De metaverse is hot. Sinds juni van dit jaar maakt ook Audi gebruik van dit online platform, met gaming experiences in zijn wagens via holoride. Maar het online platform is veel meer dan dat. Zet uw VR headset op en duik mee in deze verbluffende virtuele wereld.
Het gonst al een hele tijd van de berichten, geruchten en veronderstellingen over de metaverse, zeker sinds het bedrijf achter Facebook de nieuwe naam “Meta” draagt. Maar voor de meeste mensen blijft deze wereld voorlopig nog gehuld in virtuele nevelen. Dat is op zich niet zo vreemd, want momenteel is de metaverse nog in volle ontwikkeling. Maar wat is het precies en waarom investeren zoveel grote spelers al volop in een aanwezigheid in dit online universum – het liefst met een architectonisch hoogstandje als virtueel bedrijfsgebouw? Audi zocht het voor u uit.
Connecties tussen online en reële wereld
In oorsprong zijn de term ‘metaverse’ en het concept afkomstig uit de sciencefiction-roman ‘Snow Crash’ uit 1992. Hierin beschrijft auteur Neal Stevenson een soort parallelle digitale wereld, compleet met zijn eigen valuta en economie, waarin mensen gelijktijdig en in real time met elkaar kunnen communiceren. Dertig jaar later lijkt dit wel profetisch: vandaag is de metaverse een netwerk van virtuele, immersieve 3D-omgevingen waar mensen met elkaar in interactie gaan via ‘avatars’, visuele uitdrukkingen van hun online identiteit. Gebruikers krijgen toegang tot de metaverse via hun smartphone, laptop of spelconsole, en via virtual reality of augmented reality wordt de beleving nóg levensechter. Actuele voorbeelden van zo’n platformen zijn games of virtuele werkruimtes zoals Fortnite, Decentraland, Roblox en Sandbox. Een verwachte evolutie is dat al deze online omgevingen op termijn met elkaar verbonden zullen worden, zodat u met uw avatar van de ene naar de andere wereld kan bewegen. Maar ook connecties tussen de online en reële wereld worden een mogelijkheid, bijvoorbeeld wanneer chirurgen in VR bepaalde operaties kunnen oefenen, of zelfs echt uitvoeren via een verbonden robot die zich aan de andere kant van de wereld bevindt.
©️photo : Decentraland
Identiteit online uitdrukken
Op dit moment vinden er ook al talloze events plaats in de metaverse. Denk bijvoorbeeld maar aan de bekende popster Ariana Grande, die in 2021 een reeks knap gedesignde virtuele concerten gaf in de game Fortnite. Ook vond van 24 tot 28 maart 2022 een Metaverse Fashion Week plaats, waarbij grote modehuizen als Dolce & Gabbana, Tommy Hilfiger en Etro virtuele modeshows organiseerden met virtuele mannequins en dito collecties. Items uit deze collecties konden achteraf via cryptocurrencies (virtuele munten) aangekocht worden als Non-Fungible Token, wat garandeert dat de koper een uniek virtueel stuk in zijn bezit krijgt. Waarom mensen dit zouden doen? Aangezien ze hun identiteit voortaan ook online willen uitdrukken via een avatar, hoort daar ook een unieke persoonlijke look bij. Daarom investeren velen tegenwoordig bijvoorbeeld al in digitale designerkledij of een paar stijlvolle online sneakers voor hun avatar.
©️photo : The Block
Driedimensionaal
Het feit dat we met z’n allen steeds meer tijd online doorbrengen, verklaart waarom grote merken vandaag al volop investeren in een aanwezigheid in de metaverse. Dit platform wordt immers gezien als een onderdeel van Web 3.0 of Web3, dat volop inzet op nieuwe technologieën als ArtificiëIe Intelligentie, 3D graphics via virtual reality, Blockchain en cryptocurrencies, en 5G. Waar het klassieke internet op het vlak van interactie tussen gebruikers nog vrij beperkt blijft, biedt de driedimensionale metaverse door al deze innovaties veel meer mogelijkheden. En verwacht wordt dat we in de toekomst nog veel meer zaken gaan doen op dit platform: gamen, vergaderen, werken, trainingen volgen, concerten bijwonen, winkelen … Alles wat we in de echte wereld doen, kunnen we op termijn ook gaan doen in de metaverse. En net zoals mensen hun persoonlijkheid willen uitdrukken aan de hand van hun avatar, gaan ook bedrijven hetzelfde doen aan de hand van de architectuur van hun online infrastructuur.
©️photo : Meta
Bovendien wordt het voor bedrijven ook interessant om deze nieuwe technologieën en virtuele platformen te gaan gebruiken voor bepaalde bedrijfsprocessen. Ook Audi maakt hiervan al gebruik. Zo werden virtual reality en 3D ingezet in de fabriek in Böllinger Höfe om de productie voor te bereiden van de Audi e-tron GT. Via 3D-scanners en AR-headsets werd de volledige productielijn weergegeven, waarna objecten makkelijk in de ruimte geplaatst en verplaatst kunnen worden. Een zeer snelle en (kosten)efficiënte werkwijze. Met VR-technologie kunnen bijvoorbeeld ook prototypes gemaakt worden, wat toelaat te besparen op grondstoffen, materialen en afval. Tot slot maakt virtual reality het makkelijker om op afstand te werken, waardoor er minder verplaatsingen nodig zijn en minder uitstoot vrijkomt.
Online vastgoed
Ondertussen investeerden steeds meer topbedrijven, zoals bijvoorbeeld Gucci, Nike en Samsung, in een bedrijfsgebouw op het online platform Decentraland. Het Britse topbureau Zaha Hadid Architects - bekend van o.a. het Antwerpse Havenhuis - ontwerpt met Liberland Metaverse een “cyber-urban” stad in de metaverse, waar mensen via cryptocurrencies een virtuele eigendom kunnen kopen. Alle gebouwen worden door Zaha Hadid Architects ontworpen, in de kenmerkende stijl met glooiende vormen en afgeronde hoeken. Vaak hebben de gebouwen elementen die niet vanaf de grond worden ondersteund, wat in de normale wereld niet mogelijk is door de zwaartekracht. Ook VICE Media Group pakte in maart 2023 uit met een virtueel kantoor voor zijn werknemers, ontworpen door het Deense architectenbureau BIG. Het ziet eruit als een wit gebouw met een golvende gevel, met meerdere niveaus die toegankelijk zijn via een centrale tunnel. Medewerkers kunnen er vergaderen, samenwerken met collega's van over de hele wereld, en werken aan NFT’s en andere digitale projecten. Een ander interessant concept is de online vastgoed community The Row, waar virtuele eigendommen gecreëerd worden door architecten en kunstenaars. Deze kunnen aangekocht worden als een non-fungible token (NFT) en vervolgens neergezet op 26 verschillende metaverse platformen. Voor architecten is dit soort projecten ideaal om te experimenteren en de grenzen van de creativiteit af te tasten, ongehinderd door de vele beperkingen die ze in de echte wereld ervaren. De toekomst in de metaverse ziet er alvast bijzonder veelbelovend uit.
©️photo : Andres Reisinger