Q4 e-tron. Van tekening naar productiemodel.
Audi België Technology
Testritten Audi Q4 e-tron

Q4 e-tron. Van tekening naar productiemodel.

Zijn we klaar voor elektrische mobiliteit? Om deze vraag te beantwoorden, bood Audi een panel van testers - uiteenlopende profielen uit verschillende streken in België - de kans om een ​​week lang te rijden met een Audi Q4 e-tron. Achteraf deelden ze hun indrukken, inclusief enkele verrassingen.

Leestijd: 6 min

Elektrisch rijden: acht bestuurders doen de test

Back to the future

Wist u dat elektrische wagens al meer dan 100 jaar bestaan? Aan het begin van de 20e eeuw waren er in de Verenigde Staten twee keer zoveel elektrische wagens als benzinewagens. Nog verrassender: op 29 april 1899 ging La Jamais Contente, een wagen uitgerust met een elektromotor en gebouwd in België, als eerste over de grens van 100 km/u. Zo’n 124 jaar later, wanneer Europa zich voorbereidt om definitief afscheid te nemen van voertuigen op fossiele brandstoffen, blijft de elektrische wagen vragen oproepen bij gebruikers. Daarom bood Audi de kans aan acht bestuurders om een ​​week lang plaats te nemen aan het stuur van een Audi Q4 e-tron. 6.000 afgelegde kilometers, 4 à 5 laadbeurten per persoon, zowel privé- als professionele ritten, van Luik tot de kust … de elektrische SUV van Audi werd uitgebreid aan de tand gevoeld.

Maximaal opladen

Hoe vaak moet u een elektrische wagen opladen? Is er voldoende laadinfrastructuur? Het zijn de meest gestelde vragen van de testers aan het begin van de week. Het merendeel heeft weinig of geen ervaring met elektrisch rijden en maakt zich vooral zorgen dat ze plots een lege batterij zullen hebben. Een vrees die snel weggenomen werd, zoals blijkt uit de opmerkingen aan het einde van de test: "Hoewel ik ongeveer 600 kilometer per week rij, met dagelijkse ritten van ongeveer 80 kilometer, heb ik geen enkel probleem gehad op het vlak van autonomie", zegt Marc, een onafhankelijk architect. “De Audi Q4 e-tron voldoet vanuit dit oogpunt perfect aan mijn behoeften. Het enige waar ik me zorgen over maak, zijn de uitstapjes naar ons huis in de Camargue. Om de 900 kilometer af te leggen, denk ik dat je misschien meer autonomie nodig hebt tussen de laadbeurten”.

Hetzelfde verhaal bij Koen, ingenieur in de petrochemische sector, die in één week meer dan 1.200 kilometer aflegde: “Voor verplaatsingen in België vormt de autonomie, ook als je veel rijdt, geen probleem. Ik gebruikte bij voorkeur de laadstations van mijn bedrijf, aangevuld met een laadpunt op de snelweg en een publiek laadpunt bij mij in de buurt. Het aanbod van laadpunten moet wat mij betreft nog verbeterd worden, maar je hebt al bijna overal toegang tot oplossingen.” Ook voor thuisverpleegkundige Muriel is de oplaadvraag cruciaal: “Bij openbare laadpunten moet je heel lang wachten, en bij snelladers staat er vaak een rij. Voor mij zal de installatie van een laadpunt thuis nodig zijn om over te stappen naar elektrisch rijden. Een rijbereik van 250 kilometer per dag is voor mij voldoende, maar het liefst begin ik mijn dag bij 100%.”

The sound of silence

Voordat ze plaats namen in hun Audi Q4 e-tron, hadden de meeste deelnemers hun twijfels over de rijsensaties. Antiekhandelaar Christophe bijvoorbeeld: "Voor mijn professionele activiteiten moet ik naar verschillende plaatsen rijden, zowel in België als in het buitenland. Het comfort en de stilte van elektrisch rijden zijn hierbij echt aangenaam. In de stad geniet je van de automatische versnellingsbak, op de snelweg van het grote vermogen.” Consultant Hilde beaamt: “Ik had nog nooit elektrisch gereden en was compleet verrast door de acceleraties van de Audi Q4 e-tron. De motor reageert bij de minste druk op het pedaal, zelfs in de stand B die het rijbereik vergroot”.

Het voordeel ten opzichte van verbrandingsmotoren is onmiskenbaar voor alle bestuurders, die gewonnen waren voor het soepele, rustgevende rijgedrag van de elektrische wagen. "Als je een diesel- of benzinewagen gewoon bent, heb je een klein beetje tijd nodig om je aan te passen", zegt Kathleen, manager in de banksector. “Maar daarna verloopt het rijden veel vlotter en meer ontspannen. Het 'one pedal'-systeem is zowel efficiënt als comfortabel, het rijden zelf heel prettig. Misschien wel de grootste aanpassing is de totale afwezigheid van geluid wanneer je vertrekt.”

Een nieuw tijdperk

Zijn onze testers aan het einde van de week met de Audi Q4 e-tron overtuigd van elektrische mobiliteit volgens Audi? Het antwoord lijkt meer dan positief: ondanks de kritiek op de laadinfrastructuur in België zijn ze allemaal klaar om de stap te zetten. "Ik rijd al een aantal jaar met een automatische versnellingsbak, dus voor mij is het niet zo'n radicale verandering", legt apotheker Sandrine uit. “Je gaat jezelf al snel uitdagen om zo weinig mogelijk te verbruiken, om een maximaal aantal kilometers te kunnen afleggen. Op dat vlak reageert de Audi consequent, door zuinig rijden te belonen met een duidelijke toename van het rijbereik.”

Myriam, die zaakvoerder is van een supermarkt, besluit: “Het is erg prettig rijden in een elektrische wagen van dit niveau. Het vereist momenteel een zekere organisatie op het vlak van opladen, maar dit vormt geen belemmering. De voordelen van elektrisch rijden zijn waarschijnlijk minder merkbaar tijdens lange ritten op de snelweg of voor bestuurders die veel kilometers afleggen zoals ik, zeker in vergelijking met stedelijk of semi-stedelijk gebruik. Maar er zijn nog steeds voldoende voordelen om deze keuze te rechtvaardigen”.

Audi Q4 e-tron: elektrisch rijden voor iedereen

Hebben de getuigenissen van deze acht mensen u overtuigd om over te stappen naar elektrisch rijden? De Audi Q4 e-tron is hiervoor de ideale wagen. Zijn interieur biedt u de ruimte die u verwacht in een volbloed SUV, en dit voor een model dat zich situeert in de compacte categorie. Alle passagiers zitten comfortabel, er is veel opbergruimte (totaal volume: 24,8 liter) en tot 1.490 liter kofferruimte.

Op technologisch vlak innoveert de Audi Q4 e-tron met tal van digitale functies, zoals het stuur met touchscreens en het optionele head-up display met augmented reality. Om uw traject te verlichten, kunt u kiezen uit vier dagrijlichtsignaturen, aanpasbaar aan de bestuurder. Uw zicht is dus altijd uitstekend, zonder andere weggebruikers te verblinden.

De prestaties van deze wagen beantwoorden dus ten volle aan uw wensen, zowel voor uw persoonlijke als professionele verplaatsingen. Het rijbereik kan oplopen tot 542 km (voor de Sportback versie) en aan een snellader gaat u in slechts 38 minuten van 10 naar 80% autonomie. Positieve afsluiter: al deze voordelen vindt u ook terug bij de Audi Q4 Sportback e-tron, indien u de voorkeur geeft aan een coupélijn en nog meer sportiviteit.