2017, na een succesvolle carrière in de juwelensector. Op dat moment was het merk nog niet doorgebroken bij ons. Aanvankelijk openden we een 6-tal winkels in België, die we tijdens corona helaas moesten sluiten. Daarna hebben we onze strategie omgegooid: de focus lag voortaan op groothandel en horeca. Bij deze laatste zorgen wij voor een totaalervaring, waarbij we voor een geurbeleving in de hele zaak en de toiletten zorgen, inclusief luxueuze zeep. Tijdens hun bezoek komen de mensen in contact met onze producten en ruiken ze onze geuren. Bovendien blijven de aroma’s van onze handzeep heel lang aanwezig dankzij de hoge kwaliteit. Mensen appreciëren dat en gaan vervolgens ons gamma online ontdekken. Dat laatste is de grote verdienste van mijn zoon Xander, die eveneens CEO is. Hij is ondertussen zes jaar actief in het bedrijf en is heel sterk in online marketing en sales. Dankzij onze complementariteit hebben we op korte tijd een enorm grote merkbekendheid voor Atelier Rebul gecreëerd.”
Atelier Rebul is specialist in huidverzorgings- en geurproducten van hoge kwaliteit. De rijke kennis die gedurende meer dan een eeuw is opgebouwd, wordt aangevuld met hedendaagse innovaties. Xander Gielen (CEO Atelier Rebul Benelux): “Qua research & development is het bedrijf heel sterk, en ook duurzaamheid is vandaag zeer belangrijk. In de fabriek in Istanbul wordt bijvoorbeeld 100% hernieuwbare energie gebruikt. Daarnaast worden talloze andere inspanningen geleverd, waaronder bomen planten, cruelty-free producten, geen gebruik van agressieve chemicaliën zoals parabenen, minerale olie en ftalaten. Om een voorbeeld te geven: in ons gamma hebben we een exfoliërende scrub. Veel andere fabrikanten gebruiken fijne plastic korreltjes voor dit scrub-effect, maar bij ons zijn dat abrikozenpitten die vermalen worden. We kiezen dus altijd bewust voor dat natuurlijke aspect. Sowieso worden alleen de beste natuurlijke producten gebruikt, om de hoogste kwaliteit en puurheid te garanderen. Onze geurkaarsen bijvoorbeeld worden gegoten met sojawas, alweer een natuurlijk product. Het hele proces gebeurt op een koelband voor een optimale hechting van de was, gevolgd door een korte verwarming van de toplaag voor een glanzend effect, en enkele dagen in een gekoelde ruimte. Een heel zorgvuldig proces, bekroond met een klassevolle verpakking.”
© Karolien Coenen
© Karolien Coenen
Ook de stijlvolle, tijdloze look & feel past perfect bij de hoogwaardige producten van het merk. Xander Gielen: “Typisch Atelier Rebul is de stijl van East meets West, verweven met elementen uit de apotheek. In Turkije heeft men een eeuwenlange hamamtraditie, lichaamsverzorging was daar altijd al belangrijk. Deze sfeer willen wij uitstralen in onze verpakking en winkels. Dat merk je bijvoorbeeld in onze Heritage Store in Turkije, waar onze geschiedenis en ons heden samenkomen. Maar dat verhaal zit ook in onze verschillende collecties. Eén ervan heet ‘Istanbul’, een verwijzing naar de plaats waar Atelier Rebul is opgericht. Haar warme, kruidige geur is geïnspireerd door de kruidenbazaars in de stad. Een andere kreeg de naam ‘Pera’, naar de Rue de Pera waar onze eerste apotheek zich bevond. Er is ook de collectie ‘1895’, naar het jaar van ons ontstaan. De slang en kom van Hygiea op het etiket zijn het symbool van de godin van gezondheid en farmacie. Zo draait alles bij ons rond vertrouwen en kwaliteit. Wij streven bovendien naar betaalbare luxe: zeer hoogwaardige producten voor een goede prijs. Dat is onze heritage, met de juiste productiemethodes en natuurlijke materialen.”
© Karolien Coenen
© Karolien Coenen
© Karolien Coenen
© Karolien Coenen
Ondertussen is er een mooie samenwerking ontstaan tussen Atelier Rebul en het merk met de vier ringen. Kris Gielen: “Naar mijn gevoel zijn we een ‘perfect match’, we hebben bovendien dezelfde doelgroep. Een eerste grote samenwerking is ontstaan rond de Audi quattro Cup. Ondertussen waren we als partner ook op andere events waar Audi aanwezig was, zoals Stephex Masters of de Zoute Grand Prix. Op dat soort events zorgen wij voor de geurbeleving bij Audi met o.a. geurkaarsen, geurmachines, handzeep, geurstokjes, goodie bags … We staan ook heel erg open om met Audi op langere termijn te blijven samenwerken en dat nog uit te breiden. Denk bijvoorbeeld maar aan een parfum voor in de wagens, zonder chemische geuren. Ik denk dat er in de toekomst nog vele mooie opportuniteiten liggen.”