Veiligheid en de naam Audi zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al in 1945 voerde het toenmalige moederbedrijf Auto Union AG de eerste crashtests uit. En ook vandaag ontwikkelt het merk met de vier ringen talrijke systemen om de veiligheid te verhogen. Zoals de gloednieuwe ‘Car-to-X-service’, die waarschuwt voor gladde wegen. Een overzicht van de verschillende veiligheidssystemen.
Nieuw: Car-to-X-service met waarschuwing voor gladde wegen
Wat als een wagen zou kunnen communiceren met andere voertuigen op hetzelfde traject? Handig als er bijvoorbeeld een obstakel op de weg ligt, een file ontstaat, of een ongeval gebeurt. Dat is het uitgangspunt van car-to-X technologie. Die maakt autorijden veiliger door communicatie met andere voertuigen en door interactie met de omgeving en verkeersinfrastructuur.
Al sinds 2017 kunnen Audi bestuurders elkaar dankzij deze dienst waarschuwen voor ongelukken, defecte voertuigen, files, ijs op de weg of beperkt zicht. Om dat te doen, analyseert de car-to-X service ‘lokale gevarenmeldingen’ verschillende gegevens. Onder meer data van regen- en lichtsensoren, ruitenwissers en koplampen, maar ook van noodoproepen en airbags worden uitgewisseld.
Vanaf 2021 breidt de dienst ‘lokale gevarenmeldingen’ verder uit met een waarschuwing voor gladde wegen. Dankzij intelligent gebruik van zwermdata kan de dienst achteropkomende bestuurders nu bijna in realtime waarschuwen voor bijvoorbeeld ijs op de weg.
Het aantal betrokken voertuigen bepaalt het succes van car-to-X services: hoe meer wagens gegevens aanleveren, hoe beter het systeem kan leren, analyseren en kaarten maken – en zo de bestuurders informeren of waarschuwen, afhankelijk van de situatie. Dit is het basisprincipe van zwermdata en zwermintelligentie.
Sinds het prille begin: testen, testen, testen
In 1945 organiseerde Auto Union AG, het toenmalige moederbedrijf van Audi, zijn eerste crashtest. De opzet? Een wagen een heuvel laten afrollen. Sindsdien stelde het merk met de vier ringen zijn veiligheidstests almaar meer op punt.
Qua veiligheid behoort Audi intussen tot de wereldtop. Kortom, bij Audi komt veiligheid op de eerste plaats. Een familiekwestie dus. Via onderstaande link leest u er alles over.
In 1998 richtte Audi zelfs een eigen afdeling op die ongevallen onderzoekt: de AARU, of Audi Accident Research Unit.
Ook vandaag analyseert het AARU volop ongevalsgegevens en gaat het op zoek naar manieren om de veiligheid van modellen in ontwikkeling te verbeteren. Die onderzoeken zijn een belangrijke basis voor de ontwikkeling van rijassistentiesystemen die bijvoorbeeld waarschuwen voor zwakke weggebruikers – waarover zometeen meer.
De crashtests die Audi uitvoert zijn vandaag meer dan ooit onmisbaar. Want het aantal modellen neemt toe, en de ontwerpen worden ook complexer. Gelukkig zijn zowat alle soorten ongevallen makkelijk virtueel te simuleren. Meer dan 200 experts bij Audi voeren elke maand dan ook zowat 20.000 simulaties uit – en dat al heel vroeg in het ontwikkelingsproces, nog voor de bouw van een prototype. Het komt de veiligheid van zowel bestuurders als zwakke weggebruikers enorm ten goede.
Qua veiligheid behoort het merk met de vier ringen intussen tot de wereldtop. Voor zijn rijhulpsystemen ontving Audi al meerdere onderscheidingen van het Euro NCAP, het Europese instituut voor crashtests. Zo kreeg onder meer het noodstopsysteem ‘pre sense front’ een Euro NCAP Advanced award. Daarnaast behaalden modellen als de Audi Q8, Q7, A1 en de 100% elektrische Audi e-tron de algemene maximumscore van vijf sterren op veiligheid in de Euro NCAP-test in 2019. In 2020 mocht ook de nieuwe Audi A3 Sportback vijf sterren noteren.
De laatste decennia: almaar meer rijhulpsystemen
De tijd dat het antiblokkeersysteem ABS hét neusje van de zalm was in rijhulptechnologie, ligt al even achter ons. Vandaar komen er almaar meer baanbrekende innovaties bij. Uiteraard gebruikt u dagelijks uw navigatiesysteem. En cruise control is u intussen ook vertrouwd. Maar kende u deze systemen al?
Audi pre sense front
Het veiligheidssysteem Audi pre sense front detecteert zwakke weggebruikers en objecten in de buurt van uw wagen. Zo is het in staat om frontale aanrijdingen te vermijden, of de gevolgen ervan te minimaliseren. Dreigt een aanrijding en reageert u niet snel genoeg? Dan remt Audi pre sense front de wagen hard af, bij snelheden onder de 30 km/uur.
Audi side assist
Die fietser die er snel tussendoor schiet? Daarvoor waarschuwt Audi side assist u. Het systeem is vooral handig in druk stadsverkeer en op de snelweg. Is het geen goed moment om van rijstrook te wisselen? Dan gaat een ledlampje branden in de linker- of rechter buitenspiegel.
Audi adaptive cruise control
Vertragen, versnellen, weer in de remmen gaan. Ook zo’n hekel aan filerijden? Met de Audi adaptive cruise control kunt u tussen 0 en 65 km/uur gedeeltelijk geautomatiseerd rijden in fileomstandigheden. Het systeem herkent rijstrookmarkeringen en wagens op de eigen rijstrook, en ondersteunt u in filesituaties bij het sturen, versnellen en remmen.
Verdienen een eervolle vermelding: verkeersbordherkenning, afslagassistent, nachtzichtassistent, … Er zijn bij Audi heel wat mogelijkheden om uw veiligheid (en die van andere weggebruikers) te verhogen. Voor welke systemen u uiteindelijk gaat, zal afhangen van uw eigen voorkeuren, en van het model.