Wat gebeurt er als je een groepje enthousiaste designstudenten loslaat op de Audi RS 6 Avant? Het antwoord is een ongetemd racebeest: de Audi RS 6 GTO concept. Het is een RS 6 zoals u hem nog nooit eerder zag – tenzij misschien in uw stoutste dromen. Audi lanceert de conceptcar ter gelegenheid van 40 jaar quattro en liefhebbers van de autosport herkennen er allicht meteen de contouren in van de legendarische Audi 90 quattro IMSA GTO.
Ooit al gehoord van een ‘azubi’? Het typisch Duitse woord is een afkorting van ‘Auszubildender’ – wat zoveel betekent als een stagiair in beroepsopleiding. Ook bij Audi is er plaats voor de nieuwe generatie, en zo kwam het dat twaalf derdejaarsstudenten aan de Audi Akademie in Neckarsulm hun creativiteit mochten botvieren op een RS 6 Avant. De azubi’s legden de basis in hun afstudeerproject, het eigen designteam van Audi tekende voor de rest. De Audi RS 6 GTO concept is het indrukwekkende resultaat.
Quattro schudt Amerikanen wakker
De conceptwagen brengt hulde aan de Audi 90 quattro IMSA GTO en zet zo de veertigste verjaardag van de quattro vierwielaandrijving op gepaste wijze in de verf. Dat de azubi’s daarvoor uitkwamen bij de Audi 90 quattro IMSA GTO, mag trouwens niet verbazen. Het is namelijk dé wagen waarmee Audi in 1989 een verpletterende indruk achterliet op het Amerikaanse IMSA-kampioenschap, te danken aan zijn quattro vierwielaandrijving. Het was de tweede keer dat Audi met zijn vierwielaandrijvingsysteem kwam aanzetten in de VS: tijdens een eerste passage in het TransAm-kampioenschap won de Audi 200 quattro acht van de dertien races. De Amerikanen reageerden op deze nederlaag door de vierwielaandrijving te verbieden in het daaropvolgende jaar.
Met het IMSA-kampioenschap rook Audi dus een tweede kans. Helaas liep deze wedstrijd voor het merk met de vier ringen in eerste instantie niet van een leien dakje: de wagen was niet op tijd raceklaar, waardoor voor de eerste en de derde race – de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring – forfait werd gegeven. In de tweede wedstrijd in Miami kampte de wagen met versnellingsbakproblemen, waardoor hij de finish niet haalde.
De daaropvolgende races maakten veel goed: met onder meer Hans-Joachim Stück en Walter Röhrl achter het stuur was de Audi 90 quattro IMSA GTO nagenoeg onoverwinnelijk. Van de dertien races waaraan Audi uiteindelijk deelnam, won Stuck er zeven. Niet genoeg voor een uiteindelijke overwinning, wél om de Amerikanen opnieuw te kijken te zetten. En ja hoor: ook het IMSA verbood quattro het daaropvolgende jaar. De Duitse autofabrikant lachte ondertussen in zijn vuistje.
Eén keer kijken is niet genoeg: de looks
De Audi RS 6 GTO concept is dus een eerbetoon aan de creativiteit, innovativiteit en sportiviteit die het merk met de vier ringen als sinds zijn begindagen aan de dag legt. En wat voor een. Want deze wagen maakt korte metten met het woord ‘subtiel’. Zijn kleurstelling komt ongeveer overeen met die van zijn voorouder, verder zien we uitgebouwde wielkasten, een forse dakspoiler en opvallende witte velgen. Grappig detail: de uitlaat is verplaatst naar de zijkant, een knipoog naar die van de Audi 90 quattro IMSA GTO, die in 1989 op een bizarre manier door de passagiersdeur naar buiten stak.
Ook de voorbumper is volledig hertekend. Het radiatorrooster is gedeeltelijk gesloten, maar geen zorgen: extra grote luchtinlaten aan de zijkant én additioneel op de motorkap lossen dat moeiteloos op.
Het interieur moet op zijn beurt niet onderdoen: dat werd volledig gestript. De zetels zijn voor de gelegenheid vervangen door carbon fiber Reacro-kuipstoelen, met zespuntsgordels van Schroth Racing. De achterbank maakt dan weer plaats voor een rolkooi. Dat dit een racewagen is, is onmiskenbaar.
En onder de motorkap? Daar zetten zijn race-allures zich voort. De oorspronkelijke Audi 90 quattro IMSA GTO werd aangedreven door een drukgevoede 2,2 liter-vijfcilinder, die met gemak 720 pk ontwikkelde. De Audi RS 6 GTO concept baseert zich op de huidige Audi RS 6 Avant. Zijn 4,0-liter V8-biturbo levert 600 pk en 800 Nm. Daarmee legt hij de standaardsprint af in een luttele 3,6 seconden.
Audi bouwde één exemplaar van dit racemonster en daar blijft het – helaas – bij: in productie gaat de Audi RS 6 GTO concept niet. Maar ongetwijfeld kan hij het Audi Sport designteam wel inspireren. Wat denkt u: ziet u liever de zijdelingse uitlaat of de witte wieldoppen op uw volgende RS?