2021 wordt het jaar waarin de Audi e-tron GT de wereld van de elektrische mobiliteit wakker schudt. Deze Gran Turismo is uniek in elk opzicht, en valt bovendien op dankzij zijn uitzonderlijke productieproces. Want de eerste 100% elektrische GT-coupé van Audi is niet alleen groener dankzij zijn motor, hij wordt ook geproduceerd in de eerste CO2-neutrale Audi fabriek van Duitsland.
Welkom bij Böllinger Höfe, bakermat van de sportiefste Audi modellen die vandaag op de markt zijn – zo rolt de legendarische Audi R8 hier van de band. Deze fabriek is dan ook de uitgelezen plek om de eerste volledig elektrische GT-coupé van Audi te ontwikkelen.
De elektrische revolutie volledig omarmen omvat natuurlijk meer dan gewoon een elektrische wagen produceren. Doel is de CO2-uitstoot doorheen de hele productieketen te verminderen of zelfs te elimineren, zoals bij Audi Brussel al gebeurt voor de Audi e-tron. De certificatie van Böllinger Höfe als CO2-neutrale fabriek, was daarbij een belangrijke eerste stap en bovendien een primeur voor Audi in Duitsland.
Anders omgaan met energie
Eerste agendapunt om die omschakeling te kunnen maken? Energieverbruik. Begin 2020 schakelde de volledige Neckarsulm-site over op groene elektriciteit. In het specifieke geval van Böllinger Höfe levert een biogasinstallatie de energie die nodig is voor de productie van de wagens. En om de uitstoot te compenseren die momenteel onmogelijk te vermijden is, maakt Audi gebruik van koolstofkredieten – investeringen in gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten.
Groenere logistiek
De tweede stap in een transitie naar een CO2-neutrale fabriek betreft transport. De logistieke puzzel werd daarom volledig opnieuw gelegd. Zo is al het treinverkeer op de Neckarsulm-site nu klimaatneutraal dankzij locomotieven op CNG (gecomprimeerd aardgas) of met elektrische motoren. Voor de levering van onderdelen over langere afstanden zorgen drie vrachtwagens op LNG (liquefied natural gas). Milieuwinst: een CO₂-besparing van 20 procent en een reductie van stikstofoxide met 85 procent in vergelijking met dieselvrachtwagens.
Tot slot schakelde een van de belangrijkste Audi partners over op trucks op biomethaan voor wegtransport.
Recycleren en herbruiken
De Audi e-tron GT is zoals elke Audi een premiumwagen, die zeer kostbare materialen bevat. Duurzamer zijn, betekent ook goed voor deze materialen zorgen, zodat ze zo lang mogelijk meegaan. In dit geval gaat het om aluminium, dat Audi sinds 2017 in een gesloten circuit gebruikt, vooral voor de Audi A7 en A8. Ook voor deze GT zal Audi dezelfde strategie toepassen. Omdat de productie van aluminium heel energie-intensief is, zamelt Audi snijafval in dat overblijft bij de productie van de deuren of quattro-wielkasten en levert dit terug aan de leverancier. Het gerecycleerde aluminium komt terug in de productieketen en wordt opnieuw gebruikt door Audi. Een besparing van duizenden tonnen CO2 en afval per jaar.
Hetzelfde gebeurt nu ook voor polymeerresten. In een pilootproject sorteert en versnijdt Audi polymeerafval van de productie van de Audi A6 en A7 tot speciale vezels. Die komen vervolgens opnieuw in het productieproces terecht: met behulp van 3D-printers krijgen ze een nieuwe vorm. Het uiteindelijke doel van de operatie? De vezels gebruiken als onderdeel van de montage van de Audi e-tron GT, dus eenzelfde type gesloten circuit als dat voor aluminium.
Minder afval dankzij nieuwe technologieën
Geavanceerde technologieën helpen ook om de productie van de wagens zelf duurzamer te maken. Om de productiehal van de Audi e-tron GT in te richten, vertrouwde Audi op virtual reality. Resultaat: geen containers of fysieke prototypes meer nodig en dus ook geen afval. Om op hetzelfde elan verder te gaan, lopen momenteel nog een andere pilootprojecten, zoals het gebruik van elektronische labels.
Op weg naar 2025
Audi mag zichzelf feliciteren: de CO2-neutrale certificering van Böllinger Höfe brengt het merk met de vier ringen dichter bij zijn Mission: Zero. Met dit ambitieuze programma wil Audi tegen 2025 een 100% CO2-neutrale productie realiseren voor al zijn activiteiten. Brussel, Györ en Böllinger Höfe droegen al hun steentje bij. Welke fabriek volgt?