Trouw aan zijn motto ‘Vorsprung durch Technik’ – vooruitgang door technologie – werkt Audi dagelijks aan innovaties die ieders mobiliteit verbeteren. De fabrikant rekent daarvoor op de afdeling Technische Ontwikkeling, waar de ingenieurs carte blanche krijgen om nieuwe technologieën te ontwikkelen van A tot Z. Als resultaat mag het merk met de vier ringen duizenden patenten op zijn naam schrijven. We nodigen u uit achter de schermen van deze vooruitstrevende afdeling.
50 jaar geleden richtte Audi de afdeling Technische Ontwikkeling (‘TE’ intern) op in zijn nieuwe fabriek in Ingolstadt. Vandaag werken er 10.000 technici en ingenieurs. En daar mag u ook de zowat 2.000 medewerkers van TE in Neckarsulm en de ontwikkelaars in Győr (Hongarije), Beijing en San José Chiapa (Mexico) nog bijtellen. Dit leger van innovatieve breinen herziet en verbetert dag na dag de manier waarop wagens functioneren, met resultaten die duidelijk zichtbaar zijn op de weg.
Elke dag nieuwe patenten
Uit de meeste innovaties van Audi vloeien logischerwijs patenten voort. Dat zijn er zo veel dat u de tel weleens zou kunnen kwijtraken. Alleen al in 2019 diende Audi meer dan 1.200 patentaanvragen in – gemiddeld meer dan drie per dag.
In totaal bezit het merk met de vier ringen momenteel ongeveer 13.000 patentfamilies wereldwijd, wat overeenkomt met ongeveer 23.000 individuele patenten en patentaanvragen. Het onderwerp en de focus van die patenten hangen samen met de evoluties in de samenleving. Vroeger ging het bijvoorbeeld vooral om ideeën en uitvindingen op het gebied van het chassis, conventionele motoren en transmissies. Maar vandaag, in een steeds meer geconnecteerde en milieubewuste samenleving, staan digitalisering en elektrische mobiliteit bovenaan de lijst.
Leider in patenten voor elektrische aandrijving
Sinds de lancering van de Audi e-tron is de ontwikkeling van elektrisch rijden een van de belangrijkste doelstellingen van Audi. En wat je zelf doet, doe je beter, dus geeft Audi er de voorkeur aan om de meeste technologieën die zijn modellen aandrijven zelf te ontwikkelen. Het gevolg is dat het merk met de vier ringen momenteel de grootste patentaanvrager is voor wagens met elektrische aandrijving in Duitsland.
Volgens cijfers van het Duitse Octrooi- en Merkenbureau en het Europees Octrooibureau (EPO) werden in 2019 alleen al in Duitsland 660 patentaanvragen ingediend en geaccepteerd voor wagens met elektrische aandrijving. Dat komt overeen met een stijging van 42% ten opzichte van 2017, toen Audi de concurrentie al voor was met 57 patentaanvragen voor plug-inhybrides en 100% elektrische Audi e-tron varianten.
Inspirerende innovaties
De duizenden patenten van Audi opsommen is natuurlijk onmogelijk. Wel zijn er een aantal markante voorbeelden van innovaties het vermelden waard.
Zo bedachten twee Audi-ingenieurs een nieuwe methode om de elektrische motoren van de Audi e-tron te bedienen. Hun voorspellende bekrachtiging via slimme en innovatieve vermogenselektronica verbetert de dynamiek. Tegelijkertijd vermindert ze het stroomverbruik door te ‘anticiperen’ op de gewenste rijcommando's en die voorspellend te initiëren.
In een ander patent werd het gedrag van vloeistoffen onder de loep genomen, bijvoorbeeld om de rotor van een elektromotor efficiënt te koelen. Traditioneel wordt warmte van buitenaf afgevoerd. Maar bij Audi gebeurt dat van binnenuit, met behulp van koelvloeistof en slimme koelkanalen in de rotorkern. De montage van de afzonderlijke rotorplaten is een technologisch hoogstandje, dat resulteert in een bijzonder effectieve rotorkoeling.
Altijd een stap verder
Om te kunnen evolueren, moet de automobielsector blijven innoveren. Daarom zal Audi altijd nieuwe technologieën blijven bedenken en ontwikkelen voor zijn modellen – waarbij elektrische mobiliteit een prominente plaats krijgt. Omdat vooruitgang deel is van het Audi DNA.