Audi Q8 e-tron edition Dakar: hommage aan een legende > Audi Sport > Audi België
Audi België Audi Sport
Audi Q8 e-tron edition Dakar: hommage aan een legende

Audi Q8 e-tron edition Dakar: hommage aan een legende

Met de Audi Q8 e-tron edition Dakar, een opvallende en volledig elektrische SUV, benadrukt Audi zijn band met de legendarische Dakar Rally. De speciale uitvoering voelt zich zowel op de weg als in het terrein thuis.

Tekst: AUDI AG - Vertaling en bewerking: Stefan Wilms - Foto's: AUDI AG Leestijd: 8 min

De Audi Q8 e-tron edition Dakar wordt in Nederland niet door Audi aangeboden.

Audi Q8 e-tron edition Dakar

De Dakar Rally is de zwaarste marathonrally ter wereld. Audi doet sinds 2021 actief mee met als doel om de autosport consistent verder te elektrificeren. Dat is ook precies de reden dat de nieuwe speciale editie waarmee Audi de Dakar Rally eert, volledig elektrisch is.

De Audi Q8 e-tron edition Dakar is aangepast om ook op onvaste ondergrond, zoals gravel en sneeuw, goed uit de voeten te kunnen. De auto is voorzien van stevige General Grabber AT3 all-terrainbanden. Deze bieden extra grip en vergemakkelijken wegrijden, remmen en sturen op gravel en sneeuw. Daarnaast vergroten ze de bodemspeling van de Audi Q8 e-tron edition Dakar met 31 millimeter. De hindernishoek is 19 graden en de doorwaadhoogte 300 mm. In combinatie met de aanloophoek van 20 graden, een indicatie voor de maximale hellingshoek die een auto vanaf een vlak uitgangspunt aankan zonder dat carrosseriedelen de grond raken, en een afloophoek van 26 graden deinst de elektrische SUV niet terug voor stoere actie in licht terrein.

De bijzondere variant is buiten Nederland leverbaar in Siambeige metallic, Mythoszwart metallic en Magneetgrijs. Als hommage aan de Audi RS Q e-tron, de Dakar-rallyauto, is bovendien een unieke wrap te bestellen. Deze is beschikbaar op 99 auto’s. Op de D-stijlen is af te lezen om welk exemplaar uit deze beperkte serie het gaat.

Offroadcapaciteiten Audi Q8 e-tron edition Dakar

Bodemspeling

220

mm

De maximale ruimte tussen het laagste punt onder de auto en de ondergrond.

Doorwaadhoogte

300

mm

De maximale waterdiepte waar de auto doorheen kan zonder dat water de auto binnendringt.

Hindernishoek

19

graden

De knik waarover de auto kan rijden zonder dat de bodem aanloopt.

Vooraanzicht van de Audi Q8 e-tron edition Dakar.
A/T-banden op de Audi Q8 e-tron edition Dakar.
De techniek van de Audi Q8 e-tron edition Dakar

Vermogen

300

kW

Met de boostfunctie actief.

Acceleratie

5,9

s

Van 0 naar 100 km/h op A/T-banden.

Netto accu-inhoud

106

kWh

WLTP-actieradius 487 km, afhankelijk van bandensoort.

De Audi Q8 e-tron edition Dakar is gebaseerd op de Audi Q8 advanced 55 e-tron quattro. Dat betekent een netto accu-inhoud van 106 kWh (114 kWh bruto) en twee motoren die in boostmodus samen 300 kW leveren. Het maximum koppel bedraagt 664 Nm. Vanzelfsprekend is quattro-vierwielaandrijving standaard. Al deze indrukwekkende techniek levert een acceleratie van 0 tot 100 km/h op in 5,9 seconden. Op de standaard bijgeleverde set zomerbanden gaat daar nog 0,1 seconde van af. De topsnelheid is begrensd op 200 km/h.

Deze bijzondere uitvoering is standaard voorzien van matrix-ledkoplampen en ledachterlichten, privacyglas achter en het S line-interieur. De verlichting geeft perfect zicht op de weg en zorgt voor goede zichtbaarheid door anderen, de donker getinte ramen beschermen tegen fel zonlicht en S line biedt extra sportiviteit.

In het interieur zijn uitstekend geprofileerde sportstoelen te vinden, bekleed met Dinamica-microvezelstof en kunstleder. Optioneel is de binnenkant aan te kleden met het Audi Sport-stikselpakket met rode contraststiksels op de sportstoelen, het stuur, de zijkant van de middenconsole en de portierarmsteunen. De veiligheidsgordels krijgen dan rode randen en passen daarmee perfect in het sportieve plaatje.

Een andere fraaie optie is het lichtpakket plus met ambient lighting met zes voorgeprogrammeerde kleurprofielen. Met behulp van de in dertig tinten instelbare contourverlichting worden de basislijnen in het interieur op bijzondere manier verlicht. De standaard automatische airconditioning met twee zones is te vervangen door een versie met vier klimaatzones. De verwarming is te upgraden met een tweede kachelunit, waardoor het interieur in de winter sneller opwarmt en de accu sneller op temperatuur is om beter te kunnen opladen.

 
Zijaanzicht van de Audi Q8 e-tron edition Dakar in Mythoszwart met Dakar-wrap.

In combinatie met de lakkleur Mythoszwart metallic zijn 99 exemplaren verkrijgbaar met een bijzondere wrap die is afgeleid van de graphics op de Audi RS Q e-tron.

Vrijwel alle genoemde uitrusting en opties, uitgezonderd specifieke edition Dakar-items zoals de wrap en all-terrainbanden, zijn ook op de reguliere versies van de Audi Q8 e-tron en Audi SQ8 e-tron leverbaar. Dat geldt ook voor het 705 watt Bang & Olufsen Premium Sound System met 3D-geluid, dat de inzittenden van de elektrische SUV topklasse luistergenot biedt via zestien luidsprekers. De optionele virtuele buitenspiegels verminderen de autobreedte met 15 centimeter en verlagen de luchtweerstand. In stoffige en natte offroadsituaties garanderen ze bovendien een beter zicht naar achteren dan conventionele buitenspiegels.

Heel praktisch is de standaard imperiaal op het dak van de Audi Q8 e-tron edition Dakar. Dit originele Audi-accessoire heeft een draagvermogen van 40 kilogram. Een stoere Audi-tas en bevestigingsriemen zijn eveneens inbegrepen, net zoals het opberg- en bagageruimtepakket.

Dakar Rally 2024

Audi doet voor de derde keer aan de Dakar Rally mee. De drie Audi-teams hebben in hun Audi RS Q e-tron meer dan 7.000 kilometer voor de boeg. De start is op 5 januari 2024 in de Saoedische stad en oase Al-'Ula. Daar wordt een korte proloog verreden, waarna een dag later de eerste van twaalf etappes op de kalender staat. Na veertien rallydagen, inclusief een rustdag, is de finish op 19 januari in Yanbu aan de Rode Zee.

 
Een blik voorin de Audi Q8 e-tron edition Dakar met optioneel Audi Sport-stikselpakket.
De Audi Q8 e-tron edition Dakar schuin van achteren.