Behangpapier 2.0
Audi België Design
Behangpapier 2.0

Behangpapier 2.0

Nadat behangpapier geruime tijd uit de mode was geraakt, heeft het zijn ietwat verouderde imago ingeruild voor een nieuwe stijl die decorateurs en interieurontwerpers opnieuw aanspreekt. Voor de veelzijdige ontwerpster Pascale Risbourg is behangpapier een bron van inspiratie en creativiteit, waarbij ze gebruik maakt van nieuwe technologieën, digitaal printen, en ook digitalisering via het gebruik van augmented reality.

Leestijd: 6 min

Behangpapier 2.0

Digitale revolutie

“Behangpapier laat mij toe mijn grafische universum te verkennen. Hierin kan ik mijn ideeën in alle vrijheid uitwerken”. De veelzijdige ontwerpster Pascale Risbourg is haast per toeval een referentie geworden voor dit type wanddecoratie, waarbij ze via technische innovaties de look van haar collecties ontwikkelt. “Traditioneel werd behangpapier bedrukt met koperen rollen die duur waren om te maken - vooral omdat er voor elke kleur een rol nodig was - waardoor er grote productievolumes nodig waren. Digitale technologie maakt het nu mogelijk om in zeer kleine hoeveelheden te printen en veel meer kleuren te gebruiken. Een stuk van één vierkante meter in tien verschillende kleuren creëer je dus even makkelijk als een stuk van 100 vierkante meter in twee tinten. Dit opent haast onbeperkte creatieve mogelijkheden, waardoor ik nieuwe types van behangpapier heb kunnen ontwikkelen. Vanaf mijn eerste tekeningen heb ik mezelf tot doel gesteld om nieuwe ervaringen te creëren, en te zorgen voor iets dat kracht en innovatie uitstraalt op het vlak van muurdecoratie".

Old meets new

et was tijdens een tentoonstelling van haar werken bij de Fondation Cartier (toen nog in Jouy-en-Josas, ten zuiden van Parijs) dat Pascale Risbourg geboeid raakte door het ontwerpen en vervaardigen van behangpapier: “Ik bezocht het Musée de la Toile in Jouy, naast de Fondation Cartier. Het wat oubollige behangpapier van vroeger gaf mij inspiratie voor een erotische variant ervan. Ik noteerde het idee zonder hier verder iets mee te doen. Tien jaar later, toen het opnieuw aan populariteit begon te winnen, nam ik de draad weer op en maakte een afdruk met de hulp van een aquarellist. Ik heb er niet veel verkocht, maar de pers en professionals waren enthousiast. Dankzij digitaal printen kon ik andere modellen ontwerpen en mezelf bevrijden van de traditionele codes. Ik werkte eerst rond kleuren, met zeer dromerige thema's, bedacht denkbeeldige vogelsoorten of speelde met kleurschakeringen. Maar omdat ik graag blijf verrassen, maakte ik ook dingen die helemaal tegenovergesteld waren, zoals wit papier gemaakt van reliëfcollages die ik tekende met een cutter in plaats van een potlood".

Technologie en serendipiteit

Voor Pascale Risbourg is creatie synoniem van verlangen en spanning. “Ik moet mij amuseren, iets voelen wat mij stimuleert om verder te gaan, om mezelf niet te herhalen. Ik beschouw mezelf niet echt als een kunstenares, omdat het esthetische aspect voor mij essentieel blijft terwijl kunstenaars vaker hun gevoel op de eerste plaats zetten. Maar ik vertrouw enorm op mijn instinct en ik geloof in wat “serendipiteit” wordt genoemd, open staan voor toevalstreffers die tot de meest onverwachte ontdekkingen leiden”. Een ruimdenkende instelling die haar in staat stelde zich te verdiepen in nieuwe technologieën en augmented reality-behangpapier te bedenken dat voor een unieke ervaring zorgt. “Mijn eerste realisatie op dat vlak was de erotische variant van hetgeen ik zag in het museum van Jouy. De confrontatie van een werk geïnspireerd door de 19e eeuw en een van de meest recente digitale ontwikkelingen leek mij ideaal. Maar het moest elegant zijn. Ik werkte 6 maanden lang aan de animatie met een gespecialiseerde studio, waarbij de schetsen tot leven werden gewekt ... Onlangs vroeg de architect Michel Penneman me om zo’n papier in augmented reality te maken voor het Urban Yard hotel in Brussel. Hierin zijn architecturale elementen van de hoofdstad verwerkt, omringd door vegetatie, die tot leven komen als je ernaar kijkt met je smartphone en een speciale applicatie”.

Emoties van de vloer tot het plafond

Een volgende stap voor Pascale Risbourg: keramiek integreren in haar wanddecoraties. “Behangpapier is voor mij een nogal cerebraal medium. Keramiek heeft een meer fysieke kant, ik benader het heel anders. Ik voel me daarbij extreem vrij, terwijl ik met behang eerder zaken maak die een beetje 'verwacht' worden. In plaats van te vertrekken van concepten die ik heb ontwikkeld - en die al op grote schaal worden gekopieerd - bedenk ik liever nieuwe. Ik denk erover om keramiek als wandelement te gebruiken, door het volume ervan te benutten om er een echt decoratief object van te maken. Als ik aan een dergelijk project begin, doorloop ik eerst een denkfase. Ik neem de tijd om alle ideeën te verwerken en alle aspecten onder de knie te krijgen. Zodra ik een duidelijke visie heb, start ik in totale vrijheid, waarbij ik mijn emoties volg”. Een proces dat haar in staat stelt iets unieks te ontwikkelen dat de aandacht trekt zonder te domineren. Haar behangpapier wordt zo een toegangspoort tot een wereld vol fantasie waarvan Pascale Risbourg de grenzen afwisselend onthult en verbergt. Zodat de reis nooit eindigt.