Toen ze zich realiseerde dat kledij een gigantische impact heeft op het milieu, wilde Caroline Baeten de zaken anders aanpakken. Ze besloot daarom een toekomstgericht initiatief te lanceren waarin ze haar twee grote passies - mode en duurzaamheid - kon combineren. Het resultaat? Dressr, een online platform waarop duurzame, voornamelijk Belgische designerkledij gehuurd kan worden via een abonnement.
Wanneer we Caroline Baeten ontmoeten, blaast ze net even uit in de zetel tussen enkele afspraken door. “Ik wilde het gesprek aanvankelijk in het warehouse van Dressr doen, maar ik had nood aan een rustmomentje thuis”, lacht ze. “Alles bevindt zich hier op hetzelfde domein, best handig dus. Achter het huis waar ik woon met mijn gezin staat ons warehouse. Hier hangt alle stock die verhuurd wordt, van hieruit wordt alles verstuurd in herbruikbare dozen en komt ook alles opnieuw toe. Bovendien gebeurt hier één keer per week een uitwisseling met de wasserij: we ontvangen de propere stuks en geven de gedragen kledij mee. Ons kloppende zenuwcentrum, zeg maar.”
Sustainable Development Goals
Hoewel de Antwerpse altijd al bezig was met duurzaamheid en mode, had ze de beide nog niet meteen samengebracht. Dat veranderde toen ze nadacht over een nieuwe carrière in de mode, waarin ze wilde bijdragen aan een duurzamere wereld. “Ik had een job in de digitale sector en was al langer bezig met de Sustainable Development Goals, belangrijke internationale duurzame ontwikkelingsdoelstellingen die de Verenigde Naties opstelde voor 2030. Uit dat rapport blijkt dat mode één van de meest vervuilende industrieën ter wereld is. Dat zie je al in de productiefase die zorgt voor veel CO2-uitstoot, naast andere soorten vervuiling. Maar ook mensenrechtenschennis is vaak een groot probleem in deze sector. Daarnaast belandt kleding op het einde van de levenscyclus massaal op de afvalberg, zowel in de industrie als bij de consumenten. Daarom zocht ik naar een concept dat misschien al een deel van de oplossing kan invullen, en dat bracht mij bij het verhuurmodel. Elk kledingstuk krijgt nu immers meerdere levens. Aangezien ik ervaring had met startups, zag ik het potentieel en besloot ik Dressr te lanceren.”
Strenge selectie van merken
Bij Dressr wordt uiteraard veel aandacht besteed aan de merken die op het platform aangeboden worden. “Uit het ‘Pulse of the Fashion Industry’-rapport blijkt dat modemerken pas interesse hebben in een verhuurmodel als ze de eerste stappen op het vlak van duurzaamheid hebben doorlopen. Logischerwijs kan er dan ook geen match zijn tussen Dressr en een fast-fashion bedrijf.”
Naast merken die spontaan bij haar komen aankloppen, gaat Caroline Baeten op zoek naar labels die beantwoorden aan 3 belangrijke criteria. “Eerst en vooral moet de productie ethisch verlopen; daarnaast werk ik enkel met partners die duurzaamheid in hun strategie hebben geïntegreerd. Geen enkel bedrijf is 100% duurzaam, maar we kijken wel naar wat er al is gebeurd en wat de concrete plannen zijn. Een laatste criterium is puur praktisch: de kleding moet gericht zijn op een lange levensduur, en dus meerdere keren gedragen en gewassen kunnen worden. Zo realiseren we immers onze positieve impact: we zorgen dat elk item gemiddeld meer gedragen wordt dan iets wat na de aankoop bij één persoon terechtkomt. Normaal gezien creëren we een positieve impact vanaf het moment dat een item meer dan 10 draagbeurten bereikt, wat makkelijk te realiseren valt via verhuur. Daarna werken we toe naar verkoop, want dat is nog altijd beter dan recycleren of upcyclen.” Dat Dressr uitsluitend lokale merken aanbiedt, is eveneens bewust. Zo kan je op het platform kiezen uit 37 Belgische merken en 3 Nederlandse labels.
Belang van data
Om haar bedrijfsmodel verder te verfijnen, baseert Caroline zich op relevante data. Hiervoor werkt ze samen met een aantal hogescholen die studies uitvoeren. “Dit semester hebben studenten van de Antwerp Management School een supplychain-project opgezet om onze efficiëntie verder te verbeteren. Zo worden de fysieke items via een QR-code gekoppeld aan het platform, zodat we altijd in realtime weten waar elk kledingstuk zich bevindt. De ambitie is om hieruit te kunnen leren wanneer we verder opschalen. Een ander onderzoek werd uitgevoerd door de Universiteit Antwerpen en gaat over de impact van Dressr. Hierbij worden de draagbeurten gemeten om vast te kunnen stellen hoeveel CO2 en water bespaard worden dankzij onze verhuur. Daarnaast blijf ik ook zelf experimenteren. Tot nu toe werkten we met een formule waarbij mensen de kledingstukken minstens 25 dagen mochten bijhouden, maar dit was moeilijk te beheren. Daarom gaan we binnenkort die limiteringen stopzetten, en het “natuurlijke” gedrag van consumenten gedurende een periode van 6 maanden observeren. Op basis daarvan kunnen we weer verder verbeteren.”
Strenge selectie van merken
Bij Dressr wordt uiteraard veel aandacht besteed aan de merken die op het platform aangeboden worden. “Uit het ‘Pulse of the Fashion Industry’-rapport blijkt dat modemerken pas interesse hebben in een verhuurmodel als ze de eerste stappen op het vlak van duurzaamheid hebben doorlopen. Logischerwijs kan er dan ook geen match zijn tussen Dressr en een fast-fashion bedrijf.”
Naast merken die spontaan bij haar komen aankloppen, gaat Caroline Baeten op zoek naar labels die beantwoorden aan 3 belangrijke criteria. “Eerst en vooral moet de productie ethisch verlopen; daarnaast werk ik enkel met partners die duurzaamheid in hun strategie hebben geïntegreerd. Geen enkel bedrijf is 100% duurzaam, maar we kijken wel naar wat er al is gebeurd en wat de concrete plannen zijn. Een laatste criterium is puur praktisch: de kleding moet gericht zijn op een lange levensduur, en dus meerdere keren gedragen en gewassen kunnen worden. Zo realiseren we immers onze positieve impact: we zorgen dat elk item gemiddeld meer gedragen wordt dan iets wat na de aankoop bij één persoon terechtkomt. Normaal gezien creëren we een positieve impact vanaf het moment dat een item meer dan 10 draagbeurten bereikt, wat makkelijk te realiseren valt via verhuur. Daarna werken we toe naar verkoop, want dat is nog altijd beter dan recycleren of upcyclen.” Dat Dressr uitsluitend lokale merken aanbiedt, is eveneens bewust. Zo kan je op het platform kiezen uit 37 Belgische merken en 3 Nederlandse labels.