Wist u dat ons land enkele supertalenten in het mountainbiken telt? Eén van onze wereldtoppers is MTB’er Thomas ‘Tommy G’ Genon, actief in de zeer uitdagende disciplines slopestyle en freeride. Don’t try this at home.
Met 7 Crankworx slopestyle-medailles, 10 Red Bull Rampage-starts en één algemene overwinning op de Freeride Mountainbike (FMB)-wereldtournee op zijn naam, is Thomas Genon een grote naam in het mountainbiken. Deze wedstrijden doen niet meteen een belletje rinkelen? Geen angst! Die zal u wel voelen wanneer u de tricks in zijn online video’s bekijkt.
Wanneer we Thomas Genon – internationaal bekend als Tommy G – interviewen, bevindt hij zich in Zuid-Frankrijk, waar hij een terrein heeft om in ideale omstandigheden te trainen. Hoe het voor hem gestart is? “Als kind was ik al een grote fan van fietsen. Mijn vader reed met enduro motorfietsen, en zette me al vrij vroeg op twee wielen. In een nabijgelegen dorp bevond zich de mountainbikeschool van Patrick Maes, de vader van Martin Maes, vice-wereldkampioen enduro MTB. Daar kreeg ik mijn basis. Patrick trainde ons op afdalingen, sprongen, kleinere skateparken … Hij leerde ons de basisprincipes, en de mix ervan creëerde een fundament voor bijna elke discipline. Uiteindelijk startte ik in slopestyle. Hierbij leg je een geprepareerd parcours af met obstakels en jumps, waarop riders allerlei tricks uitvoeren. Deze discipline kan perfect in België, en leverde mij m’n eerste nationale successen op. Later kwam freeride MTB, waarbij de trajecten veel minder worden aangelegd door mensen en machines, maar zich in meer natuurlijke omgevingen bevinden. Ook de fietsen zijn helemaal anders: voor slopestyle is dat een kleine fiets, enkel uitgerust met de essentie: achterrem, geen versnellingen, niet veel vering ... Bij freeride is dat een downhillfiets met grote banden.”
Uiteraard vereisen extreme sporten een grondige voorbereiding om knappe prestaties neer te zetten, en zo te scoren tijdens wedstrijden. Thomas: “Voor mij bestaat mijn discipline voor 60% uit sport, en 40% kunst. Dat laatste omdat de beoordeling van de tricks eerder subjectief is, je houdt van een bepaalde uitvoering of niet. Mijn voorbereiding lijkt een beetje op gymnastiektraining, maar wel als autodidact, zonder trainer. De tricks die ik graag wil leren, die bestaan. Het is jezelf voortdurend afvragen: wat is nodig om die trick uit te voeren? En je moet uiteraard in goede conditie zijn, met blessures kunnen omgaan, en je omringen met mensen die je kunnen helpen. En dan is er het technische aspect. Ik denk dat een van mijn sterke punten de vlekkeloze uitvoering is: zorgen dat je niet rommelig rijdt of landt. Het is een beetje zoals bij turnen … als je neerkomt en daarna nog twee stappen zet, oogt dat minder mooi dan wanneer je perfect landt. Ook creativiteit en originaliteit zijn enkele van mijn sterktes: dingen brengen die je niet elke dag ziet. Via sociale netwerken zie je tegenwoordig vanalles, dus iets nieuws brengen zorgt vaak voor een verrassing en wordt daarom beloond. Hierbij gaat het mij niet zozeer over nieuwe tricks uitvinden, maar bijvoorbeeld bestaande tricks op een nieuwe manier uitvoeren.”
Voor sporten waarbij een kleine fout grote gevolgen kan hebben, heeft de evolutie van de materialen uiteraard een grote invloed op de veiligheid. Volgens Thomas is een belangrijke vernieuwing van de laatste jaren de grotere bereikbaarheid van ‘airbags’. Deze opblaasbare constructies laten MTB’ers toe om nieuwe tricks te proberen en te oefenen zonder het risico op een gevaarlijke val. Daarnaast zijn ook de fietsen enorm geëvolueerd. “Slopestyle en freeride zijn geen gemotoriseerde sporten zoals motocross of rally, en toch kosten onze fietsen al snel zo’n 10.000 euro. Daarvoor heb je dan wel topmateriaal. Je wil niet dat je materiaal het laat afweten, je wil dat het state-of-the-art is. Ook mentaal helpt het om te rijden op iets dat perfect werkt. Het is net zoals wanneer je in een Audi stapt: hier zijn ook veel zaken die voor prestaties zorgen, die je niet ziet. Maar vóór je de wagen start, geniet je al van erin te zitten. Bij een fiets is dat net zo: het enthousiasme dat je voelt om op de fiets te stappen, is belangrijk. Het vertrouwen dat je erin hebt, dat je weet dat dit echt de fiets is die je nodig hebt voor jouw discipline. Bovendien zijn de fietsen enorm geëvolueerd. Als je de huidige modellen in de hogere gamma’s vergelijkt met die van 10 jaar geleden, dat is een wereld van verschil. Alleen al op het vlak van de remmen bijvoorbeeld.”
Eén van de meest tot de verbeelding sprekende freeride MTB-events blijft de Red Bull Rampage, dat elk jaar plaatsvindt op een ruig terrein in het Amerikaanse Utah. Op uitnodiging creëren de allerbeste riders ter wereld er hun eigen traject – of line – in een ruwe bergwand, en voeren er zeer complexe tricks uit. Een podiumplaats op deze wedstrijd blijft iets waar Thomas nog steeds op hoopt. “Ik heb al tien keer deelgenomen aan de Red Bull Rampage en goed gereden, maar ik stond nog nooit op het podium. Ik werd drie keer vijfde, twee keer zesde … behoorlijk frustrerend. Eigenlijk wil ik graag nog een trofee van deze wedstrijd kunnen verzilveren. Geen evidentie, want je krijgt maar één keer per jaar de kans. Het is als een wielrenner in de Ronde van Frankrijk die absoluut wil scoren op de Champs-Elysées.” Een ander doel dat Thomas zichzelf stelt, is blijven evolueren in freeride: “Er zijn nog steeds veel tricks en manieren van rijden waarvan ik denk dat ik ze echt kan verbeteren. Vertaalt zich dat onmiddellijk in een resultaat in een bepaalde wedstrijd? Ik denk het niet. Maar eigenlijk zou ik dat nog willen doen: vooruitgang boeken in bepaalde kleine gebieden. Ach, het is misschien een cliché, maar hoop doet leven,” besluit Thomas.
Wilt u ook graag offroad rijden op twee wielen? Dan kunt u kiezen voor de Audi electric mountain bike powered by Fantic. Dankzij z’n robuuste constructie, verende voorvork en schokdemper is deze fiets klaar voor elke uitdaging. Bovendien maakt zijn lichtgewicht kader en krachtige motor snelle prestaties mogelijk op elk terrein.