Primeur voor het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) bij de heropening in september 2022: een schilderij van James Ensor verkregen via Art Security Tokens, virtuele aandelen gebaseerd op blockchain-technologie van het Belgische platform Rubey. Ondertussen rijpt bij Rubey al een nieuw project dat autofans beslist zal interesseren.
tel u voor: tijdens uw bezoek aan een museum maakt u kennis met een collectie schilderijen, waarbij u gefascineerd geraakt door een bepaald werk. U neemt uw smartphone, scant de QR-code op het bordje ernaast, en enkele kliks later bent u de trotse mede-eigenaar van het schilderij. Daarna verneemt u alles over het reilen en zeilen van het werk, en na enkele jaren kunt u delen in de meerwaarde bij een eventuele verkoop. Toekomstmuziek? Nee hoor: Rubey, een samenwerking tussen advertising agency Untitled Workers Club, 2140 Consulting, en tech-ondernemer Peter Hinssen maakt dit vandaag al mogelijk.
Innovatieve financieringswijze
Hoe het idee van de Art Security Tokens ontstond? “Bij Untitled Workers Club maken we campagnes voor o.a. Toerisme Vlaanderen en een aantal musea”, vertelt Gwenn Nevelsteen (Untitled Workers Club/Rubey). “Bij de creatie van campagnes voor o.a. het Rubensjaar, het Breugeljaar en het Van Eyckjaar merkten we dat veel van de beste schilderijen in het buitenland zitten. Wij bedachten dat het een schitterende campagne zou zijn om zo’n topwerk terug te halen naar België via een innovatieve financieringswijze. Hier ontstond het basisidee, dat we uiteindelijk helemaal zelf uitwerkten. Omdat dit hoogtechnologische project zo vernieuwend was en de hoogste veiligheidseisen gesteld werden, moesten heel wat drempels overwonnen worden. Daarom duurde het 3 à 4 jaar om dit te realiseren. Uiteindelijk viel de keuze voor een eerste aankoop op het schilderij “Carnaval de Binche” van James Ensor. De totale waarde ervan bedraagt 1,41 miljoen euro, en het werk wordt voor 10 jaar in bruikleen gegeven aan het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA). Een mooie primeur voor het museum om de opening feestelijk mee in te zetten!”
Blockchain
Omdat deze technologie gloednieuw is, worden Art Security Tokens soms nog verward met bitcoins of NFT’s (Non-Fungible Tokens). Bij AST’s genieten investeerders echter een uitstekende wettelijke bescherming, in tegenstelling tot de tweede categorie.
Marcell de Vries (2140 Consulting/Rubey): “Allebei werken ze met blockchain, waarmee je de eigendom en de verplaatsingen van tokens kunt vastleggen. Maar helemaal anders dan bij cryptotokens vallen AST’s binnen een gereguleerd kader in de financiële wetgeving, net zoals bijvoorbeeld aandelen en obligaties. Hierdoor geniet je als investeerder dezelfde bescherming als bij deze traditionele financiële instrumenten. Bovendien heb je bij cryptomunten en NFT’s nooit een fysiek onderpand – alles is digitaal, de waarde is louter wat iemand ervoor wil geven – terwijl je bij AST’s een echt schilderij als onderpand hebt dat altijd verkocht kan worden. En vanaf een bepaald moment kan je die tokens ook weer verhandelen.”
Begin van een revolutie
Een andere vaak gehoorde kritiek bij crypto is het extensieve energieverbruik dat hierbij komt kijken. Dat heeft te maken met welke blockchain gekozen wordt, die van de bitcoin is bijvoorbeeld heel energie-intensief. Ook hierop heeft Rubey geanticipeerd door te kiezen voor een type dat niet veel rekenkracht nodig heeft om transacties te verifiëren, waardoor het stroomverbruik beperkt blijft.
Technologie-ondernemer en Rubey-partner Peter Hinssen ziet de toekomst alvast groot voor AST’s: “Ik ben er absoluut van overtuigd dat dit geen hype is, maar het begin van een revolutie. Technologisch zijn deze Security Tokens het ‘nec plus ultra’ van wat gaande is in de blockchain-omgeving. Maar minstens even belangrijk is het sociale element.”
Community building
Het KMSKA is het eerste museum in Europa dat koos voor deze innovatieve financieringswijze om zijn collectie te vergroten. De Ensor zal vanaf de heropening op 24 september tentoongesteld worden, zodat iedere bezoeker ervan kan genieten. Rubey ziet hier ook een nieuwe vorm van community building ontstaan. Zodra mensen mede-eigenaar zijn van een kunstwerk, voelen ze zich hier emotioneel mee verbonden. Ze krijgen daarom regelmatig updates over het werk: wanneer het naar het buitenland reist, als er wetenschappelijk onderzoek rond gebeurt … Het KMSKA zal de tokenhouders ook uitnodigen om samen het schilderij te komen bewonderen.
Rubey wilde deze investering bovendien toegankelijk maken voor iedereen: vanaf €150 kunnen mensen al mede-eigenaar worden. “We bereiken heel verschillende soorten mensen: sommigen doen het voor de investering, anderen omdat ze een relatie hebben met het KMSKA, of omdat ze fan zijn van het schilderij zelf. Het mooie is dat er ook veel oudere mensen zijn die het zien als een soort van legacy naar hun kinderen of kleinkinderen. Aan de hand van die tokens kunnen ze dat culturele aspect doorgeven”, vertelt Gwenn Nevelsteen.
Geheim nieuw project
Na de succesvolle start zijn er al volop toekomstplannen bij Rubey. “Het is onze ambitie om dit aan te bieden aan musea in heel Europa, omdat de wetgeving in alle landen ongeveer gelijk is. We zien het potentieel om een sterk platform te worden op verschillende niveaus, en dat is absoluut onze bedoeling. Op dit moment hebben we al investeerders uit verschillende landen die deze tokens hebben gekocht.”
En dan wil ze graag nog een tipje van de sluier lichten over een nog geheim project. “Het plan is om straks aandelen voor een tweede schilderij aan te bieden, en ook … voor een wagen. Uiteraard geen wagen die je in de straat ziet rijden, maar een die thuishoort in een museum. Momenteel zijn we dit nog volop aan het onderzoeken, maar jullie horen er nog van,” glimlacht Gwenn.
Ook mede-eigenaar worden van “Carnaval de Binche” van James Ensor?
Het is nog steeds mogelijk om te investeren in de Art Security Tokens van het werk.