Als er één Audi model is waar elke rallyfan van droomde in de jaren ’80, dan is het wel de legendarische Audi Sport quattro S1 E2. Een wagen die ook de Amerikaanse rallyrijder - en sinds kort Audi ambassadeur - Ken Block kippenvel bezorgde. Na een ritje met deze droomwagen én enkele andere buitengewone privileges zal hij zich z’n nieuwe partnership vast niet beklagen.
Geen nood als de naam Ken Block niet meteen een belletje doet rinkelen. Naast medeoprichter van het skate- en snowboardmerk DC Shoes is Block een professionele rallyrijder in de Hoonigan Racing Division (voorheen Monster World Rally team). Zijn grootste bekendheid haalt hij echter uit zijn razend populaire “Gymkhana”-videos op YouTube. Hierbij draait alles rond driften met een wagen op een afgesloten terrein, met ongekende precisie.
Audi Sport quattro S1 E2
Wellicht het meest iconische model uit de autosportgeschiedenis van het merk met de vier ringen is de Audi Sport quattro S1 E2. Op en top gebouwd voor de racerij, met een verkorte wielbasis, uitgebouwde wielkasten, een gigantische achterspoiler, en een waanzinnige krachtbron. Kortom, een echt beest. Met deze wagen won Walter Röhrl o.a. de Rally van San Remo en de Pikes Peak International Hill Climb. Bovendien inspireerde hij Ken Block om te starten met rallyrijden.
Mooie verrassing voor de kersverse Audi ambassadeur: een uitnodiging om plaats te nemen achter het stuur van zijn kinderdroom, en te ervaren hoe de Audi Sport quattro S1 E2 rijdt op circuit. Om het feest helemaal compleet te maken, werd de Amerikaanse driftkoning ook nog eens getrakteerd op een ritje met de ultra-geheime Audi Group S rally car prototype. Deze werd ontworpen als een nóg extremere evolutie van de Audi Sport quattro S1 E2, maar werd uiteindelijk nooit ingezet op een rallycircuit.
Audi S1 e-tron quattro Hoonitron Prototype
Alsof dit alles nog niet voldoende was, werd bij Audi ook nog eens een unieke wagen voor Ken Block ontworpen. Deze luistert naar de naam Audi S1 e-tron quattro “Hoonitron”, een combinatie van Ken Block’s teamnaam “Hoonigan” en de “e-tron” van Audi. Talloze designelementen van het prototype refereren aan de Audi Sport quattro S1 Pikes Peak, bijvoorbeeld de gigantische spoilers, opvallende wielkasten en verstralers, maar verder knipoogt dit model volop naar de toekomst. Zo is hij bijvoorbeeld gebouwd in carbonvezel en uitgerust met twee elektromotoren, in plaats van een brullende vijfcilinder.
"Audi gaf me de kans om de wagen een paar dagen te testen in Duitsland", vertelt Ken Block. "Ik ben vertrouwd met wagens met heel uiteenlopende verbrandingsmotoren en transmissies, maar hier waren er veel nieuwe dingen te leren. Vanuit stilstand onmiddellijk tegen 150 km/u een donut draaien, enkel met mijn rechtervoet op het gaspedaal, is een totaal nieuwe ervaring voor mij.”
Fans zullen binnenkort het resultaat met eigen ogen kunnen zien op YouTube. Onder de werktitel “Elektrikhana” gaan Ken Block en zijn team een video produceren in zijn beroemde Gymkhana-reeks, met de Audi S1 e-tron quattro Hoonitron in de hoofdrol.
Invloed van Michèle Mouton
Dankzij haar vader kreeg Lia de autosport met de paplepel ingegeven. Maar ook een iconische pilote als Michèle Mouton heeft een invloed op hoe ze naar de sport kijkt. In de bergen rond San Remo volgt Mouton hetzelfde parcours als Lia Block, maar wel in de Audi Sport quattro S1 – het historische racemodel waarop de Audi S1 e-tron quattro Hoonitron geïnspireerd is. Lia Block: “Ik was me pas volledig bewust van haar impact toen ik me verder verdiepte in het rallyrijden. Het verhaal van Michèle Mouton boeit me omdat ik veel overeenkomsten tussen ons zie, zeker omdat we onze carrières allebei op jonge leeftijd gestart zijn. Ze heeft zichzelf in de autosport nooit enkel als vrouw gezien, maar gewoon als een van de piloten. Ik voel ook deze mindset. Mijn doel is niet om de beste vrouw of het beste meisje in mijn autosportdiscipline te zijn; ik wil gewoon de beste zijn.”
Elektrificatie in het rallyrijden
Tot slot deelt Lia Block nog haar visie op de toekomst van de autosport, gezien de vooruitgang op het vlak van elektrificatie en de potentiële impact ervan op rallyrijden: “De toekomst van de autosport is fascinerend als je bedenkt hoever we nu staan, vooral met pioniers als Audi die de quattro vierwielaandrijving introduceerden. Ik ben benieuwd naar de toekomst nu steeds meer bedrijven nieuwe technologieën verkennen, en hoe deze het racen zullen bepalen, vooral voor piloten. Elektrificatie zou voor een aanzienlijke sprong in de prestaties kunnen zorgen, vergelijkbaar met de introductie van vierwielaandrijving in de rallysport. Er zijn uiteraard nog steeds uitdagingen om te overwinnen, zoals het rijbereik dat nodig is voor rallysport op het hoogste niveau. Maar ik geloof dat als we elektrificatie kunnen introduceren in rallywagens, dit voor een revolutie zal zorgen in de manier waarop we rijden en met elkaar concurreren.”