Al twee decennia lang is de Audi RS 6 synoniem van compromisloze prestaties en alledaagse bruikbaarheid. Sinds zijn debuut in 2002 stuwt dit model de adrenaline van fans de hoogte in. Volgend jaar nemen we afscheid van de vierde generatie én van de laatste Audi V8-motor in dit segment. Teken nu in op een van de allerlaatste exemplaren.
Kort na de millenniumwissel kreeg het toenmalige quattro GmbH (nu: Audi Sport GmbH) de vraag welk model een sportieve upgrade zou krijgen, in navolging van de Audi RS 4. Op dat moment was autosport zeer belangrijk voor het merk met de vier ringen. In 1999 behaalde Audi meteen de overwinning tijdens zijn eerste deelname aan de 24 Uur van Le Mans, een prestatie die het zou overdoen in 2000, 2001 en 2002. Met 13 overwinningen was Audi het op één na succesvolste team aller tijden in Le Mans op dat moment, na Porsche. De opdracht voor quattro GmbH bleek een gedroomde kans om de opgedane autosportervaring toe te passen in een model dat kon uitpakken met grensverleggde prestaties, maar ook geschikt was voor het dagelijkse leven.
Het antwoord van de ingenieurs van quattro GmbH: de allereerste Audi RS 6, die in 2002 zijn debuut maakte als Berline en Avant. Hierbij werd het twin-turbo-principe geïntegreerd in een V8, met als resultaat een vermogen van 331 kW (450 pk). Deze krachtbron, geproduceerd bij het Engelse Cosworth, zorgde voor een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,7 seconden via een standaard vijftraps tiptronic. Er werd ook veel aandacht besteed aan de ophanging. De hydraulische Dynamic Ride Control (DRC), vandaag nog steeds een RS-specifieke ophangingstechnologie, zorgde voor een baanbrekende innovatie. In 2004 volgde de Audi RS 6 plus, met een vermogen van 353 kW (480 pk) en een elektronisch begrensde topsnelheid van 280 km/u.
Zes jaar later was het de beurt aan de tweede generatie Audi RS 6, opnieuw beschikbaar als Avant en Berline. Toen de krachtigste in serie geproduceerde Audi, met de Avant als krachtigste break ter wereld. Zijn twin-turbo V10 met directe injectie leverde 426 kW (580 pk) vermogen en 650 Nm koppel, hoger dan de toenmalige Audi R8. Hiermee spurtte hij van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden, met een topsnelheid van 280 km/u. In 2010 volgde nog een versie met een topsnelheid van 303 km/u. Een razendsnel schakelende zestraps tiptronic bracht het vermogen over op de quattro vierwielaandrijving. De wagen was optioneel uitgerust met koolstofvezel-keramische remschijven, en standaard met sportophanging met Dynamic Ride Control (DRC). De bestuurder kon hiermee de eigenschappen van de dempers in drie standen aanpassen via het MMI-bedieningssysteem. Net als zijn voorganger werd hij geproduceerd in Neckarsulm, met de finale montage in de quattro GmbH werkplaats.
De derde generatie van de Audi RS 6 Avant opende een nieuw hoofdstuk op technologisch vlak. Dit model had weliswaar twee cilinders minder dan zijn voorganger - en 15 kW (20 pk) minder vermogen - het lagere gewicht en de betere aslastverdeling zorgden toch voor een verbetering van de dynamiek. Zijn twin-turbo V8 puurde 412 kW (560 pk) uit vier liter cilinderinhoud, en schakelde bij lage belasting tijdelijk vier cilinders uit om te zorgen voor een betere efficiëntie. Het vermogen werd overgebracht door een snel schakelende achttraps tiptronic en een verfijnde quattro-vierwielaandrijving. Een nieuwigheid voor de derde generatie: klanten wilden wat meer comfort, dus werd luchtvering voor het eerst standaard ingebouwd.
In 2019 rolde de vierde generatie van de Audi RS 6 van de band. Deze indrukwekkende nieuwe versie is uitgerust met een vierliter biturbomotor, die 600 pk en 800 Nm koppel levert. Bovendien beschikt deze generatie voor het eerst over een 48-volt mild hybrid-systeem dat de efficiëntie van de wagen verder verbetert. Hoewel de Audi RS 6 Avant iets zwaarder is dan zijn voorgangers, is hij niet minder krachtig: hij accelereert in slechts 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u, en in 12 seconden naar 200 km/u.
En het design? Terwijl de vorige generaties C5, C6 en C7 nog duidelijk in het verlengde lagen van de klassieke Avant modellen, wekt de C8 een andere indruk: zelfs niet-kenners zien meteen dat dit geen “gewone” Audi A6 Avant is. Enkel het dak, de voordeuren en de achterklep van deze laatste komen terug in de Audi RS 6 Avant. De overige onderdelen werden speciaal aangepast, de carrosserie werd maar liefst acht centimeter breder, en de wagen kan ook uitgerust worden met Matrix ledkoplampen met laserlight.
In 2025 nemen we helaas afscheid van dit iconische model, maar de laatste exemplaren zijn op dit moment nog bestelbaar … als u ten minste even snel bent als de Audi RS 6 Avant. Voor liefhebbers van ultieme prestaties biedt het merk ook een performance-versie van de Audi RS 6 Avant (C8) aan. Met zijn 630 pk en 850 Nm koppel overtreft deze de stoutste verwachtingen. Hij accelereert in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u en zorgt voor intense sensaties. De topsnelheid is begrensd op 280 km/u, voor een opwindende en tegelijk gecontroleerde rijervaring.