Het geheim van een goed design? Volgens Mark Lichte, hoofd design bij Audi, is dat wanneer schoonheid en functionaliteit naadloos versmelten. Maar wat betekent dat nu echt? Laten we inzoomen op het ontwerp van de Audi e-tron GT quattro en RS e-tron GT.
Duurzaamheid, design en hightech gaan hand in hand in de Audi e-tron GT. Dat weerspiegelt zich zowel in het interieur als in het exterieur. Zo ontstaat dankzij een intelligent ontwerp binnenin een gevoel van ruimte, wordt er gewerkt met duurzame materialen, en ligt de focus volledig op de bestuurder.
Aan de buitenkant vallen dan weer het expressieve en krachtige lijnenspel op. Naast comfort is sportiviteit dan ook één van de klassieke kenmerken van een gran turismo. Het ontwerp van de Audi e-tron GT voegt daar ook nog het element van duurzaamheid aan toe. Dat is nu eenmaal belangrijk in de context van elektrische mobiliteit. Elk detail van het exterieurdesign is daarom harmonieus en aerodynamisch vormgegeven: dat komt niet alleen de schoonheid, maar ook het verbruik ten goede.
De voorkant: expressief en krachtig
Elke Audi kenner ziet meteen dat deze GT elektrisch aangedreven is. Want het Singleframe-rooster vooraan – een nieuwe interpretatie van het honingraatpatroon – is bijna volledig gesloten en heeft een omgekeerd kleurenschema. Het is voor het eerst verkrijgbaar in licht Hekla-grijs en optioneel als carrosseriekleur: een primeur.
Een masker in donker Manhattan-grijs omlijst het driedimensionale rooster en de zijdelingse luchtinlaten. Dat dit een wagen met een sterk karakter is, is duidelijk.
De zij- en achterkant: progressief en sportief
In zijaanzicht worden de gespierde vormen van het design pas echt duidelijk. De langwerpige motorkap en platte voorruit gaan over in een snel aflopende daklijn en opvallende, scherpe contouren benadrukken de grote wielkasten. Die ‘quattro-blisters’ symboliseren de elektrische vierwielaandrijving. Ze zijn een stilistisch kenmerk van veel Audi modellen, maar nergens anders zijn ze zo sterk uitgesproken als hier.
Ook de inzetstukken boven de dorpellijsten verwijzen naar het elektrische accupakket als de krachtbron van de wagen – een designmotief dat de Audi e-tron GT heeft overgenomen van de originele Audi e-tron en verder verfijnd.
De diffusor aan de achterkant geeft de Audi e-tron GT een karakteristieke look, in een duidelijk visueel contrast met de bumper. Een platte lichtstrip verbindt de achterlichten met elkaar. De spoiler met geïntegreerde spoilerlip rondt de sportieve look af.
Het interieur: gericht op de bestuurder
Zodra u instapt, voelt u het: deze wagen ademt de sfeer van een klassieke gran turismo. Kenmerkend daarbij is de sterke focus op de bestuurder – geïnspireerd op het ‘monoposto’-concept – een typisch designelement in heel wat sportieve Audi-modellen.
Het hele instrumentenpaneel is licht en elegant. Het is opgedeeld in horizontale vlakken, wat een weidse en diepliggende indruk creëert. Dat gevoel wordt in het donker nog benadrukt door het sfeerverlichtingspakket plus, met keuze uit 30 kleuren (standaard op het RS-model).
Het bovenste gedeelte van het instrumentenpaneel wordt in een grote, elegante boog van de bestuurder weggetrokken. Die ruimte biedt plaats aan het display van de Audi virtual cockpit plus. En ook de middenconsole is naar de bestuurder gekanteld, met het centrale MMI-aanraakscherm handig in het bovenste gedeelte, waar het goed zichtbaar is. Als bestuurder hebt u hier de touwtjes stevig in handen.
Het geheel: een nieuwe vorm van mobiliteit
In navolging van de Audi e-tron en de Audi e-tron Sportback – de wagens waarmee Audi aan zijn reis richting elektrische mobiliteit begon – maakt de e-tron GT opnieuw een sterk statement. De e-tron GT is een gran turismo zoals de wereld die nog nooit eerder te zien kreeg. Hij is krachtig, sportief, zelfverzekerd en weerspiegelt alle passie waarmee het merk met de vier ringen zijn wagens ontwikkelt en bouwt.