Andrés Reisinger is een van de belangrijkste kunstenaars van onze tijd. Geïnspireerd door de Audi grandsphere concept¹, maakte hij een ontwerp voor een immersieve experimentele digitale installatie, die Audi zal presenteren op Design Miami/.
¹Bij het hier genoemde voertuig gaat het om een conceptcar die niet als seriemodel verkrijgbaar is.
De Hortensia Chair is een sculpturale, functionele fauteuil, geïnspireerd door hortensiabloemen. Toen Andrés Reisinger het design in juli 2018 voor het eerst op zijn Instagram-account plaatste, ging het viraal als een echt statement-werk en werd de maker ervan een zeer bekende ster.
De Hortensia Chair is een sculpturale, functionele fauteuil, geïnspireerd door hortensiabloemen. Toen Andrés Reisinger het design in juli 2018 voor het eerst op zijn Instagram-account plaatste, ging het viraal als een echt statement-werk en werd de maker ervan een zeer bekende ster.
Andrés Reisinger zegt dat het ambacht van de designer veel verder gaat dan het esthetische. "Design heeft het potentieel om verandering teweeg te brengen, de wereld om ons heen te veranderen en de toekomst vorm te geven." Het heden bewust waarnemen, interpreteren en de toekomst vormgeven: daarbij zorgt Andrés Reisinger ervoor dat de grenzen tussen fictie en werkelijkheid en de relatie tussen de virtuele en fysieke ruimte vervagen. Voor veel mensen is hij daarom een van de meest ontwrichtende en invloedrijke designers en kunstenaars van onze tijd.
In 2019 werd de geboren Argentijn, die nu in Barcelona woont, verkozen tot een van de 'ADC One Club Young Guns' en een jaar later werd hij in Europa vermeld in de 'Forbes 30 Under 30'. De internationale pers rangschikt hem onder de visionaire kunstenaars en ontwerpers die onze wereld vormgeven met hun werken. Begin vorig jaar bood Reisinger tien digitale objecten aan op de veiling 'The Shipping' op het NFT-veilingplatform Nifty Gateway. Vijf van deze meubelstukken hebben een fysieke tegenhanger, en alle tien de objecten kunnen digitaal worden gebruikt in iedere Open World. Onder de werken was ook de 'Hortensia Chair', die Reisinger het jaar ervoor beroemd maakte.
De 'Hortensia Chair' is oorspronkelijk gemaakt als 3D-rendering en kan tegenwoordig online worden geconfigureerd en aangeschaft. Het is ook geëxposeerd in diverse galeries en musea over de hele wereld. Foto: Matthias Greghi © Moooi
Andrés Reisinger werd geboren in Argentinië en woont tegenwoordig in Barcelona. Hij wordt beschouwd als een van de meest ontwrichtende en invloedrijke kunstenaars en ontwerpers van onze tijd.
De 'Hortensia Chair' is oorspronkelijk gemaakt als 3D-rendering en kan tegenwoordig online worden geconfigureerd en aangeschaft. Het is ook geëxposeerd in diverse galeries en musea over de hele wereld. Foto: Matthias Greghi © Moooi
Andrés Reisinger werd geboren in Argentinië en woont tegenwoordig in Barcelona. Hij wordt beschouwd als een van de meest ontwrichtende en invloedrijke kunstenaars en ontwerpers van onze tijd.
Destijds leek het ontwerp van de ‘Hortensia Chair’ uit een andere wereld te komen, bezaaid met roze bloemblaadjes, een wolk van pastelkleuren. Toen Andrés Reisinger het design in juli 2018 op zijn Instagram-kanaal plaatste, werd het in een mum van tijd een succes en ontving hij talloze orders. Maar: het meubelstuk was een 3D-rendering. Daarom ging Reisinger aan de slag om de stoel naar de reële wereld te brengen. De virale hit werd een echt statement-werk en Andrés Reisinger werd een ster. Vandaag de dag kan de fauteuil met meer dan 30.000 lasergesneden bloemblaadjes niet alleen op het net worden geconfigureerd en gekocht, maar is hij ook meerdere malen en wereldwijd geëxposeerd in galeries en musea.
