MIGLOT Fragrance Lab. Parfums herleid tot de essentie.
Audi België Design
MIGLOT Fragrance Lab. Parfums herleid tot de essentie.

MIGLOT Fragrance Lab. Parfums herleid tot de essentie.

Geuren hebben een bijzondere invloed op onze psyche. Ze werken rechtstreeks in op onze emoties, in een ruimte creëren ze een sfeer die bepaalt hoe we ons voelen en gedragen. Vanuit dit inzicht creëerde Audi twee exclusieve parfums, die voor een subtiele beleving zorgen in de Audi A8. Maar ook het Belgische parfumhuis MIGLOT vertrekt steeds vanuit de overtuiging dat geuren ons geluksgevoel beïnvloeden.

Leestijd: 6 min

Miglot. Parfums herleid tot de essentie.

Als er één zintuig is dat sinds corona meer aandacht kreeg, dan is het wel onze reukzin. Het gemis dat mensen ervoeren toen ze plots niets meer roken, bleek ingrijpender dan gedacht. Bovendien zaten we met z’n allen thuis, waar we sowieso minder prikkels en indrukken binnenkregen. Als gevolg hiervan ontstond er een echte boom in de verkoop van huisparfums, aldus Kristof Lefebre van het Gentse parfumhuis MIGLOT, dat zijn deuren opende op de eerste dag van de lockdown. Geen evidente start voor een parfummerk. Sindsdien maakte Miglot een mooie evolutie door, trouw aan de waarden van Kristof Lefebre, die voordien jarenlang apotheker was.

Geluksgevoel creëren

“Al van toen ik zo’n vijf of zes jaar was, ben ik geïntrigeerd door parfums,” vertelt Kristof Lefebre. “Die mooi ontworpen flesjes openen en de geur ontdekken, dat voelde als een wereldreis. Ik was toen al aan het experimenteren om ze zelf te maken met doe-het-zelf pakketjes voor kinderen. Uiteindelijk koos ik voor een job als apotheker, maar de interesse is altijd gebleven. We waren gespecialiseerd in huidverzorging en hadden ook parfums in het gamma. Maar uiteindelijk was het contact in de apotheek met mensen die het mentaal wat moeilijk hadden en hierdoor neerslachtig waren, cruciaal in mijn verhaal. Ik kon hen met medicijnen wel wat ondersteuning geven, maar geen geluksgevoel creëren. Het was echter frappant om te zien dat wanneer ze plots een parfum roken, ze toch meteen begonnen te glimlachen. Iets wat met geen enkel medicijn lukte. Dat wilde ik verder bestuderen, en daarom besloot ik op mijn 35ste om de apotheek over te laten en te gaan voor wat mij altijd al boeide.”

Laagjes weghalen

Nadat hij opnieuw ging studeren aan de parfumschool ISIPCA in Versailles, en psychologie volgde in Londen, startte Kristof zijn eigen parfummerk. “De naam MIGLOT is een verfransing van ‘My Glow’, en geeft de missie van het merk weer: parfums en producten die mensen doen stralen. Allemaal worden ze gecreëerd in het geurlab in onze Gentse winkel. Hierbij komt mijn vroegere labo-ervaring van pas, maar met een stevige dosis creativiteit. Net als in de apotheek luisteren we naar mensen, maar brengen hen positiviteit op een andere manier. Hierbij pushen we niet, maar gaan samen op zoek naar het parfum dat hen blij maakt en doet stralen. Op het vlak van marketing hebben we er daarom heel wat laagjes afgehaald. Bij ons gaat het om de essentie, de ‘essence’ uit de parfumterminologie. De winkel is dan ook visueel zeer rustig, niks schreeuwt om aandacht. Onze flesjes zijn heel sober en minimalistisch. We willen niet puur verleiden met het design, voor ons zit de essentie in het flesje: stijlvol, mooi en genderless. Al die laagjes haalden we eraf om mensen vrijheid te geven. Volgens een recente enquête heeft de Belg gemiddeld 4 flesjes parfum, waarvan hij er maar 2 regelmatig gebruikt. Het resultaat van foute keuzes dus. In een parfumerie kijken mensen naar flesjes die hen aanspreken, wij nemen een andere stelling in. Onze parfums krijgen ook geen naam, enkel een nummer. We willen dat mensen alleen de geur laten spreken in de winkel, en zelf luisteren we. Het mooie is dat we vaak niets hoeven te zeggen, je ziet meteen aan het gezicht van de mensen wat bij hen past.”

Ruiken als nieuw

Volgens Kristof wordt onze voorkeur voor bepaalde types parfum vaak gestuurd door maatschappelijke tendensen. Zo grijpen mensen in onzekere tijden terug naar geuren die wat zekerheid brengen. Ook krijgen bepaalde geuren soms een emotionele invulling doorheen ons leven, waardoor we ze gaan appreciëren of net afstand nemen ervan. Het parfum van een geliefde die uit je leven verdwijnt, kan een heel belangrijke betekenis krijgen. Of omgekeerd: dat van een ex-partner kan na een pijnlijke breuk negatieve gevoelens opwekken. Sommige geuren kunnen voor een oppeppend effect zorgen, terwijl andere ons net gaan kalmeren. Het feit dat Audi exclusieve parfums creëert voor de Audi A8, vindt hij dan ook een interessant idee. “Voor een klant met een passie voor wagens creëerden we zelf ook al een parfum. Hij wou dat de modellen uit zijn collectie altijd als nieuw roken binnenin, ook al zitten daar oldtimers tussen. Voor deze persoon hebben we dan ook effectief een eigen geur gecreëerd. Vandaag merken we dat de vraag naar dit soort producten stijgt. Op het vlak van geluidsbeleving zitten we vandaag aan onze limieten, en ook qua visuele beleving is er al heel wat gedaan in het interieur. Het enige zintuig dat we nog te weinig aanspreken, is onze reukzin.”

Mooie toekomst

Een Audi A8 rijder is iemand die heel vaak lange ritten doet, daarom is het belangrijk een omgeving te creëren waarin bestuurder en passagiers zich zo comfortabel mogelijk kunnen verplaatsen. Daar hoort ook een geur bij, aangezien dit zintuig een grote invloed heeft op hoe we ons voelen en gedragen. “Vandaag worden heel wat onderzoeken gedaan naar welke geuren ervoor zorgen dat je minder prikkelbaar bent in de file, of alert blijft als je lang onderweg bent. Een autosnelweg bijvoorbeeld is heel monotoon, en een geur kan een ondersteuning zijn van hoe je je voelt en hoe je gemoed is. Een sportwagen tegenover een luxeberline is sowieso ook een totaal andere beleving. Vervolgens komt de bestuurder en zijn passagiers: wat maakt hen blij? Alles draait rond personalisatie: wat stimuleert jou ’s morgens op weg naar een meeting, wil je ’s avonds na het sporten net iets rustgevends? Het is mooi dat dit voortaan naadloos mee geïntegreerd kan worden in een wagen. Bij de merken is dit vandaag nog een beetje een exclusiviteit, maar ik ben ervan overtuigd dat we dat binnen enkele jaren zullen zien opduiken in alle modellen. Ik geloof dat daar een mooie toekomst ligt”, besluit Kristof.