Vlot de winter door met uw elektrische Audi
Audi België Technology
Vlot de winter door met uw elektrische Audi

Vlot de winter door met uw elektrische Audi

Bestuurders van elektrische wagens maken zich vaak zorgen over een verlies van rijbereik tijdens de wintermaanden. Bij elektrische Audi modellen is deze bezorgdheid onnodig. Dankzij een intelligent thermomanagement zorgt het merk met de vier ringen voor uitstekende prestaties en een dito rijbereik in het koude seizoen. Bovendien kunt u zelf het verlies van rijbereik nog verder beperken. Het sleutelwoord: voorconditionering.

Leestijd: 6 min

Vlot de winter door met uw elektrische Audi

’s Winters moeten elektrische wagens dubbel zo hard werken. Bij lagere temperaturen dienen immers zowel het interieur als het batterijsysteem op de juiste temperatuur gebracht te worden. Koude beïnvloedt bovendien de performantie van de batterij, én veroorzaakt langere laadtijden.

Om uw comfort en rijbereik in de wintermaanden te garanderen, zorgt Audi voor doeltreffende oplossingen. Speciale beschermingsmechanismen garanderen dat de hoogspanningsbatterij toch extra lang kan presteren. Bovendien selecteert het intelligente thermomanagement altijd de meest efficiënte methode om zowel de batterij als het interieur te verwarmen. We zetten de voordelen voor u op een rijtje.

Gegarandeerd groter rijbereik

Ongerust over een verminderde autonomie van uw elektrische Audi in de winter? Nergens voor nodig. Alleen al de grootte van onze batterijen maakt twijfels over prestaties en rijbereik in de winter ongegrond. Bovendien bieden Audi modellen voorconditionering aan, een technologie met een positief effect op zowel de batterij als het interieur.

Bij dit proces kan de exacte vertrektijd ingesteld worden in de wagen of via de myAudi app. Hierdoor wordt de hoogspanningsbatterij automatisch opgeladen én het interieur verwarmd tot een vooraf bepaald niveau, zo dicht mogelijk bij het tijdstip van vertrek. Resultaat? Het verlies aan rijbereik door opwarming van batterij en interieur wordt aanzienlijk beperkt. Dit zorgt ervoor dat de beschikbare energie ten volle gebruikt kan worden voor de essentie: rijden.

En om bij koude buitentemperaturen zo efficiënt mogelijk te rijden, verwarmt het algoritme van het thermomanagement de batterij tot een lagere temperatuur. Hierdoor komt weliswaar minder vermogen vrij, maar neemt het rijbereik van het voertuig alweer toe.

Interieur efficiënter verwarmen

In vergelijking met wagens met verbrandingsmotoren hebben elektrische modellen veel minder restwarmte en energie beschikbaar voor de verwarming. De warmte die de batterij, elektromotor en vermogenselektronica produceren, wordt daarom via een warmtepomp naar het interieur geleid. Deze werkt als een koelkast, maar dan omgekeerd: hoe meer restwarmte beschikbaar, hoe efficiënter de pomp werkt.

Onder ideale omstandigheden kan deze warmtepomp tot drie kilowatt warmte produceren uit één kilowatt elektrische energie. Deze technologie is vooral in de winter zeer nuttig, omdat ze een thermo-elektrisch verwarmingselement vervangt.

Sneller laden bij lage temperaturen

Bij lage batterijtemperaturen kan het opladen een pak langer duren, maar door de ingebouwde actieve verwarming wordt de laadtijd aanzienlijk verkort.

Bij het aansluiten op het laadpunt communiceert de wagen automatisch met de stroombron. Zo weet het laadpunt exact hoeveel elektriciteit de batterij op elk moment kan opnemen, en komt stroom vrij afhankelijk van het oplaadniveau en de temperatuur. Daarom dient het opladen te gebeuren onmiddellijk vóór de start van een rit - bijvoorbeeld door gebruik te maken van de vertrektimer - waardoor de hogere batterijtemperatuur gebruikt kan worden om rijbereik te winnen. Een andere mogelijkheid is onmiddellijk na het rijden opladen, waardoor de hogere batterijtemperatuur benut wordt om sneller en efficiënter op te laden.