Zo’n 26 jaar geleden veranderde Kazunori Yamauchi de geschiedenis van videogames – en voor een stuk ook die van de auto. Met Gran Turismo zorgde de Japanse ontwerper ervoor dat het genre van de racesimulators volwassen werd, met als resultaat miljoenen fans van de hyperrealistische drifts in de 'Grootste racegame aller tijden'. Een verhaal in zeven hoofdstukken, waarin Audi een hoofdrol speelde.
Waanzinnig project
Een ultrarealistische 3D-racesimulator, met wagens van echte merken en gebaseerd op de fysica tijdens het rijden? Toen Kazunori Yamauchi in 1994 zijn waanzinnige project voor het eerst presenteerde aan Sony, geloofde niemand erin. Op een moment waarin Mario Kart en zijn afgeleiden populair waren, moest de visionaire ontwerper terugvallen op een cartoonachtige racegame met enig succes - Motor Toon Grand Prix - waarmee hij zijn toekomstige meesterwerk bijna in het geheim op punt kon zetten. Drie jaar later werd het eerste deel van de Gran Turismo-serie voor PlayStation 1 gelanceerd op de Japanse markt. Deze pakte uit met een gamma van 150 wagens, tot in het kleinste detail trouw aan de originele modellen, en rijsensaties die overeenkwamen met die van echte racewagens. Nog vóór de lancering in de Verenigde Staten en Europa genoot de game al een beroemdheid die nooit meer zou weggaan.
Miljoenen uren, evenveel spelers
Kazunori Yamauchi, een bijna obsessieve perfectionist en amateurpiloot, wijdde zijn leven aan het ontwerp van Gran Turismo, zonder ooit toegevingen te doen op het vlak van realisme. Geen arcade games meer waarbij je tegen 300 km/u slingert over de weg zonder ooit het rempedaal aan te raken. Overdracht van massa, onderstuur, de ideale racelijn, luchtweerstandscoëfficiënt … in Gran Turismo zijn technische termen er niet zomaar, ze worden vertaald in concrete gameplay-elementen. Voor elke wagen - of het nu de Audi TTS Coupé, de Audi Sport quattro S1 Pikes Peak of de Audi R18 TDI is - is veel training nodig om de vaardigheden van een echte piloot te verwerven. De formule, een combinatie van doorzettingsvermogen en precisie, had het grote publiek kunnen afschrikken. Het tegenovergestelde gebeurde. Met 90 miljoen verkochte games sinds 1997 groeide deze franchise uit tot een legende die de fans slapeloze nachten blijft bezorgen.
Realistische technologie
Van 1997 tot 2010 volgden de afleveringen van de reeks elkaar op, de ene al populairder dan de andere. Om zijn 15-jarige verjaardag aan de top van de digitale en technologische vooruitgang te vieren, lanceerde Kazunori Yamauchi een uitdaging voor autofabrikanten: “Presenteer jullie versie van de ideale GT, en wij zullen hem in Gran Turismo verwerken.” Audi reageert en bedenkt de Audi e-tron Vision Gran Turismo: een virtuele elektrische wagen met buitengewone prestaties. Met zijn drie elektromotoren, elk met een vermogen van 200 kW, accelereert hij in 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u, waardoor hij onmiddellijk in de topcategorie van racesimulators valt. Maar daarbij laten de Audi teams het niet. In amper elf maanden tijd werd een zeer realistische versie van de concept car gebouwd, die zelfs deelnam aan verschillende internationale wedstrijden. Zo breekt de wagen los uit zijn digitale omgeving om het asfalt te veroveren … en dat is nog maar het begin.
De werkelijkheid overstijgt de fictie
De volgende evolutie lijkt bijna een logische stap. Als de beste Gran Turismo-spelers alle realistische kenmerken van het spel onder de knie krijgen en de precisie van sportief rijden perfect beheersen, dan kunnen ze dat ook doen in een echte racewagen. In 2008 werd de GT Academy opgericht, een pilotenschool die haar kandidaten selecteert uit de hoogst gerangschikte virtuele piloten. Zo ontstond het waargebeurde verhaal van Jann Mardenborough, die professioneel racepiloot werd na het winnen van de GT Academy. Zijn unieke avontuur is op dit moment te zien in de film Gran Turismo, die loopt in de bioscopen. Wanneer u straks via uw controller plaatsneemt in de Audi RS 5 DTM – een van de allerbeste wagens in Gran Turismo 7 – maakt ook u kans op deze carrièrewending. Of geniet u gewoon van het brullen van de motoren en het piepen van de banden op de vele uitdagende circuits.