Sportwagens zijn niet weg te denken uit de catalogi van premium constructeurs. Bij Lamborghini en Audi maken ze zelfs integraal deel uit van het DNA. Een toekomst zonder deze wagens is gewoon ondenkbaar. Aangezien deze zonder twijfel elektrisch zal zijn, is de vraag hoe sportwagens hiervan deel kunnen uitmaken. Meer bepaald zonder in te boeten aan kracht, aerodynamische eigenschappen en buitengewoon plezier. Maurizio Reggiani van Lamborghini en Julius Seebach van Audi verduidelijken hun visie, die nu al zichtbaar is in twee zeer concrete voorbeelden.
Maurizio Reggiani is CTO bij Lamborghini, de sportwagenconstructeur uit het Italiaanse Sant’Agata Bolognese. Het merk dat bekend staat om z’n exclusieve, hyperkrachtige modellen denkt al geruime tijd na over de elektrificatie van het gamma. Want dat is de toekomst van mobiliteit. Lamborghini wil hierbij geen toegevingen doen. Het merk staat positief tegenover elektrificatie, maar enkel en alleen als dit geen impact heeft op de kracht, het design en het rijplezier. Om dit te verzekeren, experimenteert Lamborghini, bijvoorbeeld met zijn allereerste geëlektrificeerde model: de Sián Roadster.
Lamborghini Sián Roadster: een monster vol superlatieven
Lamborghini ging meteen tot het uiterste bij het verkennen van een gedeeltelijk elektrische toekomst. Het resultaat is de Sián Roadster: een visionair design, een fenomenaal vermogen van 819 pk en een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 2,8 seconden. Zijn naam betekent “bliksem” en dit past hem als gegoten. Bovendien is deze naam een toepasselijke referentie naar zijn innovatieve mild hybrid-technologie.
Om deze resultaten te behalen, heeft Lamborghini moeten innoveren. De constructeur vreesde immers voor het gewicht van de batterijen. Om dit te vermijden, werd gekozen voor supercondensatoren die de motor van energie voorzien. Volgens het Italiaanse merk wegen deze slechts een derde van lithium-ion batterijen met een identieke capaciteit. Bovendien hebben ze een langere levensduur, zelfs wanneer ze intensief presteren. Resultaat: geen enkel compromis op het vlak van rijplezier. De elektrische motor van 34 pk en 48 volt, die geïntegreerd is in de overbrenging, zorgt voor een zachte acceleratie en verbetert de tractie.
Met de supercondensatoren heeft Lamborghini een heuse krachttoer geleverd. “Doordat we erin geslaagd zijn om deze technologie in serie te produceren, hebben we een grote stap richting elektrificatie gezet”, bevestigt Maurizio Reggiani. Volgende stap: de introductie ervan in een plug-in hybride architectuur. “Hierbij willen we een V12-motor combineren met een elektrische transmissie”, verduidelijkt Reggiani. Dit zal ons toelaten de CO₂-uitstoot te verminderen, zonder de emotionele en traditionele klank van de 12-cilinder te verliezen. Dit is nog niet het geval bij de Sián Roadster. Hoe bijzonder dit model ook is, het blijft een eerste stap richting elektrische transitie voor Lamborghini. De Italiaanse constructeur heeft reeds zijn eerste 100% elektrische ideaal: de Terzo Millenio, een nieuw type supercar. “Ons objectief op lange termijn”, droomt Maurizio Reggiani. Maar wel een objectief dat hij wil verwezenlijken.
Audi RS e-tron GT: de elektrische en sportieve revolutie
Andere constructeur, andere visionaire aanpak. Bij Audi worden de sportieve en elektrische ambities in goede banen geleid door Julius Seebach, algemeen directeur van Audi Sport GmbH. In de voorbije weken verplaatste hij zich elke dag met de nieuwste creatie van het merk met de vier ringen: de Audi RS e-tron GT. Een lage Gran Turismo die 646 pk (475 kW) ontwikkelt in boostmodus en in 3,3 seconden accelereert van 0 naar 100 km/u. Het krachtigste seriemodel dat vandaag aangeboden wordt bij Audi Sport, maar ook de eerste 100% elektrische RS.
Bij het vertellen over deze wagen steekt Julius Seebach zijn trots niet onder stoelen of banken: “Audi Sport is synoniem van krachtige prestaties. Met de Audi RS e-tron GT brengen we ons RS DNA naar het elektrische tijdperk. We zijn bovendien de eerste Duitse premium constructeur die een 100% elektrisch high performance seriemodel lanceert.”
Vanaf zijn eerste ritten met de Audi RS e-tron GT ervaarde Julius Seebach het perfecte samenspel tussen prestaties en elektriciteit. “Elektrificatie bereidt ons gamma voor op de toekomst, en zal onze klanten verrassen met een ongeëvenaarde sportieve rijervaring.” Bovendien past de Audi RS e-tron GT zich perfect aan de dagelijkse situatie van elke bestuurder aan, zowel onderweg naar een zakelijke vergadering, een weekendje weg of een uitstap met de familie. Een uniek samenspel van elegantie, dynamiek en rijplezier.
Als Audi erin slaagt om sportiviteit en elektrificatie te verenigen, dan is dat ook dankzij de ervaring uit de autosport. Als pionier in de Formule E, het kampioenschap met 100% elektrische racewagens, heeft het merk talloze innovaties kunnen testen, die vervolgens hun weg vinden naar de seriemodellen. De Audi RS e-tron GT beschikt bijvoorbeeld over een intelligent systeem van warmtebeheer. Dit laatste zorgt voor een permanent maximaal vermogen en dito acceleraties. Zo kan de bestuurder ten volle genieten van elke rit, meer bepaald dankzij de doorgedreven aerodynamica. Dergelijke kwaliteiten zijn een mooi uithangbord voor Audi als merk. “De dynamiek van de Audi RS e-tron GT, zijn precisie en hoge efficiëntie maken van dit model het vlaggenschip van de toekomst van het merk Audi.”
Om deze toekomst zo goed mogelijk voor te bereiden, zet Audi de elektrificatie van zijn sportieve gamma verder. Naast 100% elektrische modellen zoals de Audi e-tron GT, beschikken sommige RS modellen al over mild hybrid-technologie, en plug-in hybride modellen komen er ook aan. Betekent dit dat elke Audi RS binnenkort met een laadkabel geleverd wordt? “Wij willen onze klanten graag een aangepast model in elk segment kunnen aanbieden”, vertelt Seebach, “We zullen in de toekomst modellen met een verbrandingsmotor blijven introduceren. Maar geleidelijk zullen we ze verrijken met de emotionele aantrekkingskracht en prestaties uit elektrische aandrijving. De Audi RS e-tron GT toont hoe geweldig de mobiliteit van de toekomst kan zijn.”
Meer weten over de elektrische toekomst van sportwagens?