Reisinger is een multi-talent dat gebruikmaakt van samenwerkingen om de grenzen van wat mogelijk is te testen en te verleggen. Zo is nu zijn samenwerking met Audi voor de Audi grandsphere concept¹ en de korte film 'Arcadia' uit 2021 te zien. Het betreft een interdisciplinair NFT dat hij samen met muzikant en Grammy Award-winnaar André Allen Anjos en dichteres Arch Hades heeft gecreëerd. Opmerkelijk is de vanzelfsprekendheid waarmee Reisinger het schijnbaar universele begrip van het denkbeeldige en het concrete vervaagt en het gemak waarmee hij zich beweegt tussen de analoge en de digitale wereld. Op de vraag welk idee van onze samenleving achter zijn werken zit, antwoordde Reisinger ooit: "Het idee van een samenleving die tegelijkertijd in een digitale en een fysieke wereld kan leven. Het is echter meer de visie van een menselijke ervaring dan van een samenleving.”
De ontwerpen van Andrés Reisinger, zoals de 'Sunlight Chair' van zijn project 'Terrace North' uit 2018, zijn conceptueel en uiterst modern, maar tegelijkertijd ook toegankelijk.
De ontwerpen van Andrés Reisinger, zoals de 'Sunlight Chair' van zijn project 'Terrace North' uit 2018, zijn conceptueel en uiterst modern, maar tegelijkertijd ook toegankelijk.
Om te begrijpen wat Reisinger bedoelt, is het belangrijk om te weten dat hij intensief bezig is met de relatie tussen mens en natuur. Zijn belangrijkste inspiratiebronnen zijn altijd, zoals hij zegt, kristallen, bloemen en het menselijk lichaam in zijn vorm en structuur geweest. Vooral in een digitale wereld is de relatie met het leven cruciaal, zegt Reisinger. Het tweede aspect dat Reisinger bij zijn processen motiveert, is de emotie zijn werken oproepen. Tegenstrijdigheid speelt daarbij een belangrijke rol: de ontwerpen van Reisinger zijn weliswaar conceptueel en ultramodern, maar tegelijkertijd ook toegankelijk. De landschappen zijn surrealistisch, maar geven ook een aangenaam gevoel en een subtiele sensibiliteit. Juist deze interferentie van vreemdheid en vertrouwdheid maakt de designs van Reisinger zo uniek. Hij spreekt daarbij vaak van 'natuurlijke materialen', wat op het eerste gezicht verwarrend analoog lijkt. Wat Reisinger hiermee bedoelt, is het gevoel dat de materialen oproepen, zoals bij het digitale 'Winter House', dat hij samen met de Spaanse architect Alba de la Fuente ontwierp. In dit huis wil je wonen en leven. Het maakt daarbij nagenoeg niet uit of het om om het een echte of een virtuele ruimte gaat. Voor Reisinger is duidelijk wat ons in de toekomst zal motiveren: ideeën die je raken, zonder dat je ze hoeft aan te raken. Het project is een eerste stap om zijn Reisinger Studio tot een metavers architectenbureau uit te breiden.
In samenwerking met de Spaanse architect Alba de la Fuente ontwierp Reisinger het virtuele 'winterhuis'.
Het project is een eerste stap om zijn Reisinger Studio uit te breiden tot een metavers architectenbureau.
In samenwerking met de Spaanse architect Alba de la Fuente ontwierp Reisinger het virtuele 'winterhuis'.
Het project is een eerste stap om zijn Reisinger Studio uit te breiden tot een metavers architectenbureau.
Andrés Reisinger
In 2018 richtte hij zijn atelier op in Barcelona. En op die plek, in zijn atelier in de creatieve wijk Poblenou, ontstond de digitale compositie, waarvoor de designer de Audi grandsphere concept¹ zo intensief leerde kennen. Voor Audi is de toekomst een ruimte vol mogelijkheden voor ideeën en innovaties, die van binnen naar buiten ontworpen worden en, de mensen in het middelpunt plaatst. Andrés Reisinger abstraheert de ideeën van comfort, ontspanning en immersieve ervaringen. Hij gebruikt zijn begrip van texturen, vormen en licht om de grenzen tussen werkelijkheid en fictie te vervagen. Design heeft, zegt Reisinger, de vrijheid om dingen te creëren, vorm te geven en te transformeren. Hij ziet geen grenzen aan wat mogelijk is: "In de digitale wereld is alles mogelijk. Waarover je kunt dromen, kun je ook maken."
Wat Andrés Reisinger droomde en maakte in verband met de Audi grandsphere concept¹, zal Audi vanaf 29 november presenteren op de @audiofficial social media-kanalen en op Design Miami/.