Het aantal SUV’s op de Belgische wegen blijft gestaag stijgen. Volgens de laatste cijfers van marktonderzoeksbureau JATO Dynamics was één op de vier nieuw ingeschreven Europese wagens in 2019 een SUV. In België waren dat er volgens Febiac zo’n 216.000 – het hoogste aantal ooit. Maar waarom zijn deze modellen zo populair? Welke soorten zijn er eigenlijk? En hoe zit het met hun uitstoot en veiligheid?
Waarom zijn SUV’s zo populair?
Zijn het hun allroadcapaciteiten? Nee. Want de meest verkochte SUV’s zijn net die met tweewielaandrijving – in het verstedelijkte België zijn de kansen om te gaan offroaden nu eenmaal beperkt. Wat is het dan wel? Volgens VAB zijn er twee redenen: hun uitstraling en het praktische comfort.
Wat uitstraling betreft: SUV’s hebben een stoer, robuust kantje dat een berline niet heeft. Ze stralen iets avontuurlijks uit. En het comfort? Heel wat mensen halen de hoge zithouding aan: ze vinden het prettig om de motorkap te kunnen zien en zo de verhoudingen van de wagen beter te kunnen inschatten. Daarnaast zijn de meeste SUV’s ook heerlijk ruim – handig om uw hele gezin én vakantiespullen in te laden, bijvoorbeeld. Zo biedt de Audi Q7 u een opbergruimte van maar liefst 2070 liter.
Een laatste voordeel? De hogere instap: die is extra handig voor iets oudere bestuurders. Volgens Febiac is bijvoorbeeld in Nederland zo’n 70% van de kopers van een SUV een 55-plusser (voor België zijn die gegevens om privacyredenen niet bekend).
Welke soorten SUV’s zijn er?
Laten we beginnen met een vleugje geschiedenis. De SUV – de afkorting van Sports Utility Vehicle – is in feite een afgeleide van de zogeheten terreinwagen, die rond WOII werd ontwikkeld om ook ruwer terrein aan te kunnen. Ze kwamen hoger op de wielen te staan en werden voorzien van vierwielaandrijving.
Vandaag verstaan we onder een SUV een wagen met een hoge, rechte zit, veel passagiersruimte binnenin en meestal een groot koffervolume. Bij Audi maken we nog het onderscheid tussen fullsize (zoals de Audi Q7, Q8, e-tron en e-tron Sportback ), midsize (Audi Q5) en compacte SUV’s (Audi Q2, Q3 en Q3 Sportback). Zo biedt de Audi Q7 plaats aan maximaal 7 personen, terwijl de pittige Audi Q2 perfect is voor in de stad. U vindt dus altijd wel een SUV die bij uw noden aansluit.
Hoe zit het met de uitstoot?
Tegenover alle praktische voordelen van een SUV staat het feit dat het verbruik gemiddeld wat hoger ligt dan dat van een gewone wagen. Dat is gezien de grotere omvang en het grotere gewicht onvermijdelijk. Maar het hangt ook van andere factoren af. Zo is een nieuwe SUV bijvoorbeeld een pak ‘properder’ dan een berline van tien jaar oud.
Febiac nuanceert nog verder. Zij onderzochten of de stijgende populariteit van SUV’s wel degelijk een grote invloed heeft op de gemiddelde CO2-uitstoot in België (bron: Fleet.be). Wat blijkt? Als we het aantal SUV’s zouden halveren van de huidige 30% naar 15%, zouden we de gemiddelde CO2-uitstoot maar met 2 gram verlagen. Er is dus méér nodig om onze klimaatdoelstellingen te behalen.
Daarop biedt Audi met de Audi e-tron een antwoord. Deze elektrische wagen stoot 0 gram CO2 uit en wordt bovendien gefabriceerd in de CO2-neutrale fabriek van Audi in Brussel. Tegen 2025 wil Audi overigens minstens 30 geëlektrificeerde modellen lanceren. Dat plan maakt deel uit van de duurzame missie van het merk met de vier ringen.
Zijn SUV’s niet gevaarlijk?
Heel wat SUV-rijders geven aan zich veiliger te voelen in hun wagen: door de hogere zitpositie hebben ze een beter overzicht over het verkeer. SUV’s komen ook beter uit crashtests dan gewone personenwagens. Toch hebben SUV’s niet altijd een even goede reputatie als het om veiligheid gaat: ze zouden een een gevaar vormen voor zwakke weggebruikers.
Maar is dat wel zo? Het klopt dat in ongevallen met SUV’s zwakke weggebruikers zware letsels kunnen oplopen. Toch zijn hierbij enkele kanttekeningen nodig. Zo geeft verzekeraar AG Insurance aan dat SUV’s beter uit voetgangerstests komen dan bepaalde gezinswagens. Dat komt omdat de autoconstructeurs er hard aan werken rijhulpsystemen te integreren die zwakke weggebruikers zoveel mogelijk beschermen. Ook bij Audi is dat het geval – zo houdt Audi side assist bijvoorbeeld de dode hoek in de gaten.
Bovendien wordt al in de ontwerpfase rekening gehouden met de veiligheid van elke Audi. Senior Exterior Designer Domen Rucigaj, die mee instond voor het ontwerp van de Audi e-tron Sportback, vertelde daar in een recent interview het volgende over: “Bij de Audi e-tron Sportback voegden we een sensor toe op de bumper. Raak je die als voetganger? Dan springt automatisch de motorkap omhoog. Dat zorgt ervoor dat je niet op het hardste – en gevaarlijkste – punt van de wagen belandt.”
Maar het belangrijkste advies dat we u kunnen geven? Als bestuurder bent u altijd zelf verantwoordelijk voor veilig rijgedrag. Blijf dus steeds alert, ook als uw wagen voorzien is van de nodige veiligheidssystemen.