Autonoom rijden is geen fantasie: op een dag wordt het realiteit. De auto-industrie gelooft hier rotsvast in, en Audi zeker. Het merk met de vier ringen heeft al drie conceptcars gepresenteerd waarin deze technologie centraal staat. Vandaag bestaan er echter een aantal hardnekkige mythes rond zelfrijdende wagens. Audi neemt ze voor u onder de loep.
Bij autonoom rijden denken veel mensen aan futuristisch ogende voertuigen die hun inzittenden automatisch van punt A naar punt B brengen, waarbij elke vorm van rijplezier uitgesloten wordt. Maar wat weten we eigenlijk al over zelfrijdende wagens? Vandaag wordt dit concept steeds verder ontwikkeld met behulp van de bestaande technologische mogelijkheden. Zoals alle vernieuwende vormen van mobiliteit blijft autonoom rijden echter nog omringd door hardnekkige mythes. Zullen de wagens er allemaal hetzelfde uitzien? Zullen we minder plezier ervaren achter het stuur? Belemmert de wet de vooruitgang van autonoom rijden? Veel vragen, maar nu al één zekerheid: de toekomst oogt veelbelovend.
Mythe 1: Bij autonoom rijden verdwijnt het rijplezier
Het concept van autonoom rijden lijkt op het eerste gezicht formidabel, maar maakt toch een aantal bestuurders ongerust. Zal het rijplezier dan niet verdwijnen? Natuurlijk niet. Elke constructeur zal ervoor zorgen dat de controle over de wagen ook kan worden overgenomen door de bestuurder. Iedereen zal de keuze krijgen om zelf te rijden of dit over te laten aan de wagen, bijvoorbeeld in vervelende situaties zoals files op de snelweg.
Mythe 2: Zelfrijdende wagens zullen er uitzien als gewone wagens
Het feit dat een wagen autonoom rijdt, zal op zich niet meteen opvallen. Het design van deze wagens blijft echter uniek. Maar de belangrijkste nieuwigheden op het vlak van design zult u ervaren in het interieur van de wagens. Het comfort en de veiligheid van de inzittenden blijft de grootste bekommernis van de ontwerpers, maar op een nóg hoger niveau. In sommige gevallen zullen de zetels bijvoorbeeld niet meer noodzakelijkerwijs in de rijrichting staan. Deze vrijheid op het vlak van interieurontwerp maakt het mogelijk om nieuwe ervaringen aan boord te creëren: communiceren met andere inzittenden of via videogesprekken, werken of gewoon rusten. De ruimte wordt groter, en blijft vrij van alles wat op dat moment overbodig is: de pedalen, de versnellingspook en het stuur. Voortaan zorgt de wagen voor de bediening.
Mythe 3: Zodra de software ontwikkeld en beschikbaar is, kunnen zelfrijdende wagens overal rijden
Dit klopt niet helemaal. Om deze nieuwe voertuigtypes in ideale omstandigheden te laten rondrijden, moet hun geïntegreerde software kunnen communiceren met de omgeving. Daarom moet de infrastructuur slimme verkeerslichten en wegsensoren bevatten. De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en het Internet of Things zal deze transformatie versnellen, evenals als de brede dekking van het 5G-netwerk waarvan de bandbreedte snelheid een onmiskenbare troef is.
In digitale steden zal alle informatie beter geconcentreerd worden, wat zal zorgen voor meer rust en veiligheid, en in het beste geval verkeer zonder overlast of opstoppingen.
Mythe 4: De wetgeving is nog niet klaar
Als de steden er 100% klaar voor zijn, moet de wetgeving dat ook zijn. Voor autonoom rijden is het logisch om goed geformuleerde richtlijnen te volgen, aangezien het gaat om de veiligheid van iedereen. Daarom ondernemen decision makers vandaag actie. Sommige landen lijken al grote vorderingen te maken op dit vlak, zoals de Verenigde Staten of China. Europa volgt op de voet, en plaatst veiligheid centraal bij het ontwerpen van voertuigen.
Autonoom rijden wordt geclassificeerd in niveaus, in functie van hoeveel vrijheid het systeem krijgt om de controle over te nemen. Er zijn in totaal vijf niveaus. De eerste twee, die functies als cruise control of Active lane assist combineren, zijn al wijdverspreid en aanvaard omdat de bestuurder op elk moment de controle over de wagen behoudt.
Het derde niveau, waarbij het voertuig autonoom kan rijden in langzame of rustige rijsituaties tot een snelheid van 60 km/u, is al ver ontwikkeld. Het in gebruik nemen ervan is ondanks zeer overtuigende tests nog niet geofficialiseerd.
Niveaus 4 (automatisch rijden) en 5 (volledig autonoom rijden) worden nog overwogen, ook bij Audi. De mogelijkheden die hieraan verbonden zijn, geven ons alvast een kijk op de toekomst.
Mythe 5: Zelfrijdende wagens zullen moeten kiezen tussen leven en dood
Bij deze fundamentele vraag over autonoom rijden is het belangrijk om één ding voor ogen te houden: het is nooit de wagen zelf die beslist. Deze reageert volgens de code die door de ingenieurs is geprogrammeerd. De wagen past dus enkel toe wat hem ‘aangeleerd’ is. Bij een kritieke situatie is dit niet anders: de wagen kan enkel de beslissingen en ethische waarden volgen van de mensen die hem ontwierpen, zonder eigen interpretatie.
Wanneer de omstandigheden dit vereisen, kan de controle bovendien op elk moment worden teruggegeven aan de bestuurder, zodat hij de enige meester aan boord wordt. Zelfrijdende wagens zullen dus nooit alles 100% beslissen.
Mythe 6: Zelfrijdende wagens zullen onbetaalbaar zijn
Voor elektrische wagens gold deze bezorgdheid al, maar ondertussen zien we dat de prijzen beginnen te dalen. Ook bij zelfrijdende wagens zal dit ongetwijfeld het geval zijn. Zoals bij de meeste vernieuwende technologieën geldt: zodra meer mensen ervoor kiezen, zal de prijs na verloop van tijd dalen vanwege schaalvoordelen.
Nog een interessant element: aangezien zelfrijdende wagens focussen op het verhogen van de verkeersveiligheid, is de kans groot dat uw wagen minder schade oploopt. Reparatie- en verzekeringskosten kunnen hierdoor mogelijks verlaagd worden. Ten slotte wordt een zelfrijdende wagen ook gezien als een gedeeld transportmiddel, vooral in stedelijke gebieden. U zult dus niet meer de volledige wagen alleen betalen.
sphere: de visie van Audi krijgt vorm
Bij Audi wordt de autonome toekomst steeds concreter. Deze nieuwe rijervaring staat centraal in de ontwikkeling van de drie sphere conceptcars.
Elk van deze wagens heeft zijn eigen persoonlijkheid. Zo is er een SUV, de Audi urbansphere, die van rijden in de stad een rustgevende ervaring maakt. De Audi skysphere, een elegante en sportieve coupé, zorgt voor ongekende sensaties. Tot slot is er de Audi grandsphere, een elegante luxeberline met eigenschappen die u helemaal volgens uw eigen stijl kunt aanpassen.
Hoewel ze alle drie uniek zijn, hebben ze één ding gemeen: u staat centraal in de rijervaring. Wanneer u wilt, verandert u het interieur met een druk op de knop in een echt salon. Zo geniet u van een veilige en rustige rit, terwijl u tijd kunt besteden aan wat echt belangrijk is voor u.
Spreekt een zelfrijdende wagen u aan? Nog even geduld, hij is misschien dichterbij dan u denkt.