Het Goodwood Festival of Speed is een van de grootste en bruisendste autosportevenementen ter wereld. Recent trok de Audi S1 Hoonitron, ook als hommage aan de begin dit jaar overleden Ken Block, er alle aandacht. Tom Kristensen zat achter het stuur en vertelt over zijn deelname.
Goodwood Estate ligt in het Zuid-Engelse graafschap West Sussex en is de locatie van het wereldberoemde Festival of Speed, de Goodwood Revival en Glorious Goodwood. In 2023 genoten de bezoekers van de Audi S1 Hoonitron in actie met Tom Kristensen achter het stuur.
Goodwood Estate ligt in het Zuid-Engelse graafschap West Sussex en is de locatie van het wereldberoemde Festival of Speed, de Goodwood Revival en Glorious Goodwood. In 2023 genoten de bezoekers van de Audi S1 Hoonitron in actie met Tom Kristensen achter het stuur.
Kun je, voor wie het nog niet kent, uitleggen waarom het Festival of Speed zo bijzonder is?
Op Goodwood draait het niet alleen om auto’s en techniek, maar vooral om mensen die dol zijn op auto’s. Die menselijke touch maakt het verschil. Daar zorgt Charles wel voor.
Je bedoelt Charles Richmond, the Duke of Richmond, de organisator van het festival.
Ja. Na onze eerste ontmoeting was ik meteen fan van hem en dat is nu al jarenlang zo. Dankzij hem en de mensen die hij heeft aangetrokken is het gehele evenement geworden tot wat het nu is. Ik beschouw het hier een beetje als mijn tweede huis.
Aha! Dan ben je zeker vaak hier in Zuid-Engeland te vinden?
O ja, ik kom hier meerdere keren per jaar, voor alle autosportevenementen die er zijn. Dit is een unieke locatie. Er zijn paarden, de Revival en zelfs Goodwoof, een hondenfestival. Autosport zit de familie hier in Goodwood House in het bloed.
Voor alle autosportfestivals die er zijn, reist Tom Kristensen diverse keren per jaar naar Goodwood. Hij houdt van de bijzondere sfeer en benaderbaarheid door fans.
Op de deuren van de Audi S1 Hoonitron staat een verwijzing naar Ken Block. Hij was nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze auto.
Voor alle autosportfestivals die er zijn, reist Tom Kristensen diverse keren per jaar naar Goodwood. Hij houdt van de bijzondere sfeer en benaderbaarheid door fans.
Op de deuren van de Audi S1 Hoonitron staat een verwijzing naar Ken Block. Hij was nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze auto.
Tom Kristensen
Audi nam onder andere de Audi S1 Hoonitron mee naar Goodwood 2023. De meesten zullen die nooit eerder hebben zien rijden. Wat is het voor een auto?
De auto is in sterke mate geïnspireerd door de driftwereld, vandaar ook de input die Ken Block heeft geleverd. Ik meen dat het de krachtigste volledig elektrische driftauto is. Je ziet er ook invloeden in terug van de Audi Sport Quattro S1-rallyauto, het beroemde Pikes Peak-model. Ik beschouw dit als een futuristische elektrische versie ervan.
Je bent er de legendarische Goodwood Hill mee opgereden. Vertel!
Nou, de auto is zeer wendbaar, heeft een enorm koppel en voelt vanaf de eerste meter zeer ‘peaky’. Om te driften zit er een uiterst efficiënte handrem in en de zachte vering absorbeert alle hobbels en sprongen. Wat dat betreft is dit echt een gemeen apparaat en dat is cool om mee te maken. Eigenlijk had Ken erin moeten rijden en hij dacht dan ook mee over de ontwikkeling. Het was daarom een grote eer dat Audi me heeft gevraagd om er tijdens het Festival of Speed in te rijden.
Wat vind je het indrukwekkendste eraan?
Met een kleine vingerbeweging schakel je tussen vierwiel- en achterwielaandrijving. En net zo eenvoudig kies je uit voor- en achteruitrijden. De eerste keer wist ik niet wat me overkwam, zo snel als dat achteruitrijden gaat. Het allerindrukwekkendst is toch wel de fenomenale acceleratie. In combinatie met vierwielaandrijving is er een gigantisch koppel. Zo’n auto heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
Je zag de Audi S1 Hoonitron voor het eerst tijdens opnamen van Ken Blocks Elektrikhana, een film waarin jij ook even opduikt. Hoe was dat?
