Als kunsthistoricus, curator en auteur heeft Dr. Mateo Kries, directeur van het Vitra Design Museum, een heel speciale relatie met auto's. In de Audi e-tron Story vertelt hij over het belang van kleuren in design, groene auto's en visuele zintuiglijke overbelasting.
Only consumption and emission values according to WLTP and not according to NEDC are available for this vehicle.
In de "Audi e-tron stories" vertellen bestuurders wat hen enthousiast maakt over elektromobiliteit. Dit deel gaat over Mateo Kries, de Audi Q4 e-tron en welk effect kleuren hebben in design.
In de "Audi e-tron stories" vertellen bestuurders wat hen enthousiast maakt over elektromobiliteit. Dit deel gaat over Mateo Kries, de Audi Q4 e-tron en welk effect kleuren hebben in design.
Elke week pendelt Mateo Kries tussen de hectische straten van Berlijn en het sfeervolle Weil am Rhein. Daar, in het uiterste zuidwesten van Duitsland, bevindt zich een van 's werelds toonaangevende designmusea: het Vitra Design Museum. Kries, kunsthistoricus, curator en auteur, werkt al meer dan de helft van zijn leven voor het designinstituut - tegenwoordig als directeur van het museum. Daarom bekijkt hij alles vanuit het perspectief van design, ook een auto: "Het is mijn professionele afwijking dat ik auto's net als alle andere alledaagse voorwerpen als sculpturen zie," geeft Kries lachend toe. In Weil am Rhein rijdt hij in de Audi Q4 e-tron, in zijn privéleven kruipt hij achter het stuur van de Audi Q8 e-tron².
Op het gebied van design en kleuren is Kries een fan van minimalisme. Hij mist de vele schakelaars niet die vroeger in auto's zaten. Integendeel zelfs: "Ik vind de reactie technologie van de touchscreens in de e-tron modellen geweldig, alles werkt met een lichte klik - een mooie combinatie van digitaal en toch haptisch. Minder design is meer”, zegt Kries. "Filigraan, rechtlijnig en hoekig design geeft meer duidelijkheid in de visuele zintuiglijke overbelasting van de wereld van vandaag," legt hij uit terwijl hij door het Vitra Schaudepot van het Vitra Design Museum loopt. Daar is tot mei 2024 een collectiepresentatie van de Nederlandse ontwerpster Sabine Marcelis volledig gewijd aan het thema kleur - dat ook een belangrijke rol speelt in het design van auto’s.
Mateo Kries is al meer dan twaalf jaar directeur van het Vitra Design Museum in Weil am Rhein. Het museum heeft een samenwerking met Audi die draait om design en vooruitgang.
De tentoonstelling "Colour Rush!" van de Nederlandse ontwerper Sabine Marcelis in de Vitra Schaudepot is volledig gewijd aan het onderwerp kleur – dat ook een belangrijke rol speelt voor de auto-industrie.
Mateo Kries is al meer dan twaalf jaar directeur van het Vitra Design Museum in Weil am Rhein. Het museum heeft een samenwerking met Audi die draait om design en vooruitgang.
De tentoonstelling "Colour Rush!" van de Nederlandse ontwerper Sabine Marcelis in de Vitra Schaudepot is volledig gewijd aan het onderwerp kleur – dat ook een belangrijke rol speelt voor de auto-industrie.
Mateo Kries
"Voor mij is autodesign vergelijkbaar met onze dagelijkse kledingkeuze," legt Kries uit. Net zoals je je gele of rode trui niet elke dag zou dragen, begrijpt Kries de voorkeur voor tijdloze, gedempte tinten in de auto-industrie. "Uiteindelijk zijn auto's ook een integraal onderdeel van onze algehele visuele omgeving," zegt hij. De Audi Q4 e-tron in Weil am Rhein is Typhoon Grey, een bijzonder gelaagde lak, vindt Kries. "Het bijzondere aan de kleur is dat er nieuwe reflecties ontstaan, afhankelijk van de gezichtshoek en de blootstelling aan licht", legt Kries uit.
De installatie "Colour Rush!" dompelt de Vitra Schaudepot onder in kleur - een eerbetoon aan het belang van kleur in design in alle tijdperken en stijlen.
De installatie "Colour Rush!" dompelt de Vitra Schaudepot onder in kleur - een eerbetoon aan het belang van kleur in design in alle tijdperken en stijlen.
