Geluidsdesign maakt fundamenteel deel uit van Audi's identiteit: van de beroemde hartslag uit onze commercials tot het ontwerp van het geluid van de deuren, aangepast aan elk model. Cédric Engels, oprichter van de toonaangevende Belgische geluidsstudio Sonhouse, onthult de kracht van geluid en toont hoe het merken en objecten om ons heen mee vormgeeft.
Voor elk oor wat wils
Al in de buik van de moeder, nog voor het voor het eerst de ogen opent, neemt een baby’tje al uitwendige geluiden waar. Zijn eerste contact met de buitenwereld is geluid. Voor componist, ingenieur en geluidsontwerper Cédric Engels verklaart dit de ongelooflijke emotionele kracht van muziek, klanken en geluid om ons heen. “We onderschatten vaak hoe sterk geluid de identiteit van merken en alledaagse objecten bepaalt. En toch is de invloed van onze akoestische omgeving ontegensprekelijk. Neem nu het motorgeluid van een auto. Dat prikkelt onze verbeelding even sterk als zijn sportieve uiterlijk. Hetzelfde geldt voor de manier waarop we consumeren of zoeken naar ontspanning. Het achtergrondgeluid in een winkel, het wachtdeuntje aan de telefoon, een radiocommercial, een jingle ...” Cédric Engels weet waarover hij spreekt. Zijn creatieve studio Sonhouse, die de klankidentiteit ontwikkelde voor merken zoals Spa, Coolblue, Brussels Airport en zelfs het hippe Paradise City festival, is vandaag dé referentie in België op het gebied van geluidscreatie, filmmuziek en sonic branding.
Zien met je oren
Net als de logo's van heel wat grote merken zijn sommige geluiden intussen iconisch geworden. Een voorbeeldje uit de muziek? Lees 'pom-pom-pom-pom' krachtig luidop. Geef toe: u dacht toch ook meteen aan de vijfde symfonie van Beethoven? En wanneer u de eerste twee noten van de dreigende Jaws-soundtrack hoort, haalt u zich wellicht die gigantische haai voor de geest. “Het zoemen van Star Wars lightsabers, het sms-geluidje van de eerste Nokia’s of de Tarzan-kreet veroorzaken een onmiddellijke prikkel in onze hersenen. Net als de klank van een gong, babygehuil of een deur die dichtslaat. We herkennen ze en we associëren er een bepaalde betekenis en beelden mee. Jim Reeks, de rechterhand van Apple-baas Steve Jobs, zag hier heel wat potentieel in. Want waar Jobs geobsedeerd was door design, begreep Reeks het belang van een doordachte geluidsidentiteit. Zo leende hij het slotakkoord van het Beatles-nummer ‘A Day in the Life’ als inspiratie voor het opstartgeluid van de Apple-computers. Reeks ontwierp ook de ‘whoosh’ na het verzenden van een e-mail en het sluitergeluid wanneer je een screenshot maakt op een Mac.”
Enamorada vroem-vroem
Sinds 1996 baseert Audi zijn geluidssignatuur op een hartslag. En die is intussen ook internationaal een referentie geworden. Hoewel het geluid doorheen de jaren wat evolueerde, blijft het een essentieel element van het imago van het merk. Het roept het cocongevoel van het interieur op, maar appelleert ook aan de band tussen Audi en de bestuurder en de intense rijervaring. Maar het bewijst vooral hoe sterk er is nagedacht over het geluid van de auto's. “Het type auto bepaalt het geluid dat wordt ontworpen om bepaalde sensaties te accentueren, zoals rijprestatie of comfort. Zo wordt zelfs het sluitgeluid van de deuren niet aan het toeval overgelaten", verklaart Engels. “Hun ingenieurs gebruiken de meest geavanceerde technologieën om elk detail te ontwerpen en te verfijnen. Hierin is Audi een echte koploper: de geluidsidentiteit van elk model wordt bewaard in een enorme database, inclusief de geluiden van het openen van de kofferruimte of het handschoenenkastje.”
Bouwer van emoties
Herkenbaar en vertrouwd, maar evenzeer uniek en verrassend. De sonic branding die Cédric Engels ontwerpt is niet beperkt tot een paar soundscapes en een jingle. Zijn holistische benadering maakt Sonhouse studio tot dé referentie op het gebied van geluid. In zijn boek ‘The Power of Sound’ legt Engels uit waarom emotie een integraal onderdeel is van de akoestische ervaring. Door een complete en coherente architectuur uit te bouwen, geeft hij merken hun identiteit. Cédric Engels: “We houden altijd rekening met de luisteromstandigheden. Daarom gebruiken we een voldoende brede en relevante startmatrix om afgeleiden te ontwikkelen naargelang de behoefte en het medium – wachtmuziek, commercials, geluidsproducten, soundscapes voor ontvangstruimten … Als je naar muziek luistert op je telefoon, in je auto of in een bioscoop zal de ervaring immers altijd verschillend zijn. Bij Sonhouse ontwikkelen we complete modulaire en schaalbare geluidsecosystemen voor onze klanten. Dit betekent dat we beginnen met een uitgebreide werkversie waar we bepaalde elementen kunnen uitlichten, waardoor de samenhang en het imago van het merk tot in het kleinste geluidje bewaard blijft.” Je kunt je ogen dicht doen om niet te zien. Of je mond sluiten om niet te proeven. Maar stoppen met horen, dat is haast onmogelijk. Geluid is overal. Ook al slaan we er soms geen acht op, geluid is nooit écht afwezig in ons leven. Een onzichtbare kracht, onlosmakelijk verbonden met onze rijervaring, die zichzelf steeds opnieuw heruitvindt.