Nou, ik wist niet eens wat een cameo was. Dat heeft mijn zoon me moeten uitleggen. Ik arriveerde kort na middernacht op de set in Las Vegas, want de opnamen waren ’s nachts. Ik had Ken al eerder ontmoet, ook hier op Goodwood, dus we kenden elkaar, maar de Hoonitron had ik alleen nog maar op foto’s en ontwerptekeningen gezien.
Hoe verliepen die nachtelijke filmopnames?
We aten met z’n allen wat op een parkeerplaats achter de Strip. We praatten over de auto en heel veel andere zaken, zoals over zijn dochter en hoe goed zij het doet in de rallycross, over Le Mans en de auto’s waarin we reden. Hij vertelde dat hij naar Audi Tradition in Ingolstadt was geweest en daar oude racewagens had bekeken. Tegen halfvijf waren er opnames op de beroemde kruising van Tropicana Avenue met Las Vegas Boulevard. Blijkbaar is dat een van de grootste kruisingen in de Verenigde Staten. Toen waren alleen Ken en ik er, komende uit alle richtingen en onder verschillende drifthoeken. Dat was dikke pret. We hadden een leuke uitgaansnacht, daar in Las Vegas.
Tijdens het Festival of Speed concentreert de actie zich rondom de heuvelklim. Dit jaar reed Tom Kristensen de twee kilometer lange Goodwood Hill op in de Audi S1 Hoonitron.
Tijdens het Festival of Speed concentreert de actie zich rondom de heuvelklim. Dit jaar reed Tom Kristensen de twee kilometer lange Goodwood Hill op in de Audi S1 Hoonitron.
Je hebt op Goodwood niet alleen in de S1 Hoonitron gereden, maar ook de Le Mans-historie gevierd.
Het was fantastisch om daar het eeuwfeest van Le Mans te vieren. Le Mans en Audi hebben samen een geweldige geschiedenis. Het is verbazingwekkend wat Audi daar met al zijn auto’s heeft bereikt, van de Audi R8 LMP1 en de Audi R10 TDI tot en met de Audi R18 e-tron quattro. Ik heb in allemaal gereden. Het was prachtig om Goodwood Hill omhoog te gaan in de auto waarmee Audi in 2000 voor het eerst op Le Mans won. Een fijne hernieuwde kennismaking met deze auto die me altijd kippenvel bezorgt. Ik zit er graag in. Ik vind zelfs de wachttijd voor de start mooi. Er zijn maar weinig auto’s waarin ik al tevreden ben door er alleen maar in plaats te nemen en de Audi R8 LMP1 is daar een van.
Wat betekende het Le Mans-tijdperk voor jou persoonlijk?
Ik hield van elke minuut racetijd. Het was een voorrecht om die tijd mee te maken. Ik ben er trots op en ik kijk er tevreden op terug. Voor een coureur wordt het een tweede natuur om altijd alert te zijn. Je leert om in het hier en nu te leven, of in elk geval tot aan het volgende rempunt en de volgende bocht. Het was een onvergetelijk tijdperk. Wat een adrenaline, wat een energie en wat een passie.
‘100 jaar 24 uur van Le Mans’ was een van de hoofdthema’s op Goodwood 2023. Tom Kristensen won in 2000 in de Audi R8 LMP1 de eerste Le Mans voor Audi.
Het festival viert toekomst en verleden. Daarom had Audi diverse Le Mans-racers meegebracht (eerste drie op de voorgrond), rallyauto’s en Dakar-deelnemer Audi RS Q e-tron (helemaal achteraan).
‘100 jaar 24 uur van Le Mans’ was een van de hoofdthema’s op Goodwood 2023. Tom Kristensen won in 2000 in de Audi R8 LMP1 de eerste Le Mans voor Audi.
Het festival viert toekomst en verleden. Daarom had Audi diverse Le Mans-racers meegebracht (eerste drie op de voorgrond), rallyauto’s en Dakar-deelnemer Audi RS Q e-tron (helemaal achteraan).
Welke toekomst heeft de autosport?
Ik ben van nature positief gestemd. De autowereld, inclusief de autosportactiviteiten, bevindt zich in de overgang naar een nieuwe, duurzamere fase. Het zit in het creatieve DNA van Audi om altijd met nieuwe ideeën en oplossingen te komen. Waar de sportwereld dan weer ideaal voor is, want er is geen betere plek om dingen snel te ontwikkelen en te verbeteren. Als autocoureur sta ik open voor nieuwe technieken en een andere aanpak. Er zijn momenteel interessante ontwikkelingen gaande in de mobiliteitswereld. Hier op Goodwood krijg je daar soms al een voorproefje van.