Zijn persoonlijke lievelingskleur is groen. Hij associeert deze met de natuur en planten. Hij zou deze echter alleen als een autokleur beschouwen als hij op het platteland woonde. "Kleuren zijn visuele statements, ze worden vaak geassocieerd met bepaalde uitspraken," zegt Kries. "Zo kan het rijden in een groene auto in een stedelijke omgeving zoals Berlijn een statement zijn dat je een boswachter of landeigenaar bent." Aan de andere kant zou hij graag meer kleurexperimenten zien voor het interieur van de auto, dat volgens hem een sterkere invloed heeft op het welzijn van de inzittenden. "Ik kan me voorstellen dat stoelen met een groene, gele tint of pastelkleuren het interieur voor velen verbeteren en een aangename sfeer creëren."
De beroemde architecten Jacques Herzog en Pierre de Meuron bouwden het baksteenrode pakhuis op de Vitra Campus, dat onderdak biedt aan enkele van de 20.000 objecten van het museum.
Groen is de favoriete kleur van Mateo Kries, die hij graag associeert met de natuur en planten. Maar als autokleur geeft hij de voorkeur aan een gedempte, tijdloze tint.
De beroemde architecten Jacques Herzog en Pierre de Meuron bouwden het baksteenrode pakhuis op de Vitra Campus, dat onderdak biedt aan enkele van de 20.000 objecten van het museum.
Groen is de favoriete kleur van Mateo Kries, die hij graag associeert met de natuur en planten. Maar als autokleur geeft hij de voorkeur aan een gedempte, tijdloze tint.
Elke week pendelt Kries met de trein van Berlijn naar Weil am Rhein.
Mateo Kries waardeert vooral het aangename discrete achtergrondgeluid van elektrische mobiliteit.
Elke week pendelt Kries met de trein van Berlijn naar Weil am Rhein.
Mateo Kries waardeert vooral het aangename discrete achtergrondgeluid van elektrische mobiliteit.
Twee steden, twee auto's: Mateo Kries woont in Berlijn en reist regelmatig naar Weil am Rhein, waar hij aan het hoofd staat van het Vitra Design Museum. De stap naar e-mobiliteit stond voor hem al lang gepland en was niet meer dan logisch. Voor hem is het de meer geavanceerde, maar ook eenvoudigere manier van mobiliteit in de beste zin van het woord.
Drie vragen over elektromobiliteit aan Mateo Kries
01. Heeft e-mobiliteit een bepaalde signaalkleur nodig?
Het valt me op dat elektrische auto's al anders worden gespoten - vaak tweekleurig. Dit is een soort signaal voor elektromobiliteit geworden. Naar mijn mening hoeft elektromobiliteit echter niet te worden onderscheiden door kleur. Integendeel, dat zou de verkeerde aanpak zijn omdat het kunstmatig lijkt.
02: De grootste verrassing bij de overstap van een verbrandingsmotor naar een elektrische auto?
Heel duidelijk het achtergrondgeluid. Ik vind het heel aangenaam om elektrisch te rijden. Met mijn drie kinderen gebeurt er sowieso veel in de auto. Bovendien lijkt elektrische mobiliteit me verfijnder omdat er niet meer zo'n wirwar van metaal en slangen onder de motorkap zit. Het mechanische verdwijnt gewoon verder naar de achtergrond.
03: Heeft u een favoriet detail op de Audi Q4 e-tron of Audi Q8 e-tron?
Ik vind de digitale buitenspiegels van de Audi Q8 e-tron erg mooi. Mijn vrouw, een kunstenares, had zelfs het idee om er een installatie mee te maken - met deze twee kleine schermen in het portier waar je fietsers en voetgangers zonder hoofd voorbij kunt zien lopen. Het lijkt in eerste instantie een beetje surrealistisch, als een scheefgetrokken beeld - maar het heeft iets futuristisch.
Het Vitra Design Museum en Audi delen een interesse in hoge designkwaliteit, designgeschiedenis en toekomstvraagstukken. Een van de onderwerpen van de samenwerking is elektromobiliteit en de invloed ervan op het design van toekomstige auto's, bijvoorbeeld in het interieur.
Het Vitra Design Museum en Audi delen een interesse in hoge designkwaliteit, designgeschiedenis en toekomstvraagstukken. Een van de onderwerpen van de samenwerking is elektromobiliteit en de invloed ervan op het design van toekomstige auto's, bijvoorbeeld in het interieur.