De airco in uw wagen
Audi België Lifestyle
De airco in uw wagen

10 dingen die u nog niet wist over de airco in uw wagen

Als u ooit al in volle zon hebt geparkeerd, of in de zomervakantie op reis bent vertrokken met de auto, weet u hoe onmisbaar uw airco is. Maar hoe haalt u het beste uit dit nuttige accessoire? Deze tien dingen wist u vast nog niet ...

Leestijd: 6 min

De airco in uw wagen

1. Als u een airco hebt, moet u hem ook gebruiken

U hebt hem misschien niet altijd nodig, maar toch is het aangewezen om uw airco geregeld even in te schakelen. Dat komt de mechaniek ten goede en voorkomt uitdroging van de aansluitingen. Ja, dat betekent zélfs in de koude Belgische winter: dan gebruikt u hem handig om vocht te evacueren en dampaanslag te laten verdwijnen.

2. Uw airco filtert pollen uit de lucht

Een airco doet méér dan voor frisse lucht in uw wagen zorgen. De interieurfilter in het toestel zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat pollen uit de lucht worden gefilterd. Zeker in de lente en zomer hebt u dus baat bij een goed werkende airco.

3. Vieze geurtjes zijn het teken dat u de filter moet vervangen

Ruikt het niet meer fris in uw wagen? Veel kans dat het aan de filter van uw airco ligt. Na verloop van tijd stapelen micro-organismen zoals pollen, schimmels, bacteriën en huisstofmijt zich hierin op. De filter laten vervangen is dan vaak voldoende.

4. U kunt niet ziek worden van uw airco, maar …

Van de airco zélf wordt u niet ziek, maar er zijn wel een aantal risicofactoren:

>  Zoals hierboven beschreven, kan de filter van uw airco na verloop van tijd een pleisterplek worden voor allergenen, die door de airco opnieuw de lucht in geslingerd worden. Als u last hebt van allergieën of astma, hebt u dus extra baat bij een grondige reiniging op tijd en stond. Boekt u een airco-onderhoud bij Audi, dan wordt uw luchtcircuit volledig ontsmet.

>  Bent u al besmet met een virus, dan kan zich dat door de luchtstromen sneller gaan verspreiden. Opletten met medepassagiers, dus.

>  Een airco kan de lucht droger maken. Daardoor hebt u mogelijk wat last van droge ogen en slijmvliezen, met eventueel hoesten of lichte keelpijn tot gevolg. Richt de koude luchtstroom ook nooit recht op uzelf of uw passagiers. Dan riskeert u een stijve nek.

5. Uw airco koelt hoe langer hoe minder

Een aircosysteem verliest gedurende zijn levensduur kleine beetjes koudemiddel. Als die hoeveelheid te laag wordt, neemt de werking van de airco sterk af, wat tot schade kan leiden. Laat u een airco-onderhoud uitvoeren? Dan controleert de monteur het systeem uitgebreid op lekdichtheid en verwijdert hij eventueel aanwezig vocht. Nadat het systeem weer is afgevuld met de juiste hoeveelheid koudemiddel, olie en detectievloeistof, werkt uw airco weer perfect.

6. U zet uw airco best niet té koud

Houdt u graag te allen tijde het hoofd koel? Begrijpelijk, maar toch zet u uw airco beter niet té koud. Dit om drie redenen: het jaagt uw verbruik de hoogte in, het is belastend voor de mechaniek, en het heeft een impact op de inzittenden. Want met een groot verschil voelen zij bij het uitstappen de warmte dubbel zo hard.

Tip: Laat een al te hete auto liefst eerst even verluchten door de deuren of ramen open te zetten, en denk eraan op warme dagen een parkeerplekje in de schaduw uit te kiezen waar mogelijk. Als vuistregel neemt u best: maximaal 10 graden verschil met de buitentemperatuur.

7. U hoeft uw airco niet uit te schakelen als u een tunnel binnenrijdt

Uiteraard vermijdt u liefst dat u uitlaatgassen zou inademen wanneer u door een tunnel rijdt. Velen hebben daarom de gewoonte de verluchting volledig uit te schakelen. Niet nodig: door op de recirculatieknop te drukken (tekening van auto met pijltje), voorkomt u dat er verse lucht van buiten naar binnen komt en koelt uw airco alleen de al aanwezige lucht in de auto.

8. De bediening van uw airco is eenvoudiger dan u denkt

U hebt misschien de neiging om vaak aan de knoppen van uw airco te draaien. Maar dat is helemaal niet nodig. Het systeem bedienen is in principe kinderlijk eenvoudig:

1.  U kiest de gewenste temperatuur.
2.  U drukt op ‘auto’: zo bepaalt het systeem zélf hoe hard het moet blazen om uw ideale temperatuur te bereiken.
3.  U gebruikt de ‘recirculatieknop’ – zodat er geen lucht van buiten binnenkomt – als u:
     a. Een warme auto snel wilt afkoelen: uw airco op de maximumstand zetten, is dus niet nodig.
     b. Ongewenste geuren van buitenaf wilt vermijden (tunnels, landbouwzones, …).

9. Een plasje water onder de auto duidt niet op een defect

U hebt het misschien ook al gemerkt: een plasje water onder uw auto als u uw airco veelvuldig hebt gebruikt tijdens een lange rit. Dat is perfect normaal: het is condenswater, afkomstig uit de verdamper. Dat overtollige water loopt weg via een kleine leiding onderaan de motor en veroorzaakt het plasje dat u ziet. Niets om u zorgen over te maken, dus.


10. Een geregelde check-up van uw airco is noodzakelijk

Een aircosysteem bestaat uit een hoop onderdelen, die pas optimaal renderen als u ze regelmatig laat controleren. Zo bespaart u niet alleen op uw brandstof, maar voorkomt u ook schade aan uw compressor, een te laag oliepeil of lekkende koelvloeistof. Een goede luchtkwaliteit vermindert daarnaast het risico op allergieën en de verspreiding van bacteriën en slechte geuren.

Regulier onderhoud van uw airco voorkomt daarnaast duur onderhoud op de lange(re) termijn. Want op het moment dat er echt iets mankeert aan uw airco, staat u bijna altijd voor een grote uitgave. Denk er dus aan om op tijd langs te gaan bij uw garage voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt.