Met de huidige elektrische transitie wordt de TCO van wagens belangrijker dan ooit bij de samenstelling van uw vloot. Zo kan een wagen die qua aankoopprijs de voordeligste is, op het einde van de rit de duurste zijn. Om de juiste keuze te maken, is het essentieel om rekening te houden met de fiscale actualiteit én het kostenplaatje op langere termijn. In de onderstaande video’s geeft Philip Copmans, Fleet Manager van Audi Belgium, een overzicht van de aankomende fiscale veranderingen, en een vergelijking van de TCO van 3 verschillende Audi modellen.
Om een duidelijk beeld te krijgen van de TCO, gaat niets boven een concreet voorbeeld. Of zelfs drie, om u een overzicht te geven van Audi modellen uit verschillende categorieën: een 100% elektrische Audi Q4 e‑tron, een plug-in hybride Audi Q3 TFSI e en de benzinevariant van de Audi Q3. Voor elk van deze wagens zetten we in de onderstaande video de verschillende kosten m.b.t. TCO op een rijtje.
Om het belang van de Total Cost of Ownership (TCO) te illustreren, vergeleek Audi de TCO van drie modellen: de Audi Q3 Attraction 35 TFSI S Tronic (benzine), de Audi Q3 Attraction 45 TFSI e S Tronic (plug-in hybride) en de Audi Q4 e-tron Attraction 40 (elektrisch). De studie is gebaseerd op een contract in operationele leasing voor 48 maanden, waarbij jaarlijks 25.000 km gereden wordt. Hoe evolueert de TCO voor en na het kantelmoment op 1 juli 2023? Bestel je ervoor, dan is zowel de plug-in hybride Audi Q3 (dankzij het verschil in verworpen uitgaven) als de elektrische Audi Q4 e-tron (dankzij de lagere energiekosten en CO2-bijdrage) gunstiger dan de Audi Q3 op benzine.
Voor bestellingen na 1 juli 2023 blijft de TCO van de elektrische wagen constant en verliest de plug-in hybride geleidelijk terrein door de afgevlakte aftrekbaarheid. Terwijl de Audi Q3 op benzine 18,13% duurder wordt, stijgt de TCO van de plug-in hybride met 22,11% en is er geen impact op de elektrische Audi Q4 e-tron. De plug-in hybride Audi Q3 is 7,66% goedkoper dan de elektrische Audi Q4 e-tron in het huidige systeem, maar 13,25% duurder in het nieuwe. Een verschil van 20,91%.
Hou je ook rekening met het belastingvoordeel door de aftrekbaarheid van autogerelateerde kosten (de zogenaamde TCO 3), dan worden de verschillen nog groter. De plug-in hybride Audi Q3 is in die berekening niet langer 7,7% goedkoper dan de elektrische Audi Q4 e-tron maar 31,5% duurder in de nieuwe fiscaliteit. Met andere woorden: louter door het moment van de bestelling ontstaat een kloof van 39,2%.
Twijfel niet om nu nog te kiezen voor een plug-in hybride en te blijven genieten van de maximale fiscale aftrekbaarheid. Ook compactere modellen met een zuinige verbrandingsmotor zijn vandaag nog interessant door hun lagere investeringswaarde. De benzine- en plug-in hybridewagens zijn in het voorbeeld van Audi respectievelijk 19,2% en 41,8% goedkoper over de totale duur van het contract wanneer je ze vóór 1 juli 2023 bestelt. Vanaf dan wordt elektrisch – ondanks de hogere aankoopprijs – fiscaal de meest aangewezen keuze.
Vragen over welke keuze de juiste is voor uw vloot?