Ongewenste geluiden wegwerken, een geluidsidentiteit voor elektrische motoren ontwerpen en wageninterieurs akoestisch optimaliseren, … Het geluid van een Audi is geen toeval. Duik in een wereld van harmonie en beheerste stiltes.
Zero hinderlijk geluid
Niets is vervelender tijdens het autorijden dan een verdacht gekraak of dubieus gepiep. Voor Audi zijn ongewenste geluiden in de wagen geen optie: het merk hanteert dan ook een duidelijk nultolerantiebeleid. Van chassisontwerpers tot kwaliteitscontroleurs: experts uit verschillende vakgebieden bundelen hun krachten in het zogenaamde Rustle and Rumble Team.
Hun missie: alle microgeluidsvervuiling opsporen die de rijervaring kan verstoren en deze weghalen. Hun hoofddoelwit: lagefrequentietrillingen. Dat zijn geluidstrillingen onder 50 Hz die vaak verantwoordelijk zijn voor ongewenste piepende geluiden en wrijving. Die bestrijdt het R&R-team met testreeksen op alle soorten wegdek of op trilbanen, en een hydropulse-apparaat dat ze speciaal voor testdoeleinden ontwikkelden. Deze hydraulische testbank met vier schokdempers laat het voertuig trillen om akoestische afwijkingen te detecteren. Blijken die er te zijn? Dan past Audi na dit screeningproces de materialen en ontwerpen van onderdelen aan om het kleinste ongewilde geluid te elimineren.
Enjoy the silence
Ook een goede geluidsisolatie van het interieur is essentieel. In de ontwerpfase van elk model hebben designers een bijzondere aandacht voor componenten die wrijvings- of luchtweerstandslawaai kunnen veroorzaken: ze ontwerpen deze zorgvuldig met het oog op geluidsreductie.
Dit nauwgezette werk verschilt aanzienlijk tussen benzinemotoren en elektrische motoren. Elektrische motoren produceren weinig mechanische geluiden en trillingen. Daardoor zijn ze stiller, maar hoor je plots wel geluidjes die in een benzineauto normaal gezien gemaskeerd of overstemd worden, zoals het rollen van de banden of de luchtweerstand.
Bij de Audi e-tron GT isoleren de Audi-teams alle chassisonderdelen die deze geluidsverstoringen kunnen overbrengen met behulp van microvezels en koppelen ze die onderdelen van elkaar los. Ze brengen een specifieke coating aan op de grille en de achterkant van de wagen om de isolatie te versterken.
Een andere geavanceerde technologie die het geluidsteam voor zowel brandstof- als elektrische voertuigen gebruikt, is de Active Noise Cancellation (ANC): dé technologie voor geluidsonderdrukking. Een systeem met ingebouwde microfoons in het dak meet het geluidsniveau, identificeert de storende geluidsgolven, en zendt vervolgens een omgekeerd geluid uit om ze te neutraliseren. Op sommige modellen kan het ANC-systeem ook bepaalde geluiden versterken om de rijervaring te verbeteren: het zal bijvoorbeeld het gevoel van versnelling van de motor accentueren.
Het lied van de weg
Geluiden wegnemen is goed, ze creëren is beter. Het geluid van knipperlichten of ruitenwissers, het gedempte dichtvallen van de deur, het aanpassen van de elektrische stoel, het soepele openglijden van het raam: het team Meet en analyseert deze akoestische componenten en past ze aan om ze helemaal op het karakter van het model en de identiteit van het merk af te stemmen.
Geluid ontwerpen lijkt in vele opzichten op hoe een dirigent een symfonie leidt. De amplitudes en frequenties moeten niet alleen relevant zijn voor elk element, maar ook met elkaar harmoniëren om uiteindelijk een homogeen en evenwichtig totaalgeluid te creëren.
Rudolf Halbmeir, een van de twee geluidsontwerpers van de Audi e-tron GT, ziet meer overeenkomsten: “Het geluid van een auto ontwerpen is volledig vergelijkbaar met het componeren van een muziekstuk. Het moet een thema hebben, maar ook een persoonlijke hook, een onmiddellijk herkenbare melodie.”
De soundtrack van vooruitgang
Een minihelikopter, een plastic buis of een synthesizer … maar liefst 32 geluiden stelden ingenieurs Rudolf Halbmeir en Stephan Gsell samen. Die klanken lieten ze vervolgens aan hun eigen algoritme lopen om zo de unieke soundtrack van de motor van de Audi e-tron GT vanuit het niets te creëren. “Toen we begonnen met het ontwikkelen van het geluid voor elektrische Audi modellen, was er helaas geen commerciële software beschikbaar. Dus hebben we onze eigen code geprogrammeerd”, legt Stephan Gsell uit.
Net als alle elektrische motoren is die van de Audi e-tron GT stil. Het duo Halbmeir-Gsell heeft daarom een geluidsidentiteit bedacht om een intense rijervaring mogelijk te maken die past bij zowel de snelheid als de versnellingen en het remmen. ‘Dankzij het algoritme dat verschillende tonen mengt en weegt, vernieuwt ons geluid zich voortdurend. Ondanks enkele overeenkomsten met muzikale composities zijn er ook verschillen, met name het feit dat het hier doorlopend geluidssignalen betreft die geen waarneembaar begin, midden of einde hebben. De Audi e-tron GT moet zich onderscheiden en herkenbaar zijn in alle rijomstandigheden. Meer nog, hij moet krachtig en fascinerend zijn.”