Marc Lichte, hoofd design bij AUDI AG, is gebeten door zeilen en behaalde tijdens de Kiel Week drie overwinningen in zijn klasse. Welke overeenkomsten ziet hij tussen boten en wagens?
Bij het ontwerpen van zowel auto's als boten is één ding belangrijk: de stroming van respectievelijk wind en water moet achteraan op een gedefinieerde manier worden afgebroken. Marc Lichte bekijkt stromingssimulaties op een digitale powerwall in een studio van de ontwerpafdeling van Audi.
Bij het ontwerpen van zowel auto's als boten is één ding belangrijk: de stroming van respectievelijk wind en water moet achteraan op een gedefinieerde manier worden afgebroken. Marc Lichte bekijkt stromingssimulaties op een digitale powerwall in een studio van de ontwerpafdeling van Audi.
Sinds zijn kindertijd is Marc Lichte een gepassioneerde zeiler, en al bijna tien jaar definieert hij met evenveel passie als autodesigner de designtaal van Audi. Zijn wereld draait om vormen, hij creëert ze en speelt ermee. Vormen van schepen die elegant door het water snijden, en vormen van auto's die efficiënt door de wind bewegen. De vraag rijst dus of Marc Lichte zich toelegt op schoonheid of prestaties? "Het is geen kwestie van of/of." Ik ben blij als beiden perfect samenkomen. Voor mij draait zeilen altijd om prestaties. Ik vaar alleen met razendsnelle boten. Maar al mijn boten moeten ook bijzonder esthetisch zijn. Dit geldt eveneens voor Audi: één van de kernwaarden van het merk is topprestaties. "Maar ook maximale esthetiek."
Vlak voor de Kiel Week, een van de grootste zeilevenementen ter wereld, hebben we een korte ontmoeting met Marc Lichte in een Audi Design Studio in Ingolstadt. De Kieler Fjord was jarenlang de thuishaven van Marc Lichte. Dit jaar vaart hij tijdens de Kiel Week met zijn nieuwe jacht, een tien meter lange oceaanracer. Later heeft hij nog een afspraak met Dr. Moni Islam, hoofd Ontwikkeling Aerodynamica/Aero-akoestiek bij Audi (zie video). Maar er is nog tijd om te praten over boot- en autodesign, over efficiëntie, stroming, aerodynamica - en ook over perfectie. Want dat is wat Marc Lichte inspireert: zo dicht mogelijk bij de perfectie komen. "Topprestaties gecombineerd met maximale esthetiek," vervolgt Lichte. "En topprestaties betekent ook: verbeteren tot in de details." Hij benadrukt dit om duidelijk te maken dat er geen enkele ruimte is voor compromissen. Hij heeft maximale verwachtingen rond esthetiek, prestaties, alles wat hij creëert, en alles wat hem omringt.
De wind voelen om het jacht snel te laten varen: Marc Lichte is een zeiler in hart en nieren.
Een verlenging aan de achterkant van de boot vermindert de turbulentie en verbetert zo de prestaties.
De wind voelen om het jacht snel te laten varen: Marc Lichte is een zeiler in hart en nieren.
Een verlenging aan de achterkant van de boot vermindert de turbulentie en verbetert zo de prestaties.
Marc Lichte
Esthetische prestaties van een boot: op zijn achtste verbeterde Marc Lichte al de raceboot die hem door zijn club was toegewezen, gebruikte hij stopverf om de randen aan de achtersteven te corrigeren, en schilderde deze volgens zijn ideeën. Dat deed hij daarna met elke boot waarmee hij voer: “Elke boot verbeter ik, tot in de details. Altijd." Er is geen enkele ruimte voor compromissen: Lichte creëerde zelfs de vlaggenmast aan de achtersteven van zijn nieuwe jacht op maat. Aangezien deze technisch vrij onbelangrijk is, wordt deze meestal gemaakt van glasvezelversterkt plastic, aluminium of roestvrij staal. Om prestatie redenen is deze nu gemaakt van carbon, in een aerodynamisch geoptimaliseerde vorm. “Ik ga volledig voor een lichtgewicht ontwerp van mijn jacht.” Overigens ook om esthetische redenen: “Het jacht zelf is wit, maar ik hou werkelijk alle opbouwelementen zwart!” Marc Lichte heeft dan ook aandacht voor elk detail.
Marc Lichte schetst een wagen in de salon van zijn jacht.
Digitale simulatie van de luchtstroom aan de achterzijde van de Audi Q8 Sportback e-tron.
Marc Lichte schetst een wagen in de salon van zijn jacht.
Digitale simulatie van de luchtstroom aan de achterzijde van de Audi Q8 Sportback e-tron.
De esthetische prestaties van een auto: Audi aerodynamica specialisten bedachten de zogenaamde 'air curtains' aan de zijkanten van de neus van de auto, dit zijn inlaten die de lucht van vooraan naar de wielkasten leiden, om de stroom te optimaliseren. Marc Lichte merkt op: "Deze input uit de windtunnel is een ingenieus aerodynamisch detail. Dit passen wij toe op het ontwerp van al onze elektrische auto's. Het is een belangrijk kenmerk dat aangeeft dat deze auto efficiënt is.” In een zeer vroeg stadium van de ontwikkeling van een nieuwe auto, plaatsen Audi ontwerpers steevast verschillende modellen in de windtunnel; het ontwerp met de beste luchtweerstandscoëfficiënt gaat vervolgens in productie. 'Aerosthetica' noemen ze dit intern - esthetiek die voortkomt uit de windtunnel.
Marc Lichte optimaliseert elke boot tot in de puntjes. Carbonzeilen verbeteren niet alleen de prestaties, maar bieden ook een antwoord op de vraag van Lichte naar maximale esthetiek.
Marc Lichte optimaliseert elke boot tot in de puntjes. Carbonzeilen verbeteren niet alleen de prestaties, maar bieden ook een antwoord op de vraag van Lichte naar maximale esthetiek.
Lichte wijst erop dat de vorm van een boot geoptimaliseerd kan worden om te zorgen dat de boot zo efficiënt mogelijk door het water glijdt: “We gebruiken windtunnels bij de ontwikkeling van een auto, en sleeptanks bij de ontwikkeling van boten.” De ontwerper kent het klappen van de zweep als het gaat over de overeenkomsten tussen een goed bootdesign en een goed wagendesign: “De basis van goed design zit in de verhoudingen. Dat geldt zowel voor boten als voor auto's.”
Het ideale bootdesign, volgens Lichte, is: hoe vlakker de romp, hoe esthetischer. De boot moet extreem slank zijn, met weinig volume in het voorschip, en de focus moet liggen op het breedste punt, met een gedefinieerde rand op de achtersteven. “Het moet een harmonieuze uitstraling creëren.” Daarnaast zegt hij: “Als we naar auto's kijken, is het niet zoveel anders: een platte auto is efficiënter, aerodynamischer. Prominente lijnen creëren een knappe vorm. "De luchtstroming moet zo lang mogelijk op de zijkanten en het dak blijven – en uiteindelijk op een vooraf bepaalde manier afbreken.” Lengte bepaalt snelheid – dit geldt zowel voor het ontwerp van een boot als voor een auto.
Voordat Marc Lichte moet vertrekken naar zijn afspraak bij de aerodynamica specialist, hebben we nog een laatste vraag: hoe maakt u efficiëntie esthetischer? “Mijn filosofie is: als vorm en functie – en bij functie hoort ook een goede aerodynamica – in perfecte harmonie zijn, is het een goed ontwerp. Vorm volgt functie. Dat is wat ons allemaal drijft hier bij Audi.”"